۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
رتبه نخست اعتبارات کشور به سیستان و بلوچستان تعلق دارد
رئیس سازمان مدیریت سیستان و بلوچستان:

رتبه نخست اعتبارات کشور به سیستان و بلوچستان تعلق دارد

زاهدان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت اعتبارات استان پارسال و امسال بسیار مطلوب بوده و رتبه نخست اعتبارات کشور به سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان، مهرداد عرب اول اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وضعیت اعتبارات استان بسیار مطلوب بوده به نحوی که رتبه یک اعتبارات کشور به سیستان و بلوچستان تعلق دارد؛ همچنین بالاترین رقم اعتباری در سفرهای استانی رئیس جمهور بین استان‌ها به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های بودجه‌ای برای تحقق شعار سال تحت عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین"، گفت: در بند الف تبصره چهار قانون که رویکرد اساسی آن تولید و اشتغال است، در سال ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات از طریق دستگاه‌های اجرایی و به منظور جلب مشارکت بخش غیردولتی جهت اتمام سریع‌تر طرح‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای تا ۱۰ درصد از اعتبارات تملک خود را صرف حمایت از این طرح‌ها برای کمک به بخش غیردولتی کنند. رویکرد بند "ز" تبصره چهار تولید و اشتغال است، از همه دستگاه‌های اجرایی تقاضا دارم که از این ظرفیت استفاده کنند، انتظار می‌رود یکی از پارامترهای ارزیابی آنها نیز همین موضوع باشد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق تصریح کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا به صورت تسهیلات بانکی برای اتمام پروژه هایی که از طریق ماده ۵۶ تامین اعتبار می‌شوند، به وزارتخانه‌ها اعطا شود که تا شهریورماه فرصت ارائه درخواست برای جذب این تسهیلات وجود دارد، این مهم ظرفیت بسیار خوبی برای تکمیل پروژه‌ها محسوب می‌شود.

عرب افزود: رویکرد جز دو بند "ه" تبصره هفت نیز تولید و اشتغال است که در سال ۱۴۰۱ نرخ چهار درصد حقوق گمرکی کالاهای وارداتی در قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد تقلیل پیدا کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: طبق بند "ط" تبصره هشت قانون نیز که با رویکرد تولید، دانش بنیان و اشتغال نوشته شده، وزارت جهاد کشاورزی موظف است تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان از اموال منقول و غیرمنقول مازاد خود و دستگاه‌های تابعه را به فروش برساند و به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان‌ها واریز کند تا صرف مشارکت دولت در کمک‌های بلاعوض، فنی و اعتباری، یارانه نهاده ها، تحقیق و توسعه کشاورزی دانش بنیان و فناور محور و توسعه صنایع تبدیلی شود که فرصت بسیار خوبی جهت تقویت صندوق حمایت از بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بند "ب" تبصره ۱۶ که تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی است، بانک مرکزی ۱۰۲ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه به منظور ایجاد اشتغال در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهد که ۲۵ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۱۰ هزار میلیارد تومان به سازمان بهزیستی و پنج هزار میلیارد تومان در جهت حمایت و تقویت به صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان تعلق می‌گیرد.

عرب راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان توسط دانشگاه‌های استان را ضروری دانست و اضافه کرد: ۶۲ هزار میلیارد تومان بین استان‌ها و شهرستان‌ها بر اساس شاخص جمعیت، نرخ بیکاری و نرخ اشتغال توزیع می‌شود.

وی گفت: در جز یک بند الف تبصره ۱۸ با رویکرد تولید، دانش بنیان و اشتغال، به منظور رشد و پیشرفت استان های کشور از طریق ارتقای بهره وری و توسعه سرمایه گذاری، تکمیل واحدهای نیمه تمام و ظرفیت های خالی بنگاه های تولیدی بر پایه آمایش سرزمین و حمایت از طرح های دانش بنیان و پیشران و عدالت سرزمینی منابع برای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و دانش بنیان و ارتقای رشد اقتصادی مبالغی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۸۵ هزار میلیارد از جز ۹۷ ردیف ۵۵۰ هزار، ۲۰ درصد از اعتبارات و هزار میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه و منابع حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی به این مهم اختصاص پیدا می‌کند. در جز سه ماده الف تبصره ۱۸، ۶۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت مساوی در کنار ارقام دیگر بین استان‌ها تقسیم می‌شود که دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن برای سال ۱۴۰۱ به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

عرب با اشاره به استراتژی و سیاست‌های استان در جهت رشد هشت درصدی اقتصادی گفت: قبل از تقدیم لایحه به مجلس استارت رشد اقتصادی در استان‌ها زده شد و بخشی از بودجه‌ای که در جداول لایحه ۱۴۰۱ منظور شده بر اساس رشد اقتصادی هشت درصد است.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان تولید ناخالص داخلی شهرستان‌ها را بر اساس قیمت جاری محاسبه کردیم که ۹۲ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۴۰۰ بود برای اینکه به رشد هشت درصد برسیم، باید این تولید ناخالص داخلی را بین چهار بخش کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات و بین ۲۶ شهرستان پیش بینی می کردیم که برای تحقق رشد هشت درصدی تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۴۰۱ باید به ۱۴۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تکیه بر تامین اعتبار پروژه های موثر در تحقق رشد اقتصادی از همه منابع اعتباری و تعریف، تامین و تقویت اعتبارات در بخش‌های چهارگانه کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات متناسب با ظرفیت‌های شهرستان‌ها، بر اساس تولید ناخالص داخلی محاسبه شده و به منظور تامین نقش در رشد اقتصادی با همراهی کمیته‌های برنامه‌ریزی از مهم ترین سیاست‌های سال ۱۴۰۱ است.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م.ا IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 0
      وضعیت آب افتضاح جاده ها افتضاح مدارس در روستاهای استان رو بیایید و نگاه کنید گاز هنوز کپسول به دوشیم وخیلی مسائل دیگر.این اعتبارت چطور و کجا هزینه میشود جای بسی سوال است و تفکر.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      اگرازطرف نهادهای بالاسر مومن واقعی نظارت نشه هیچ دردی از مردم محروم نگه داشته شده این منطقه درمان نخواهدشد،جدی میگم همه دزدند متاسفانه،ازنماینده ها بگیرتابعد