۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
نارضایتی از افزایش عوارض نوسازی در بیرجند| مردم: توان پرداخت نداریم
گزارش بازار؛

نارضایتی از افزایش عوارض نوسازی در بیرجند| مردم: توان پرداخت نداریم

بیرجند- مردم بیرجند از افزایش ناگهانی ارقام قبوض نوسازی در پایان سال ۱۴۰۰ به خصوص در زمینه پسماند ناراضی هستند اما مسئولان شهرداری میزان آن را بر اساس متغیرهای اعلام شده توسط وزارت کشور می دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پایان هر سال زمانی که مردم خود را برای استقبال از بهار و سال نو آماده می‌کنند در اسفند ماه شهرداری‌ها با صدور قبوض نوسازی از شهروندان می‌خواهند تا برای برخورداری از جایزه خوش حسابی آن را هر چه زودتر پرداخت کنند اما در اسفند ماه سال گذشته وقتی قبوض نوسازی به دست صاحبان املاک بیرجند رسید شاهد افزایش قابل توجه‌ای در مبلغ مربوط به قبوض نوسازی خود نسبت به سال گذشته بودند که این موضوع نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت.

یکی از همشهریان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به دلیل این که ممیزی املاک شهر بیرجند سال‌های زیادی است که انجام نشده تا هر صاحب ملکی حق واقعی نوسازی خود را پرداخت کند به نظر می‌رسد که مردم باید جبران کاهش درآمد شهرداری را در این خصوص بکنند و هر سال شاهد افزایش مبلغ قبوض نوسازی خود باشند.

به گفته رحیمی ای‌کاش مسئولان شهرداری همان طوری که خواستار بازنگری هر چه زودتر در طرح‌ها جامع و تفضیلی شهر بیرجند توسط راه و شهرسازی هستند خود نیز با اختصاص اعتباری طرح ممیزی املاک شهر بیرجند را انجام دهند تا بعضی از صاحبان املاک بیرجند از پرداخت عوارض نوسازی به دلیل اجرا نشدن ممیزی املاک توسط شهرداری فرار نکنند و بقیه مردم هر سال مجبور باشند قبوض نوسازی خود را با افزایش قابل توجه پرداخت کنند.

خسروی یکی دیگر از شهروندان بیرجند با گلایه از این که قبوض نوسازی افزایش زیادی داشته و توان پرداخت آن را نداریم، تصریح کرد: امسال در قبض ملک من بیش از ۲۸۰ هزار تومان هزینه پسماند لحاظ شده بود.

وی بیان کرد: امسال بیش از یک میلیون تومان برای من قبض نوسازی صادر شده است.

وی با بیان اینکه اعلام شده هزینه پسماند بر اساس تعداد واحدها در سال گذشته منظور شده است، گفت: برخی املاک قدیمی برای زیر زمین یا انباری کنتورهای مجزای آب و برق دارند اما سکونتی در آنها وجود ندارد بر این اساس نباید هزینه پسماندی هم دریافت شود.

احمدی از دیگر شهروندان بیرجندی هم گفت: من یک کارگر ساده هستم که یک ملک قدیمی از پدرم به من ارث رسیده و در آن ساکن هستیم ،پایان هرسال و نزدیک نوروز که در مخارج خانواده خود هم لنگ میزنیم قبض نوسازی می فرستند.

وی گفت: امسال رقم قبض من بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار تومان بوده است و شهرداری هم آن را تقسیط نمی کند.

نارضایتی از افزایش عوارض نوسازی در بیرجند| مردم: توان پرداخت نداریم

صدور حدود ۵۵ هزار فیش نوسازی
مدیر املاک شهرداری بیرجند به خبرنگار بازار اظهار کرد: هر سال حدود ۵۵ هزار فیش نوسازی صادر و برای توزیع در اختیار اداره پست قرار می‌گیرد که این با توجه به وجود حدود ۵۵ هزار ملک ثبت شده در شهرداری است.

حمید رضا صادق پور با بیان اینکه تعداد واحدهای مسکونی شهر بیرجند بیشتر از آن میزانی است که در شهرداری ثبت شده است، اضافه کرد: برای بعضی از مجتمع‌های آپارتمانی شهر بیرجند به دلیل دریافت نکردن سند جداگانه یا عدم ارائه آن به شهرداری کد نوسازی صادر نشده است لذا قبض نوسازی هم برای صاحبان این املاک صادر نمی‌شود.

برای سال ۱۴۰۰ مقرر شد هزینه پسماند بر اساس تعداد واحد مسکونی دریافت شود و اختلاف زیاد بعضی از فیش‌های صادر شده نسبت به سال گذشته در این زمینه است

وی با اشاره به این که نسبت به سال گذشته موردی در قبوض نوسازی اضافه نشده است، تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳۹۹ از همه املاکی که یک کد نوسازی داشته‌اند ولی بیش از یک واحد مسکونی بوده‌اند هزینه پسماند برای یک واحد گرفته می‌شد اما برای سال ۱۴۰۰ مقرر شد هزینه پسماند بر اساس تعداد واحد مسکونی دریافت شود و اختلاف زیاد بعضی از فیش‌های صادر شده نسبت به سال گذشته در این زمینه است.

فرمول محاسبه عوارض نوسازی
وی با بیان این که هزینه جمع‌آوری زباله به صورت تقریبی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد هر سال افزایش می‌یابد، تصریح کرد: عوارض نوسازی بر اساس فرمول خاصی که توسط وزارت کشور ابلاغ شده برای هر ملک محاسبه می‌شود به این صورت که تعداد روزهای سال ضرب در سرانه تولید زباله که برای هر نفر در روز (۵/. کیلوگرم است) ضرب در هزینه جمع‌آوری و دفن یک کیلو گرم پسماند (۲۱۰۰ ریال) ضرب در بعد خانوار در بیرجند (۳.۵۲ بر اساس سرشماری نفوس و مسکن) ضرب در ضریب تشویق (بین ۰.۷ تا ۱) که اعضای شورای اسلامی شهر برای کمک به مردم میزان آن را ۰.۷ مشخص کرده‌اند.

نارضایتی از افزایش عوارض نوسازی در بیرجند| مردم: توان پرداخت نداریم

صادق پور ادامه داد: مبلغ قبلی ضرب در ضریب حاصل از تقسیم هزینه نوسازی هر ملک بر متوسط هزینه نوسازی املاک سطح شهر (۲۵۰.۰۰۰ریال) که حداقل آن ۰.۴ و حداکثر آن ۱.۵ است که بر اساس این فرمول هزینه جمع‌آوری زباله در بیرجند برای سال ۱۴۰۰ حداقل ۳۸ هزار تومان و حداکثر ۱۴۲ هزار تومان بوده است و در مناطقی که ارزش ملک پایین‌تر است هزینه جمع‌آوری پسماند کمتری نیز دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ۵ درصد برای آموزش و پرورش و حدود ۱۵ درصد برای آتش نشانی در قبوض نوسازی محاسبه می‌شود و بر اساس استعلامی که از اداره کل امور مالیاتی گرفته‌ایم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم باید در قبوض نوسازی محاسبه شود.

اجرایی نشدن ممیزی املاک بیرجند
وی تصریح کرد: ممیزی املاک بیرجند هنوز انجام نشده است که اگر این کار اجرایی شود خیلی از املاک قدیمی یا املاکی که با تخلف احداث شده‌اند مانند همه املاک موجود در مهر شهر مشخص می‌شوند.

وی ادامه داد: از آن جایی که انجام کامل ممیزی املاک بیرجند سه تا چهار میلیارد تومان هزینه دارد پارسال شهرداری با شرکتی برای اجرای آن قراردادی منعقد کرد که بخشی از ممیزی املاک بیرجند را انجام داد که بعد از مدتی این قرار داد فسخ شد.

وی با اشاره به این که با اجرای طرح ممیزی درآمد شهرداری افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: حدود ۱۸ سال است که این کار انجام نشده است و هر پنج سال باید ممیزی املاک شهر انجام شود و اجرا نشدن آن به ضرر شهرداری و به نفع مردم است.

صادق پور تصریح کرد: برای اجرای ممیزی املاک بیرجند در سال ۱۴۰۱ یک میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است که درخواست آن هنوز برای تصویب به شورای اسلامی شهر بیرجند ارسال نشده است.

مدیر املاک شهرداری بیرجند گفت: در زمان انجام ممیزی اگر مشخص شود که تخلفی در احداث بنای صورت گرفته است به کمیسیون ماده ۱۰۰ معرفی خواهد شد تا کارشناس با حضور در مکان ساخت آن بنا میزان تخلف انجام شده را مشخص کنند که در این صورت از سال احداث بنا جریمه مورد نظر گرفته خواهد شد و برای پرداخت نشدن عوارض نوسازی هم سالی ۹ درصد جریمه تعلق خواهد گرفت.

مردم بیرجند از بالا بودن رقم عوارض نوسازی شوکه شده اند و اقشار متوسط و پائین جامعه با وضعیت اقتصادی موجود ناتوان از پرداخت ارقام صادر شده در قبوض هستند.

کد خبر: ۱۴۳٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدحسن اسایش IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      تا پایان سال ۱۴۰۰ قبض نوسازی وپسماندبرای هر واحد جداگانه می آمد که آخرین آن بین صد تا ۱۲۸۰۰۰ تومان بود وازعهده پرداخت آن برمی آمدیم.سال ۱۴۰۱ قبوض بدست نام نرسید .اکنون که وارد سایت شهرداری می شوم اولا ورود به درستی صورت نمی گیرد دوما برای سال ۱۴۰۱ برای هر واحد حدود ۲۴۵۰۰۰ تومان قبض نوسازیوجمع آوری پسماند صادرکرده اند وبرای سال ۱۴۰۲ هم حدود ۲۸۵۰۰۰ تومان قبض نوسازی و جمع آوری پسماند درج نموده اند که هیچ همسایه یا مستاجرین این مبلغ را قبول نمی کند ممالک هم نمی تواند برای سه واحد از جیب خودش این هزینه های سرسام آور را پرداخت کند.بعد هم ملکه بچه ای در آموزش وپرورش نداریم چرا باید به آموزش وپرورش کمک کنیم وچرا باید به آتش نشانی کمک کنیم.لطفا در مبلغ قبضها تجدید نظر کنید ومیزانشرا کاهش دهید.