۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
برای مدیریت منابع آبی باید کشاورزی را مدیریت کرد| پیش بینی ناسا قابل قبول نیست
معاون اسبق پژوهشی پژوهشکده آبخیزداری در گفتگو با بازار:

برای مدیریت منابع آبی باید کشاورزی را مدیریت کرد| پیش بینی ناسا قابل قبول نیست

جلالی، معاون اسبق پژوهشی پژوهشکده آبخیزداری کشور با بیان اینکه پیش بینی ناسا مبنی بر غیرقابل سکونت بودن ایران تا ۳۰ سال آتی قابل قبول نیست، می گوید: برای مدیریت منابع آبی باید کشاورزی را مدیریت کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: چندی پیش خبری مبنی بر غیر قابل سکونت شدن برخی از کشورها تا ۳۰ سال آینده به دلیل افزایش دمای جهان منتشر شده به طوری که «ناسا» مدعی شده بود: این وضعیت از سال ۲۰۵۰، برای جنوب آسیا، حومه خلیج فارس از جمله ایران، عمان، کویت و کشورهای حاشیه دریای سرخ مانند مصر، عربستان سعودی، سودان، اتیوپی، سومالی و یمن صدق خواهد کرد.

پیش بینی های اقلیمی تا به حال برای بلند مدت خوب جواب نداده است و حتی بحث خشکسالی‌ های چند سال آینده را چندان نمی‌توانند به درستی پیش‌بینی کنند

گزارش ناسا مبنی بر غیر قابل سکونت شدن ایران تا ۳۰ سال آینده قابل اعتماد نیست| پیش بینی های اقلیمی برای بلندمدت جواب نمی دهد
با این وجود کارشناسان معتقدند این گفته چندان قابل اعتماد نیست به طوری که «نادر جلالی، معاون اسبق پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور» در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نباید به بسیاری از این اخبار و گزارش هایی که به نقل از ناسا منتشر می‌شود توجه کرد چون برخی از این مطالب در واقع یکسری شیطنت‌ها است.

جلالی خاطر نشان می کند: مساله مهم این است که پیش بینی های اقلیمی تا به حال برای بلند مدت خوب جواب نداده است و حتی بحث خشکسالی‌ های چند سال آینده را چندان نمی‌ توانند به درستی پیش‌ بینی کنند.

او ادامه می دهد: بنابراین این سوال مطرح می شود که ناسا بر اساس چه مواردی پیش بینی کرده است؟ غالبا یا بر اساس تصاویر و اطلاعات ماهواره‌ای که دارد بوده و یا بر اساس سیگنال ها و داده های اقلیمی که در اقیانوس ها مشاهده می کند یا بر اساس آماری که تا به حال جمع آوری کرده است یک روندی را در نظر می گیرند و می گویند احتمال دارد فلان اتفاق رخ دهد. اما اینها قطعیت ندارد چون سابقه این پیش‌ بینی‌ها مخصوصاً پیش بینی های اقلیمی نشان داده که اعتبار بیش از ۱۰ سال را ندارند.

وضعیت منابع آبی ایران نسبت به حد نرمال کمتر است
معاون اسبق پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در خصوص وضعیت منابع آبی ایران می گوید: وضعیت آب ایران نسبت به حد متوسط نرمال کمتر و ضعیف‌ تر است البته برای امسال هنوز زمان مانده و باید دید بارش های بهاره چگونه خواهد بود.

او ادامه می دهد: با این وجود وضعیت چندان خوب نیست به خصوص اینکه نیاز به آب در حال افزایش یافتن است، جمعیت در حال افزایش است، نوع مصارف افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر کشاورزی هم درحال توسعه است. پس تا زمانی که این مصارف جدید شکل می‌گیرد ما باید بیشتر نگران محدودیت‌ های منابع آبی باشیم و لذا به صراحت می توان گفت وضعیت منابع آبی کشور خوب نیست. لذا بایستی مصارف بهینه شود تا به مشکل جدی برنخوریم.

اگر بخواهیم منابع آبی را خوب مدیریت کنیم قطعاً باید کشاورزی را مدیریت کنیم، چاه های غیرمجاز را باید قاطعانه مسدود کرد و بحث تغذیه آبخوان ها را با پخش سیلاب در آبخوانها جدی تر بگیریم

رعایت الگوهای کشت و استفاده از روشهای روز دنیا؛ راهکارهای پیشنهادی برای به حداقل رساندن مصرف آب در بخش کشاورزی است
جلالی در پاسخ به این سوال که در بخش کشاورزی اگرچه بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اختلاف نظر است اما گفته می شود بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، پس راهکارهای پیشنهادی شما برای کاهش مصرف آب در این بخش چیست، می گوید: رعایت الگوی های کشت و استفاده از ظرفیت مناطق مختلف کشور برای کشاورزی جزو اصلی ترین راهکار ها است.

او تصریح می کند: در واقع هر اقلیم و هر منطقه‌ای توان اکولوژیک مخصوص خودش را دارد و بیش از آن نباید از آن استفاده کنیم.

جلالی می گوید: از سوی دیگر کشت محصولات آب بر که نیاز آبی زیادی دارند را باید محدود کنیم و با کشت های دیگر که نیاز آبی کمتری دارند آنها را جایگزین کنیم.

او با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی بیشترین سهم را در مصرف آب دارد، می افزاید: اگر بخواهیم منابع آبی را خوب مدیریت کنیم قطعاً باید کشاورزی را مدیریت کنیم، چاه های غیرمجاز را باید قاطعانه مسدود کرد. همچنین باید بحث تغذیه آبخوان ها را با پخش سیلاب در آبخوانها جدی تر بگیریم.

جلالی در پایان می گوید: علاوه بر موارد یاد شده برای به حداقل رساندن مصرف آب در بخش کشاورزی باید از روشهای روزی که در دنیا وجود دارد استفاده کنیم تا اینکه شرایط پیش رو قابل تحمل باشد.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      این حرف هم مثل پدیده النینو که حضرات فرمودن النینو نیست و خشکسالی تو ایران به سر اومده