۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
سفره‌های افطار با طعم گرانی| رطب هم لاکچری شد
بازار از اصفهان گزارش می دهد؛

سفره‌های افطار با طعم گرانی| رطب هم لاکچری شد

اصفهان- گرانی ارزاق عمومی، قلاب سنگش را بر سبد خانواده انداخته و سفره های خانوار و جمع‌های افطاری را کوچک تر از هر سال کرده و نگرانی از کمرنگ شدن سنت‌های دینی و فرهنگی و اجتماعی را افزایش داده است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: گرانی ارزاق عمومی، قلاب سنگش را بر سبد خانواده انداخته و سفره ها را کوچک تر از هر سال کرده است. اگر تا چندی پیش ارزان شدن مواد غذایی در ماه رمضان به یک سنت تبدیل شده بود حالا با گران شدن گوشت، مرغ و میوه و خرما و بسیاری دیگر از اقلام لازم خانواده ها این رویه به شکل دیگری نمود پیدا کرده است چراکه با وجود افزایش دستمزدهای حداقلی باز هم قشر ضعیف و کارگران در روزهایی که تورم افسارگسیخته تر از همیشه است با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

شاه محمدی، کارگری است که با حقوق حداقلی زندگی می کند، به نظر او در این وضعیت برخی از اقلام را باید از سبد خرید حذف کنیم تا بتوانیم دوام بیاوریم.

او در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: گرانی افسارگسیخته است و معلوم نیست چه بلایی بر سر قشر ضعیف جامعه بیاورد؛ این در حالی است که تا پیش از این اعلام شده بود که قیمت کالاها به خصوص در ماه رمضان تغییر محسوسی نخواهد داشت اما کرونا و گرانی دست به دست هم دادند تا این بار سفره های افطار را کوچک کنند.

حمید رضایی هم که یک کارمند بازنشسته است که در حال زیر و رو کردن کالاها و خواندن برچسب قیمتها در یکی از فروشگاه های زنجیره‌ای اصفهان است، به این امید که کالایی با قیمت مناسب‌تر پیدا کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار از بالارفتن قیمت تخم مرغ می گوید و ادامه می دهد: البته وضعیت مرغ هم بهتر از تخم مرغ نیست؛ میوه هم حال و روز خوبی ندارد و به طور مثال قیمت موز بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است و بقیه میوه ها هم با قیمت های رو به صعود روبرو شده اند؛ جیب من ظرفیت ندارد و نمی توانیم با این گرانی ها کنار بیاییم!

افزایش ۶۵ درصدی قیمت زولبیا و بامیه
گرانی ها امسال دامن زولبیا و بامیه را هم گرفته و شیرینی اصلی ماه رمضان با توجه به کمبود مواد اولیه ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این ارتباط رئیس اتحادیه صنف گز و شیرینی اصفهان در گفت و گو با بازار در رابطه با گرانی های مربوط به زولبیا گفت: اگر بخواهیم تنها شیرینی و زولبیا را در فهرست اقلام گران قرار دهیم راه را اشتباه رفته ایم به این خاطر که تورم روی تمامی اقلام اساسی و غیر اساسی خانواده ها تاثیر گذاشته و نمی توان گفت که فقط زولبیا و بامیه و شیرینی افزایش قیمت پیدا کرده است.

حسن شریفی، می افزاید: به هر حال با گران شدن هر کدام از اقلام مورد نیاز برای تهیه این شیرینی مثل زعفران که از ۴۵ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده و یا نشاسته که ۸۰ درصد گران شده است، همچنین با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت روغن و آرد، افزایش ۸۰ درصدی قیمت شکر و همچنین افزایش دستمزدها، نباید انتظار داشته باشیم که قیمت زولبیا و بامیه بالا نرود اما به نسبت گرانی بقیه اقلام این شیرینی، کمتر گران شده است.

متاسفانه اکنون در شرایط مناسبی به سر نمی بریم؛ به هر حال بحث تحریم ها و غیره نوسانات قیمتی را نه تنها برای تولید کنندگان صنف شیرینی، بلکه برای بقیه اصناف نیز ایجاد کرده است

وی با اشاره به اینکه هر کیلو زولبیا و بامیه در سال گذشته ۳۸ هزار تومان بوده که در سال جدید به ۶۲ هزار تومان افزایش داشته است و در حدود ۶۵ درصد گران شده است، ادامه می دهد: متاسفانه اکنون در شرایط مناسبی به سر نمی بریم؛ به هر حال بحث تحریم ها و غیره نوسانات قیمتی را نه تنها برای تولید کنندگان صنف شیرینی، بلکه برای بقیه اصناف نیز ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه صنف گز و شیرینی اصفهان با اشاره به اینکه مشکلات در واردات گندم و روغن باعث گرانی و مشکلات تولید کنندگان این صنف شده است، اعلام کرد: در حال حاضر در واحدهای صنفی درجه یک هر کیلو زولبیا و بامیه ۶۲ هزار تومان است و در واحدهای صنفی درجه دو به قیمت ۵۷ هزار تومان فروخته می شود .

وی افزود: امسال در راستای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه برای مواد اولیه کمیاب مثل روغن و ایجاد گران فروشی ها گروه نظارتی شامل جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، بازرسی اصناف، بسیج اصناف و اتحادیه ها ایجاد شد و مرتب رصد می شود که در این زمینه تخلفی ایجاد نشود که می توان گفت، خوشبختانه تخلفی در این رابطه انجام نگرفته است.

شریفی گفت: همچنین با توجه به کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم و عرضه کمتر زولبیا و بامیه، فروشنده ها نیز سعی کرده اند با تمام وجود تولید با کیفیتی داشته باشند.

رطب هم لاکچری شد
گرانی های ماه رمضان تنها به زولبیا و بامیه ختم نمی شود و برای خرما نیز که یکی از ضروریات سفره‌های سحری و افطار است، همین مشکل ایجاد شده به نوعی که گرانی یقه خرما را هم به شدت گرفته است.

در این ارتباط رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش های شهرستان اصفهان در گفت و گو با بازار از دلالانی صحبت می کند که باعث شده اند که قیمت خرما در ماه رمضان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. به نوعی که در حال حاضر یک جعبه رطب مضافتی بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می رسد و خرمای معمولی تر نیز تا ۴۰ هزار تومان و رطب های لاکچری تر بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارند.

با توجه به گران شدن نهاده های کشاورزی و تورمی رو به رشد منتظر گرانی تا ۵۰ درصدی خرما بودیم و به همین خاطر است که اکنون هر بسته خرما ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرمی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قیمت دارد

نوروز علی اسماعیلی در ادامه با اشاره به قیمت خرما می گوید: قیمت کنونی هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است اما با توجه به اینکه تا رسیدن به دست خریدار و مصرف کننده دلالان بسیاری سر راهش قرار می گیرد قیمت خرما با افزایش روبرو می شود.

وی ادامه داد: البته با توجه به گران شدن نهاده های کشاورزی و تورمی رو به رشد منتظر گرانی تا ۵۰ درصدی خرما بودیم و به همین خاطر است که اکنون هر بسته خرما ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرمی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قیمت دارد .

اسماعیلی در رابطه با خرمای سطلی هم می گوید: قیمت هر کیلو خرمای سطلی در فروشگاه ها بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است.

هرچند دولت در تلاش است تا با عرضه کافی کالا در بازار جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیرد و بارها اعلام شده است امسال هیچ کمبودی در تأمین و توزیع کالاهای ضروری و پرتقاضا مانند شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، برنج و دیگر اقلام ضروری مردم برای ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد، اما به هرحال شیوع بیماری کرونا و گسترش آن موجب تعطیلی یا نیمه تعطیلی بسیاری از مراکز تولید و عرضه مواد غذایی شد که این موضوع، بازار بسیاری از اقلام همچون مرغ، گوشت، میوه، برنج و روغن را تحت تأثیر تبعات خود قرار داده است.

حالا بازار به دو بخش تبدیل شده بخشی که مردم باید در صف های عریض و طویل برای خرید مواد غذایی با قیمت های کمتر بایستند و بخشی که عرضه کالاها با قیمت های آنچنانی و کیفیت خوب عرضه می شود.

قیمت آش ۱۰۰ در صد گران شد
برخی اقلام سفره ماه رمضان هم این روزها تقاضای بیشتری دارد و حتی تا مرز افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی هم پیش رفته بدون اینکه مجوزی برای آن صادر شده باشد؛ به گفته کارشناسان این امر سبب می شود که تخلفات در صنوف مختلف بیشتر شود و شاخصهای بهداشتی تولید، پایین بیاید .

یکی از صنوفی که بازار شلوغی در این ماجرا دارند صنف آش فروشان اصفهان هستند. کسانی که حق را به خودشان می دهند و گرانی آش های مختلف در ماه رمضان را ناشی از گران شدن حامل های انرژی، مواد اولیه و غیره می دانند.

یکی از آش فروشان معتبر و با سابقه اصفهان در خیابان بزرگمهر با اشاره به اینکه قیمت آش به نسبت تورم چندان بالا نرفته است به خبرنگار ما گفت: اگر این قیمت ها را بالا نبریم باید از کیفیت کم کنیم و این هم به ضرر مصرف کننده و خود ما است که باید شهرتمان را زیرسوال ببریم؛ بنابراین، ترجیح می دهیم با گران شدن مواد اولیه و تورمی که وجود دارد ما نیز برای باقی ماندن کیفیتمان قیمت را بالا ببریم.

این موضوع را با رییس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی اصفهان در میان گذاشتیم.

علی میزبانی در گفت و گو با بازار تاکید کرد: برای تهیه آش نیازمند مواد اولیه مثل روغن، گوشت، حبوبات، کشک، پیاز و غیره هستیم که به هر حال هر کدام از این مواد اولیه شامل افزایش قیمت شده اند و بالتبع قیمت آش نیز بالا رفته است.

در حال حاضر لوبیا چیتی در بسته های ۹۰۰ گرمی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیا قرمز بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، نخود، ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان و عدس بین ۲۸ تا ۳۵ هزار تومان در فروشگاه های اصفهان به فروش می رسد.

علی میزبانی در این رابطه ادامه داد: این افزایش قیمت ها با تایید اتاق اصناف و سازمان صمت انجام می گیرد و موضوعی نیست که خودسرانه انجام شود. به غیر از گرانی اقلام اشاره شده، روغن هم از مواد اولیه مورد نیازی است که با وجود افزایش قیمت چند برابری، با کمبود مواجه است و درخواستهایی برای تأمین آن شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

تشنج و شایعه در بازار به گرانی ها دامن می زند
در کنار تمام این گرانی ها برخی فروشگاه ها هم هستند که از آب گل آلود ماهی می گیرند و وقتی که متوجه می شوند قیمت ها بالا رفته کالاهایشان را با نرخ های غیر واقعی عرضه می کنند و عوض قیمت های مصوب کالاهایشان را با برچسب درجه یک دو تا سه برابر قیمت اصلی به فروش می رسانند.

اقتصاد مریضی داریم که با شایعه و یا تشنج در بازار قیمت ها را بالا و پایین می آورد و به همین خاطر این روزها باید متولیان نظارت و مهار افزایش قیمت ها خودی نشان داده و مجدانه به کنترل قیمت ها بپردازند چرا که با این گرانی ها حداقل دستمزدها هم کافی نیست

حسین سلطانی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد، یکی از دلایل این گرانی ها و سواستفاده ها را افزایش تقاضای ناگهانی بازار به خصوص در اوایل ماه رمضان برشمرد و به بازار گفت: متاسفانه برخی از فروشگاه ها از این افزایش تقاضا برای سودآوری بیشتر استفاده می کنند و اقدام به فروش کالاهای اساسی مردم با قیمت های کاذب می کنند.

این کارشناس افزود: متاسفانه اقتصاد مریضی داریم که با شایعه و یا تشنج در بازار قیمت ها را بالا و پایین می آورد و به همین خاطر این روزها باید متولیان نظارت و مهار افزایش قیمت ها خودی نشان داده و مجدانه به کنترل قیمت ها بپردازند چرا که با این گرانی ها حداقل دستمزدها هم کافی نیست .

در میان هیاهوی قیمتها، جامعه کارگر و کارمند بیش از همه اقشار، زیربار گرانی ها کمر خم کرده و با رشد روز افزون قیمت ها تاب و توانش را از دست داده است؛ قیمت هایی که موجب شده سفره مردم در ماه رمضان کوچکتر شود و مردم نتوانند آن طور که باید و شاید دسترسی مناسبی به اقلام مورد نیازشان داشته باشند.

اکنون با یک حساب سرانگشتی هزینه یک سفره افطار ساده برای یک خانواده چهار نفره اصفهانی، روزانه معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است که در ماه بین دو تا دو نیم میلیون می شود و این نشان از رشد چشمگیر قیمت ها در سال ۱۴۰۱ است.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha