۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
سود مجمع ارزش سهام پالایشی ها را بهبود می دهد| دلایل رشد صعودی کرک اسپرد فراورده های نفتی
بازار گزارش می دهد؛

سود مجمع ارزش سهام پالایشی ها را بهبود می دهد| دلایل رشد صعودی کرک اسپرد فراورده های نفتی

افزایش قیمت نفت و بهبود کرک اسپرد منجر شده تا شرکت های پالایشی سودهای خوبی در مجمع به سهامداران بدهند و همین مساله تقاضا برای سهام این نمادها افزایش خواهد داد، هرچند در روزهای اخیر نوسانی بوده اند

بازار؛ گروه بورس: کرک اسپرد فرآورده های نفتی رشد خود را از سال پیش آغاز کرده بود به طوری که میانگین فصل بهار ۹.۳۱ دلار، میانگین تابستان ۱۱.۱۱ دلار، میانگین پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۱۴.۰۶ دلار و ۱۶.۸۹ دلار بوده بنابراین کرک اسپرد فرآورده های نفتی در گزارشات زمستان از پاییز بهتر بوده و با ادامه فروش نفت بالای ۱۰۰ دلار بهار امسال اوج گزارشات پالایشی ها را شاهد خواهیم خواهد بود. نکته بسیار قابل توجه در کنار رشد شدید کرک اسپرد و جهش ۷۱ درصدی قیمت ها نسبت به میانگین زمستان، مثبت شدن کرک اسپرد نفت کوره از ۲۰ سبد محصولات پالایشگاه های است که باعث می شود پالایشگاه ها سود بیشتری ببرند.

به طور قطع این بهبود کرک اسپرد منجر می شود تا شرکت های پالایشی در سال جاری سودهای خوبی در مجمع به سهامداران بدهند به همین دلیل در ابتدای سال جاری که شاهد برگزاری مجامع هستیم تقاضا برای خرید این نمادها افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر سهامداران خرد هم عرضه کمتری برای فروش خواهند داشت

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش تقاضای که در بازار جهانی برای نفت و فرآورده های نفتی وجود دارد، گفت: به طور قطع این بهبود کرک اسپرد منجر می شود تا شرکت های پالایشی در سال جاری سودهای خوبی در مجمع به سهامداران بدهند به همین دلیل در ابتدای سال جاری که شاهد برگزاری مجامع هستیم تقاضا برای خرید این نمادها افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر سهامداران خرد هم عرضه کمتری برای فروش خواهند داشت.

علیرضا سادات با نگاهی به وضعیت شاخص کل بورس افزود: در چند وقت اخیر بازار سرمایه اصلاح زیادی داشته و عملا در این سطح هیچگونه توجیهی برای ادامه اصلاح وجود ندارد. بنابراین بازار در فصل بهار همچنان به رشد خود ادامه می دهد و پیش بینی می شود این فضای کلی بازار روی رشد تقاضای پالایشی ها هم تاثی بگذارد.

او با تاکید بر اینکه در بازار جهانی و بازارهای مالی تقاضا برای نفت و شرکت ها نفتی مثبت است، تصریح کرد: هرچند بازار نفت با نوسانات زیادی همراه شده اما از ۱۰۰ دلار پایین نیامده است و به نظر نمی رسد که افزایش موقتی عرضه های نفت و فرآورده های نفتی در بازار جهانی تغییرات جدی به وجود بیاورد، به همین دلیل وضعیت سهام شرکت های نفتی هم مثبت باقی خواهد ماند.

قیمت دلار در ایران همچنان بالاست و سود شرکت های پالایشی که صادرکننده هستند را بهبود بخشیده، هرچند این مساله به وضعیت مذاکرات برجام مربوط است و اگر توافق حاصل شود و نرخ دلار کاهش یابد کمی روی سودسازی این شرکت ها از نظر نرخ کاهش می دهد، اما افزایش صادرات نفت و محصولات فرآورده ها و ... می تواند سودآوری بیشتری برای شرکت های پالایشی داشته باشد

ادامه رشد قیمت نفت بدون برجام
همچنین یک کارشناس انرژی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بسیاری از شرکت های پالایشی قبل از اینکه وارد بورس شوند وضعیت خوبی نداشتند اما در حال حاضر شرایط خوبی دارند، گفت: با توجه به عملکرد پالایشی ها و توسعه بورس در ایران می توان چشم انداز مثبتی برای نمادهای پالایشی پیش بینی کرد.

حسن مرادی افزود: از طرف دیگر قیمت دلار در ایران همچنان بالاست و سود شرکت های پالایشی که صادرکننده هستند را بهبود بخشیده، هرچند این مساله به وضعیت مذاکرات برجام مربوط است و اگر توافق حاصل شود و نرخ دلار کاهش یابد کمی روی سودسازی این شرکت ها از نظر نرخ کاهش می دهد، اما افزایش صادرات نفت و محصولات فرآورده ها و ... می تواند سودآوری بیشتری برای شرکت های پالایشی داشته باشد.

او. با نگاهی به وضعیت قیمت نفت در بازار جهانی، گفت: از یک سو تنش بین روسیه و اوکراین وجود دارد و برجام هم به تواقفق نرسیده هنوز به همین دلیل قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار باقی می ماند و تا زمانی که هر یک از این دو مساله حل نشود قیمت نفت همچنان بالا باقی می ماند و از طرف دیگر تقاضا برای خرید نفت در بازار جهانی رشد بالایی داشته، زیرا کرونا در دنیا کاهش یافته و شرکت های حمل و نقلی هم فعالیت بیشتری را اغاز کرده اند به همین دلیل تقاضا رشد کرده و این موضوع می تواند در کنار دو مساله ای دیگر منجر به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha