۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کالایی که از سفره مردم فارس حذف شد| مرغ جایگزین گوشت
گزارش بازار؛

کالایی که از سفره مردم فارس حذف شد| مرغ جایگزین گوشت

شیراز- قیمت های افسار گسیخته که هر روز برخی اقلام اساسی را از سبد معیشت خانوار حذف می کند؛ این بار نیز گوشت قرمز را نشانه گرفته به گونه ای که شاهد کاهش مصرف آن در بین مردم فارس هستیم.

بازار؛ گروه استانها: هر روز موج جدیدی از گرانی ها، حذف و یا کاهش برخی اقلام اساسی از سبد معیشت خانوار را باعث می شود؛ یکی از اقلام اساسی سبد خرید خانوار که قیمت افسار گسیخته آن برای تمام خانوارها ملموس می باشد، گوشت قرمز است؛ کالایی که علی رغم نبود کمبود در عرضه دام سبک و سنگین، قیمت آن توسط دلالان و با سوء استفاده از شرایط نابسامان حوزه عرضه و بازار، تعیین می شود. بر اساس گزارش های مرکز آمار، مدت هاست به لطف قیمت های افسار گسیخته، سرانهٔ مصرف گوشت قرمز در کشور، کاهش قابل توجه و شاید نگران کننده ای را تجربه کرده است.

بسیاری از اقشار درآمدی توان خریدگوشت را ندارند و این کالای پروتئینی را از سفره و سبد خوراک خود حذف کرده اند هر چند در موازات پایین آمدن سطح استاندارهای زندگی عموم مردم، مصرف این کالای گران قیمت در اکثر خانوارها کاهشی شده است.

امروزه در شرایط افسار گسیخته اقتصادی که تورم هر روز بر سر یکی کالای اساسی دست کشیده و قیمت آن را افزایش می دهد گوشت قرمز کالایی لوکس محسوب می شود؛ یارانه پرداختی به هر نفر، قدرت خرید حتی نیم کیلو گوشت را هم نمی دهد و این خود یکی از مصادیق بارز حذف گوشت قرمز از سبد بسیاری از خانوارها علی رغم ضرورت مصرف آن در حد تعادل برای حفظ سلامتی است.

نبود نهاده، خشکسالی و مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی، باعث افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز در کشور و بالطبع آن استان فارس شده است. این موضوعات دست به دست هم داده و دامداران و فروشندگان را دچار نگرانی و قدرت خرید مردم را نشانه گرفته است. افزایش نهاده های دامی طی این مدت بر روی قیمت گوشت تاثیر زیادی داشته و این در حالیست که دامداران بر این باورند که از افزایش قیمت گوشت منتفع نشده و تمام سود دامداری از مرحله تأمین تا توزیع به جیب دلالان و واسطه ها می رود و کسی نیست که از حق و حقوق آنها دفاع کند.

بررسی ها حکایت از این دارد که قیمت‌های سرسام آور گوشت قرمز در بازار ربطی به دامدار و تولیدکننده ندارد و در نتیجه دلالان هستند که با توجه به گرانی سایر محصولات و کالاهای اساسی قیمت گوشت قرمز را نیز افزایش داده‌اند. تمام این مصائب و به ویژه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که دامداران در تمام کشور و از جمله استان فارس به فروش دام خود روی بیاورند.

کالایی که از سفره مردم فارس حذف شد| مرغ جایگزین گوشت

در این میان کارشناسان بر این باورند که دولت باید تدابیر ویژه ای برای حمایت از دامداران اتخاذ کند در غیر اینصورت دامداران هیچ راهی به غیر از فروش دام خود ندارند. البته طبق اظهارات آنها، طی دو ماه اخیر هیچگونه نهاده ای حتی با قیمت آزاد توزیع نشده و این شرایط سبب شده در استان هایی که با خشکسالی روبه رو هستند به ویژه استان فارس، تامین علوفه برای دامداران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند؛ تمام این عوامل دست به ست هم داده تا مصرف گوشت قرمز در کشور به کمتر از ۵۰ درصد برسد.

قیمت گوشت در دست دلالان
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه قیمت گوشت در دست دلالان است، گفت: متاسفانه قیمت گوشتی که دامدار می فروشد با قیمت گوشتی که در بازار توزیع می شود زمین تا آسمان متفاوت است و دلالان و واسطه ها هستند کهد قیمت گوشت بازار را تعیین می کنند.

سیروس روستا ادامه داد: سود ناشی از فروش گوشت توسط دامدار و آنچه که در بازار به مردم عرضه می شود منصفانه نیست و تمام سود ناشی از آن به جیب دلالان و یا مراجع تصمیم گیر می رود.

وی به قیمت انواع گوشت اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه دامدار گوشت گاو را کیلویی ۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله را ۵۳ هزار تومان و گوسفند را متغیر از ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان می فروشد آیا این قیمت با قیمتی که به فروشنده عرضه می شود یکی است؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس افزود: تمام این موارد باعث افزایش قیمت گوشت شده و همین افزایش باعث کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت کاهش مصرف گوشت قرمز در تمام کشور و استان فارس شده است.

روستا با انتقاد از فعالیت دلال ها در بازار تاکید کرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا نقش دلال ها در این میان کمرنگ شود و این امر به طور حتم کاهش قیمت گوشت را به همراه دارد.

وضعیت اقتصادی مردم، تورم، تحریم ها و... باعث کاهش مصرف گوشت قرمز در بین مردم شده البته باید به این نکته هم توجه کرد که به هر میزان با افزایش حقوق روبه رو باشیم به همان اندازه هم قیمت کالاها بالا می رود

مصرف گوشت قرمز کاهش یافته است
وی با اشاره به کاهش مصرف گوشت در بین مردم توضیح داد: وضعیت اقتصادی مردم، تورم، تحریم ها و... باعث کاهش مصرف گوشت قرمز در بین مردم شده البته باید به این نکته هم توجه کرد که به هر میزان با افزایش حقوق روبه رو باشیم به همان اندازه هم قیمت کالاها بالا می رود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس بیان کرد: با این وضعیتی که وجود دارد اگر در گذشته مردم در هر ماه دو کیلوگرم گوشت مصرف می کردند این میزان در حال حاضر به نیم کیلوگرم در ماه رسیده است.

روستا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دامداری های فارس پر از دام است، گفت: در حال حاضر در فارس برای تولید گوشت مشکلی وجود ندارد مشکل اصلی میزان تقاضاست که کاهش یافته است.

کالایی که از سفره مردم فارس حذف شد| مرغ جایگزین گوشت

نزدیک به دو ماه است که نهاده در فارس توزیع نشده و دامداران برای تامین علوفه با مشکل روبه رو هستند البته باید به این نکته هم توجه کرد که استان هایی که باخشکسالی دست و پنجه نرم می کنند شرایط بسیار بدی دارند زیرا مرتع مناسب برای چرای دام وجود ندارد

وی با انتقاد از عدم توزیع نهاده بیان کرد: نزدیک به دو ماه است که نهاده در فارس توزیع نشده و دامداران برای تامین علوفه با مشکل روبه رو هستند البته باید به این نکته هم توجه کرد که استان هایی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند شرایط بسیار بدی دارند زیرا مرتع مناسب برای چرای دام وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس خواستار تعیین تکلیف وضعیت نهاده شد و گفت: در این راستا ضروری است که دولت هرچه سریعتر تکلیف دامداران را مشخص کند.

جایگزینی گوشت سفید به جای گوشت قرمز در فارس
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با بازار توضیح داد: طی چند مدت اخیر با اقدامات انجام شده میزان افزایش قیمت گوشت متوقف شده اما این بدین معنا نیست که در حال حاضر قیمت گوشت کاهش چشمگیری داشته است.

صمد رنجبری با اشاره به توقف صادرات دام بیان کرد: هم اکنون دام فارس مازاد است و دستگاه های ذی ربط برای خرید دام عشایر اعلام آمادگی کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به برخی اظهارنظرها پیرامون کمبود نهاده گفت: توزیع نهاده در استان فارس نسبت به مدت مشابه سال قبل افزاش ۴۰ درصدی داشته و در این حوزه مشکلی وجود ندارد البته خشکسالی و مصائب آن دامداران را با معضلاتی روبه رو کرده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: بر اساس آمار میزان توزیع نهاده در کشور افزایش داشته و دولت نیز اقدامات بسیار خوبی برای تامین نهاده دامداران انجام داده است.

رنجبری در ادامه با اشاره به کاهش مصرف گوشت قرمز در استان بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت گوشت میزان مصرف آن در بین مردم استان کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته و مردم به سمت استفاده و جایگزینی گوشت سفید به جای قرمز روی آورده اند.

با این تفاسیر بیش از هر زمان دیگری اهمیت حذف دلال ها احساس می شود بر این اساس ضروری است دستگاه های ذی ربط با اتخاذ تدابیری علاوه بر حذف واسطه ها، حمایت از دامداران را در دستور کار قرار دهند؛ به طور حتم این اقدامات علاوه بر کاهش قیمت گوشت حمایت از مصرف کننده را نیز به دنبال دارد.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha