۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
روایت‌های متفاوت از حذف ارز ترجیحی دارو | واقعیت‌های بازار مخالف صحبت مسئولان است
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت‌های متفاوت از حذف ارز ترجیحی دارو | واقعیت‌های بازار مخالف صحبت مسئولان است

سمنان- حذف ارز ترجیحی دارو همچنان حرف و حدیث‌های بسیاری دارد و در حالی که مسئولان اعتقاد دارند منابع ارز دارو حدف نشده اما واقعیت بازار دارو، خبر از افزایش دو الی شش برابری قیمت‌ها می‌دهد.

بازار، گروه استان‌ها: حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی سال‌ها است که موافقان و مخالفانی دارد موافقان می‌گویند که می‌تواند رانت و فساد را کاهش دهد و مخالفان می‌گویند که می‌تواند سبب گرانی کالاهای اساسی مانند گندم، دارو و خودرو … شود برخی اقتصاددانان آن را ضروری می‌دانند و اعتقاد دارند که این جراحی بالاخره خونریزی هم دارد اما در آینده به نفع جامعه است اما از سوی دیگر کسانی هم هستند که می‌گویند بازار و معیشت مردم اصلاً توان برخورد با چنین تکان‌های را ندارد.

در میان تمام حذف ارزها از خودرو و واردات کالاهای لوکس و … دارو از همه می‌تواند مهم‌تر باشد چرا که یک فراگیری عظیم نسبت به دیگر اقلام مصرفی دارد و همچنین به صورت مستقیم با جامعه سر و کار دارد زیرا خانواده بزرگ بهداشت و درمان جلوتر از آموزش و پرورش و تأمین اجتماعی، بزرگترین خانوار ایران اسلامی محسوب می‌شود.

روایت‌های متفاوت از حذف ارز ترجیحی دارو | واقعیت‌های بازار مخالف صحبت مسئولان است

افزایش چند برابری قیمت‌ها
واقعیت بازار طبق بررسی‌های خبرنگار بازار خبر از افزایش چهار الی شش برابری قیمت داروهای خارجی و یک و نیم و حتی دو برابری داروهای داخلی دارد این در حالی است که روز قبل سخنگوی دولت در برابر دوربین خبرنگاران ایستاد و اعلام کرد منابع ارز دارو حذف نشده و حتی افزایش هم یافته است موضوعی که باعث شد تقریباً تمام روزنامه‌های اقتصادی بین روزهای چهاردهم تا هفدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ به این موضوع بپردازند.

با حضور در داروخانه‌ها هم می‌توان دریافت که داروها تا چه مقدار گران‌تر شده‌اند در برخی اقلام مانند دوراکانین و اسپری‌های آسم، داروهای عضلانی و تزریقی حتی قرص‌های ساده چرک خشک کن مانند آموکسی سیلین در بازه زمانی یک الی دو ساله شاهد افزایش دست کم دو برابری بوده‌ایم حال آنکه این داروها عمدتاً ایرانی هستند در حالی که داروهای خارجی تا شش برابر هم گران شده‌اند.

سیاست‌های نادرست
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه افزایش قیمت دارو بر اساس سیاست‌های نادرست اقتصادی رقم خورده است، گفت: موضوعی که این روزها به خصوص نشریات نزدیک به دولت سیزدهم به آن توجه دارند این است که افزایش قیمت دارو به دلیل کاهش دو میلیارد دلاری بودجه دارو در دولت دوازدهم بوده و در نتیجه کار برای دولت سیزدهم دشوار شده است.

افزایش قیمت دارو بر اساس سیاست‌های نادرست اقتصادی رقم خورده است

سید حسین میرزایی با بیان اینکه دومین عامل گرانی دارو مقوله حذف ارز ترجیحی بود که الحق والنصاف ارتباطی هم به دولت قبل ندارد، بیان کرد: حذف ارز ترجیحی یا همان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نکته‌ای بسیار مثبت است چرا که هر گاه ارز چند نرخی شد مانند خودرو مطمئن باشید بدون شک فساد ایجاد می‌شود و گروهی در این بین دسترسی به این ارزها را دارند و سود می‌برند اما تبعاتی هم به دنبال دارد که می‌تواند شوک به بازار و افزایش قیمت تمام شده اقلام وارداتی از جمله آنها باشد.

وی با بیان اینکه دولت می‌داند که حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را می‌خواهد اما چطور و با چه برنامه‌ای نمی‌داند از سوی دیگر مجلس هم می‌خواهد این کار صورت گیرد اما حاضر نیست تبعات منفی آن را گردن بگیرد در نتیجه امروز به فضایی رسیده‌ایم که در دو قوه اراده برای یک کار وجود دارد اما این کار دقیقاً در وسط قرار گرفته و نه مجلس و نه دولت گامی به سویش برنمی‌دارند تا تبعات آن، دامن گیرشان نشود.

روایت‌های متفاوت از حذف ارز ترجیحی دارو | واقعیت‌های بازار مخالف صحبت مسئولان است

کسی مسئولیت قبول نمی‌کند
این کارشناس با بیان اینکه اگر یک طرف مسئولیت کار را قبول کند ظرف سه روز طرف دیگر کار را تمام می‌کند، گفت: مشکل اما اینجا است که هیچکس مسئولیت حذف ارز ترجیحی را قبول نمی‌کند زیرا می‌ترسد که دارو و برخی اقلام با گرانی سرسام‌آوری روبرو شوند اما موضوعی که دولت و مجلس به آن توجه ندارند این است که همین حالا هم داروها به صورت میانگین سه برابر گران شده‌اند و فشار آن بر مردم وجود دارد.

میرزایی در پاسخ به این سوال که دقیقاً مشکل اجرای درست قانون حذف ارز کجا است، بیان می‌کند: موضوع این است که آلترناتیوی برای حذف ارز ترجیحی دیده نشده است همان موضوعی که مجلس و مجمع تشخیص هم به آن تاکید دارد برخی نمایندگان و حتی خود دولت اذعان دارد که در صورت حذف ارز ترجیحی باید فکری به حال وضعیت موجود کرد تا معیشت مردم دچار مشکل نشود اما فقط تا همین جا همه دیدگاه مشترک دارند و بر سر اینکه این کار باید چه باشد کسی نظری نمی‌دهد.

اشاره کارشناسان و موضوعی که رسانه‌ها این روزها بسیار به آن تاکید دارند صحبت‌های رئیس جمهور است که شش ماه قبل اعلام کرده بود اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً برای جبران امورات زندگی مردم و نیازمندان باید فکر جدی کرد از سوی دیگر رئیسی اعلام کرده بود که امکان ندارد که حذف ارز شود ولی فکری به حال زندگی مردم نشود اما مشکل اینجا است که در فاصله همین صحبت‌های رئیس جمهور و بدون حذف ارز ترجیحی هم بازار دارو به مشکل برخورد کرده و گرانی را در آن شاهد هستیم پس به عبارت دیگر می‌توان گفت که آن کاری که دولت از آن صحبت می‌کند، هنوز انجام نشده است.

۲ عامل گرانی اساسی
در این شرایط جامعه آمادگی حذف ارز ترجیحی را دارد؟ یک دار وخانه دار در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حذف اعتبارات دارو و همچنین حذف ارز ترجیحی دو عامل اساسی گرانی سرسام آور دارو خواهند بود، بیان کرد: نتیجه یکی را دو ماهی است دیده‌ایم که همان گران شدن داروها چه خارجی و چه داخلی است اما تأثیر و بهتر بگوییم تبعات دیگری را هنوز نمی‌توان به درستی پیش بینی کرد.

حسین صادقی بیان کرد: یک گزاره را می‌توان به صورت قطعی مطرح کرد و آن اینکه در صورت حذف ارز ترجیحی بلافاصله قیمت‌ها گزاف خواهند شد چرا که حتی اگر دولت اقدامی هم صورت دهد، به واسطه اینکه متأسفانه داروسازان، مافیای دارو حتی برخی همکاران ما متأسفانه دارو احتکار کرده‌اند تا بلافاصله بعد از خبر حذف ارز به بازار تزریق کنند، این افزایش چشم گیر صورت خواهد گرفت و اجتناب ناپذیر خواهد بود زیرا هر کس می‌خواهد از این فرصت سو استفاده‌ای کند.

حذف اعتبارات دارو و همچنین حذف ارز ترجیحی دو عامل اساسی گرانی سرسام آور دارو خواهند بود

وی با بیان اینکه دولت بتواند برای ارز دارو کاری کند آیا می‌تواند برای احتکار هم کاری کند؟ افزود: دارو متأسفانه شرایط خوبی ندارد و برخی در این بین از آن می‌خواهند خانه و ماشین در بیاورند زیرا مردم هم مجبور هستند دارو را بخرند زیرا کالای اساسی محسوب می‌شود.

روایت‌های متفاوت از حذف ارز ترجیحی دارو | واقعیت‌های بازار مخالف صحبت مسئولان است

احتکار خانگی مردم
آینده چه می‌شود؟ این سوالی است که برخی از خودشان می‌پرسند از یک سو مجلس مجوز برداشتن ارز از دارو را به دولت داده اما شروطی هم قائل شده است که از جمله آنها کنترل قیمت‌ها محسوب می‌شود اما این حرف‌ها تا در عمل انجام نشود، نمی‌تواند از دغدغه مردم بکاهد. واقعیت بازار اما چیز دیگری می‌گوید؛ هنوز دولت دست به کار نشده، قیمت‌ها بالا رفته و به نظر هم نمی‌رسد که تمهیدات لازم برای این امر جواب داده باشد.

از سوی دیگر متأسفانه مردم از ترس گران همان عکس‌العملی که در زمینه روغن و رب گوجه داشتند یعنی هجوم برای خرید و احتکار خانگی را صورت داده اند و لذا سبب شده تا در همین یک ماه اخیر قیمت دارو گران‌تر هم شود. معصومه نادری دارو ساز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تایید این امر بیان می‌کند: افرادی هستند که امروز دو حتی سه بسته از یک قرض را تهیه می‌کنند و متأسفانه همکاران ما هم آن را در اختیارشان قرار می‌دهند در حالی که مشخص است که این داروها قرار است به احتکار خانگی برسند.

از سویی اما مردم هم حق دارند کسی که در خانه کودک بیمار دارد و یا به قرص و آمپول‌های خارجی نیازمند است نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و هر روز شاهد باشد که داروها گران‌تر می‌شوند لذا باید دید که دولت در ادامه راه چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha