۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مجلس حتماً از توافق خوب استقبال و توافق بد را نخواهد پذیرفت
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس:

مجلس حتماً از توافق خوب استقبال و توافق بد را نخواهد پذیرفت

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با بیان اینکه مشکلات مردم بیش از تحریم خارجی تحت تاثیر تحریم داخلی دولت سابق است، تصریح کرد: مجلس حتماً از توافق خوب استقبال و توافق بد را نخواهد پذیرفت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حجت‌الاسلام حسن شجاعی در نطق میان‌دستور ضمن تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان، اظهار امیدواری کرد که سال جدید پر از گشایش برای ملت عزیز ایران و مسلمین جهان باشد.

وی ضمن سلام و درود به ارواح پاک شهدا و امام شهدا و حاج قاسم عزیز و آرزوی طول عمر با سعادت برای رهبر عزیز انقلاب حضرت امام خامنه ای، عنوان کرد: حاکمیت تفکر انقلابی در قوای سه گانه، نظام را بعد از بن بست تفکر غرب گرا در کشور، امید به حل مشکلات در مردم را افزایش داده و دولت انقلابی حضرت آیت الله رئیسی در خط مقدم این عرصه قرار دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی افزود: مردم از اینکه رئیس جمهور جهادی و مردمی جایگزین رئیس جمهور خانه نشین و دست بسته و چشم به دشمن دوخته شده بسیار خوشحالند، اما حضرت آیت الله رئیسی دو موضوع موفقیت دولت شما را تهدید می کند.

شجاعی یادآور شد: نخست نفوذ عناصر ضد انقلابی و غیر انقلابی در دولت؛ چرا که هشت سال وجود دولت لیبرال و غرب گرا فرصت نفوذ این افراد در بدنه دولت را فراهم آورده و دوم نفوذ دستگاه فکری و محاسباتی غیر انقلابی در بخش‌هایی از دولت از جمله در بخش آب و برق و مسکن باعث شده وعده هایی که در دولت توسط رئیس جمهور انقلابی داده شده با مدیران نفوذی قابل تحقق نباشد و این وعده ها نه با مدیران متاثر از دستگاه محاسباتی غیر انقلابی و نه با مدیران ضعیف به نتیجه نمی‌رسد، لذا باید چاره‌ای بیندیشید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: از اینکه اداره کشور را به مذاکرات و نتایج آن گره نزده اید از شما سپاسگزارم اما در مورد مذاکرات وین نیز چند نکته را پیرامون بستر مذاکرات، متن توافق و فرامتن احتمالی بیان می‌کنم.

وی اضافه کرد: نخست آنکه مستحضرید با توجه به شرایط کشور، جهان و تعهدات سابق ایران و نیز احتمال انتفاع اقتصادی کشور، اراده نظام بر مذاکره برای دستیابی به توافق خوب است اما بی تردید راهبرد دولت غربگرای سابق مبنی بر اینکه هر توافقی بهتر از عدم توافق است منجر به خسارت محض به کشور شده و بنابراین عدم توافق را بهتر از توافق بد می‌دانیم.

وی با بیان اینکه جز به توافق خوب رضایت نخواهیم داد توافق خوب توافقی است، افزود: همزمان با حفظ عزت ملی، انتفاع اقتصادی را تضمین کند مجلس حتماً از توافق خوب استقبال و توافق بد را نخواهد پذیرفت.

شجاعی اضافه کرد: در مورد بستر مذاکرات باید مراقب بود، پیام ضعف و نیاز در عمل ارسال نشود؛ قطعا آمریکا بیش از ایران محتاج و نیازمند توافق است اما اگر ایران‌ پیام ضعف و نیاز ارسال نشود و جمع بندی آمریکا ضعف و نیاز باشد توافق خوب دور از دسترس خواهد بود چه برسد به آنکه پیام ضعف نیاز در گفتار و عمل به صورت ناخواسته ارسال شود.

وی با تأکید بر اینکه متن توافق باید متوازن باشد، گفت: ستانده‌ها چیزی کمتر از انتفاع قطعی نمی‌تواند باشد و داده‌ها نباید حق مسلم ایران در برخورداری از توان هسته‌ای را مخدوش نماید همانگونه که امضای کری تضمین نبود بیانیه باید نیز نمی‌تواند تضمین باشد

شجاعی تأکید کرد: در مورد فرامتن با شناختی که از آمریکا داریم قطعاً آمریکا از هم اکنون راه‌های خنثی سازی انتفاع ایران را طراحی کرده و این راهی است که آمریکا در برجام رفت و گاه حتی به متن صریح برجام با ابتکاراتی انتفاعات اقتصادی ایران را از بین برد البته ایران از آن تجربه درس گرفته و در توافق احتمالی به دنبال خنثی‌سازی راههای محرومیت ایران از انتفاعی اقتصادی است اما باید مراقب ابتکارات آمریکا باشیم اگر این ابتکارات پیش بینی نشود حتی اگر متن نیز توافق متوازن باشد و انتفاع محقق نشود فلسفه توافق را از بین خواهد رفت.

نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه اضافه کرد: به لحاظ گفتمانی نیز به صراحت اعلام می کنیم موافق مذاکره و توافق خوب هستیم اما گاه از بعضی از افراد دخیل در مذاکرات گزاره‌هایی شنیده می‌شود که با گفته‌های انقلاب اسلامی در تعارض آشکار است این گزاره که بدون توافق با آمریکا امکان اداره کشور وجود ندارد در تضاد با مبانی انقلاب اسلامی است.

وی یادآور شد: آنچنان که رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند تجربه مذاکره و توافق با غرب در برجام نشان داد که غرب و آمریکا قابل اطمینان نیستند و برجام مایه عبرت است. انقلاب اسلامی بر مبنای سکولار ستیزی شکل گرفته و به صراحت اعلام کرد که بدون قدرت های بزرگ شرق و غرب امکان اداره و پیشرفت توسعه کشور وجود دارد؛ بله مردم دچار مشکلات معیشتی هستند که باید رفع شود اما رفع رنج مردم نباید باعث ایجاد رنج جدید شود که این رفع رنج نیست و افزودن رنج است آنگونه که در برجام دیدیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس تصریح کرد: مشکلات مردم بیش از تحریم خارجی تحت تاثیر تحریم داخلی دولت سابق است و معتقدم امکان توافق خوب وجود دارد ولی در دولت سابق به دلیل وادادگی دولت قبل تحقق پذیر نبود اما امروز به دلیل مقاومت ملت ایران امکان توافق خوب وجود دارد.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha