۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
تداوم بی ثباتی نرخ ها در بازار طلا و سکه| نوسان قیمت ارز بازارها را بهم ریخته است| دلار ۲۷ هزارو ۲۵۰
گزارش «بازار» از وضعیت قیمتها در بازار طلا و ارز:

تداوم بی ثباتی نرخ ها در بازار طلا و سکه| نوسان قیمت ارز بازارها را بهم ریخته است| دلار ۲۷ هزارو ۲۵۰

نوسان نرخ ارز در بازار قیمت طلا را تحت تاثیر قرار داده است آنگونه که این فلز قیمتی نرخ مشخص و با ثباتی ندارد چرا که با نوسان قیمت ارز نرخ ها نیز بر عکس قیمت جهانی در این بازار بالا و پایین می شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار طلا و سکه روزهای سرد و بی رمقی را سپری می کند آنگونه که خریدار آنچنانی در این بازار به چشم نمی خورد و فروشندگان نیز رضایت چندانی از این بازار ندارند. بازاری که قرار بود با حذف ۹ درصدی ارزش افزوده خرید طلا رونق گیرد و مشتریان زیادی جذب بازار شوند، اما اینگونه نشد چرا که هزینه های زندگی به دلیل گرانی های ناشی از نرخ بالای تورم و کم ارزش شدن پول ملی بالاست و مردم نیز پول اضافی برای خرید طلا ندارند.
از طرفی نیز قیمت این کالای زینتی و سرمایه ای بدنبال رشد نرخ ارز در سالجاری تا حدودی گران شده است که این موضوع باعث شده چنین بازار پر زرق و برقی شرایط مساعد و مناسبی را در معاملات نداشته باشد.
علاوه بر این نوسان قیمت ارز ثاثیر مستقیم خود را بر روی قیمت طلا و سکه در بازار بجای می گذارد، ارزی که مدتی است در بازار بدنبال ادامه دار شدن روند مذاکرات برجام و عدم نتیجه گیری قطعی و نهایی آن بر مدار رشد قرار گرفته است تا قیمت طلا و سکه نیز در بازار متاثر از نرخ ارز سیر صعودی به خود گیرد.

بهای انس جهانی مدتی است افزایشی شده است از طرفی نیز با توجه به عدم نتیجه گیری نهایی توافقات برجامی در مذاکرات وین و بدنبال آن رشد خزنده نرخ ارز در بازار زمینه افزایش قیمت طلا در بازار فراهم شده است و معلوم نیست چه زمانی ثبات قیمتی در این بازار شکل گیرد

نوسان قیمت ارز طلا را در بازار گران کرد
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزای «بازار» درباره علل افزایش نرخ مصنوعات طلا در بازار گفت: نوسان قیمت ارز ارز در بازار موجب شده است تا قیمت طلا نیز تا حدودی روندی افزایش به خود گیرد، افزایش قیمتی که به نفع فروشندگان طلا نیست چرا که هر چه قیمت این کالای ارزشی در بازار بالا برود مشتریان نیز به دلیل کاهش قدرت خرید کمتر جذب چنین بازاری می شوند.
وی به افزایش نرخ انس جهانی طلا و تاثیر گذاری آن بر رشد قیمت این کالا در داخل اشاره کرد و اظهارداشت: بهای انس جهانی مدتی است افزایشی شده است از طرفی نیز با توجه به عدم نتیجه گیری نهایی توافقات برجامی در مذاکرات وین و بدنبال آن رشد خزنده نرخ ارز در بازار زمینه افزایش قیمت طلا در بازار فراهم شده است و معلوم نیست چه زمانی ثبات قیمتی در این بازار شکل گیرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: با توجه به شرایط موجود نوسان قیمت طلا در بازار ادامه دار خواهد بود و تا زمانی که قیمت ارز در بازار به ثبات خاصی نرسد، نباید انتظار داشت که قیمت طلا در بازار کاهشی می شود.
محمد ولی در ادامه به مردم توصیه کرد: تجربه نشان می دهد که خرید طلا همیشه در بلند مدت به نفع آنها بوده است اما در زمان نوسان قیمت اگر کسی بخواهد طلا بخرد و در کوتاه مدت آن را بفروشد بهره آنچنانی از آن نمی برد.

بازار داد و ستد طلا و سکه این روزها رونق چندانی ندارد. دلیل آن نیز این بوده که معمولا در ماه مبارک رمضان خرید برای این کالا همیشه به نسبت ماههای دیگر کمتر صورت می گیرد از طرفی نیز با توجه به آغاز سال نو معمولا افرادی که قصد خرید طلا را داشته اند قبل از سال جدید اقدام به خرید این کالا کرده اند

ابهام در انجام توافق نهایی برجام بازار ارز را به هم ریخت و طلا را گران کرد
همچنین محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای قیمت ها در بازار طلا گفت: چند روزی است که نرخ این کالا تحت تاثیر افزایش نرخ انس جهانی در کنار رشد قیمت ارز در بازار روندی افزایشی به خود گرفته و دادو ستدها در بازار کم شده شده است.
وی با بیان اینکه انس جهانی طلا در پی وقوع جنگ روسیه و اوکراین طی این مدت از ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۴ دلار در نوسان بوده و نرخ آن حدودا ۱۹۳۰ دلار همچنان در نوسان است، گفت: علاوه بر نوسان قیمت انس جهانی طلا سیر صعودی قیمت ارز به دلیل ابهام در مذاکرات هسته ای موجب شده تا قیمت ارز در داخل افزایشی شود و این افزایش قیمت تاثیر خود را بر روی قیمت طلا و سکه در بازار به جای گذاشته است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: بازار داد و ستد طلا و سکه این روزها رونق چندانی ندارد. دلیل آن نیز این بوده که معمولا در ماه مبارک رمضان خرید برای این کالا همیشه به نسبت ماههای دیگر کمتر صورت می گیرد از طرفی نیز با توجه به آغاز سال نو معمولا افرادی که قصد خرید طلا را داشته اند قبل از سال جدید اقدام به خرید این کالا کرده اند.
کشتی آرای درادامه افزود: پیش بینی می شود با ثبات بخشی نرخ ارز در بازار و اجرای برنامه ریزی دولتمردان برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب در کشور همچنین کاهش التهاب بیماری کووید ۱۹ وضعیت دادو ستد طلا در ماههای آینده بهتر شود.
وی افزود: معلوم نیست در روزهای آینده نرخ طلا و سکه در بازار چگونه رقم بخورد چرا که قیمت طلا متاثر از نوسان قیمت ارز در بازار داخلی و قیمت انس جهانی تعیین می شود.

قیمت طلای ۱۸عیار در بازار هر گرم یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است

روند صعودی نرخ طلا در بازار
بنا به این گزارش، اکنون قیمت طلای ۱۸عیار در بازار هر گرم یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که دیروز قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۲۷۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز هم اکنون در بازار ۷ میلیون و ‌۲۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین و معامله می شود.
قیمت طلای ۲۴ عیار نیز در هر گرم یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

برخلاف اینکه قیمت طلا در بازار روندی افزایشی را سپری می کند اما امروز قیمت ارز در صرافی ها به نسبت روز گذشته تا حدودی کاهشی شده است. هم اکنون در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۳۰۶ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۵۴ تومان تعیین شده و دلار آزاد نیز به ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است

دلار آزاد ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان
برخلاف اینکه قیمت طلا در بازار روندی افزایشی را سپری می کند اما امروز قیمت ارز در صرافی ها به نسبت روز گذشته تا حدودی کاهشی شده است. هم اکنون در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۳۰۶ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۵۴ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۱۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۲۷ تومان اعلام شده است. از طرفی نیز در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان معامله می شود.
این در حالی است که دیروز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۳۱۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۶۷ تومان تعیین شده بود و قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۳۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۴۶ تومان اعلام شد.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha