۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
خودروی جدید یا بزک سمند! | ضرورت معرفی خودرو جایگزین قبل از حذف سمند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

خودروی جدید یا بزک سمند! | ضرورت معرفی خودرو جایگزین قبل از حذف سمند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است اگر وزارت صمت برنامه مناسبی نداشته باشد همان‌گونه که تولید پراید متوقف شد و خودرویی با همان کیفیت و قیمت بالاتر روانه بازار شد، سمند نیز کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، لطف اله سیاه کلی با بیان اینکه پیش از توقف خط تولید خودروهایی مانند سمند، پژو ۴۰۵ و تیبا باید خودروی جایگزین آن تعیین و تولید شود، گفت: موضوع خودرو در ایران از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است زیرا بازار این کالا گسترده بوده و مردم در صف‌های طولانی در انتظار خرید خودرو هستند؛ انحصاری بودن بازار خودرو موجب شده که تولیدکنندگان خودرو اصطلاحا لوس شوند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای خودرو در بسیاری از ارکان دولتی نفوذ کرده و صاحب کرسی هستند، افزود: در حوزه صنعت خودرو نمی‌توان یک گام به جلو برداشت و این بیانگر وجود دست‌هایی در این صنعت است؛ در واقع عده‌ای سال‌ها از جیب مردم خوردند و تمایلی به اصلاح ساختار این صنعت، ارتقا خودروهای تولیدی، رقابتی شدن قیمت و... ندارند.

وی درباره انتشار اخباری درباره توقف خط تولید سمند، اضافه کرد: در گذشته سمند به عنوان خودروی ملی اعلام شده بود حال که حرف از توقف خط تولید آن زده می‌شود، مشخص است که این خودرو، ملی نیست.

این نماینده مردم با بیان اینکه مافیای خودرو همواره مردم را از بیکاری کارگران در صورت ایجاد رقابت در بازار این کالا نگران می کند، ادامه داد: هیچ صنعتی در دنیا با سیستم انحصاری به درستی اداره نمی‌شود.

بدون برنامه سمند کنار گذاشته شود، خودروی جایگزین همان سمند با تغییر جزئی در ظاهر و با قیمت بیشتر خواهد بود
سیاهکلی با بیان اینکه خودروهایی با قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در دنیا باکیفیت هستند حال اینکه خودروهای تولیدی در ایران با همان قیمت ناقص، بی‌کیفیت و ناامن هستند، تصریح کرد: در کشوری مانند آلمان که از یک سو کارگران بیش از ۴ هزار یورو یعنی معادل بیش از ۱۰۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و از سوی دیگر برای تولید باید از کشور روسیه گاز وارد شود در نتیجه هزینه تولید چند برابر ایران می‌شود خودروی ۲۰ هزار دلاری باکیفیت است و اگر در اختیار یک ایرانی قرار گیرد حداقل ۱۵ سال به مکانیک نیاز ندارد، حال خودروی ۲۰ هزار دلاری در ایران با وجود حقوق و هزینه انرژی ریالی، بطورمثال دنا پلاس است و به محض دریافت از کارخانه باید به نمایندگی برای تعمیر برده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که چرا ایرانیان با وجود پرداخت معادل ریالی ۲۰ هزار دلار، به جای خودرو چهارچرخ تحویل می‌گیرند؟، افزود: طی یک سال گذشته مشکلات صنعت خودرو را با تعدادی دیگر از همکاران مورد بررسی قرار دادیم که در این مدت برچسب‌های مختلفی به ما زده شد به طور مثال خبرگزاری ایرنا که بودجه خود را از بیت المال دریافت می‌کند و در بیش از ۳۰ کشور دنیا نمایندگی دارد به نماینده مردم انگ می‌زند تا ما به مشکلات صنعت خودرو بی توجه باشیم اما باید توجه کرد که این اقدامات تاثیری بر ما ندارد و حرف و خواسته مردم را پیگیری می کنیم. مجلس باید در این زمینه تصمیم اساسی بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که در صنعت خودرو نقصان داریم و این مشکل باید با همکاری دولت و مجلس رفع شود در غیر این صورت وضعیت کنونی همچنان تداوم خواهد داشت، افزود: اگر وزارت صمت برنامه مناسبی نداشته باشد همان‌گونه که تولید پراید متوقف شد و خودرویی با همان کیفیت و قیمت بالاتر روانه بازار شد، سمند نیز کنار گذاشته می‌شود اما خودروی جایگزین همان سمند با تغییر جزئی در ظاهر و با قیمت بیشتر، خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      متاسفانه در ایران فقط بدنه خودرو تغییر میکند ولی متور خودرو نه بطور مثال خودرو آریسان که متور ان همان متور پیکان است آیا پیکان وانت تولید میشد بهتر بود یاآریسان