۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
تجارت جهانی قربانی سیاست تحریمی آمریکا علیه روسیه شد
مطابق گزارش سازمان تجارت جهانی؛

تجارت جهانی قربانی سیاست تحریمی آمریکا علیه روسیه شد

تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر بخشهای مختلف اقتصاد نمایان است حال سازمان تجارت جهانی هشدار داده است که تجارت جهانی هم توان رشد نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: جنگ اوکراین چالشهای زیادی را برای اقتصاد دنیا ایجاد کرد و بازارهای کالایی را با تنشهای زیادی روبرو کرد . ابعاد این بحران ژیوپولتیکی بسیار گسترده و دامنه اثر گذاری آن وسیع گزارش شده است.

سازمان تجارت جهانی اخیرا گزارشی منتشر کرده است در مورد تاثیر این بحران روی تجارت جهان و در این گزارش تاکید کرد جنگ اوکراین نرخ رشد تجارت را در دنیا به نصف انتظارات قبلی خواهد رسانید. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان تجارت جهانی تجارت جهان در سال ۲۰۲۲ با نرخ ۲.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد می کند در حالیکه پیش از شروغ جنگ روسیه و اوکراین پیش بینی شده بود تجارت جهان با نره بالغ بر ۴.۷ درصد افزایش یابد.

در این گزارش آمده است: «تنها جنگ و اثرات اقتصادی ناشی از ان نیست که به تجارت جهان آسیب وارد می کند بلکه سیاستهای تحریمی وضع شده علیه روسیه و فشارهای اقتصادی جهان علیه این کشور یکی از مهمترین مسایلی است که می تواند حجم و ارزش تجارت را در دنیا کاهش دهد. نکته مهم این است که تجارت کلید رشد اقتصادی در دنیا است. در دنیایی که محدودیتهای تجاری وجود داشته باشد، موانع بیشتری در مسیر رشد اقتصادی وجود دارد، اشتغال با سرعت کمتری رشد می کند و نرخ فقر هم بیشتر می شود. حال اقتصاد دنیا در چنین وضعیتی قرار گرفته است.»

رییس سازمان تجارت جهانی هم در مصاحبه ای با وب سایت این سازمان گفت: «افزایش هزینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی یک عامل بحران زا است و من نگران این مساله هستم که بحران غذایی در دنیا ایجاد شود. اقتصاد دنیا در وضعیت شکننده ای قرار دارد. هنوز تاثیرات منفی کرونا در اقتصاد دنیا دیده می شود و در بسیاری از کشورها آمار مبتلایان بسیار بالا است. نگرانی از ایجاد سویه های تازه بسیاری از کسب و کارها را با چالش روبرو کرده است. در این وضعیت تاثیرات جنگ و تحریم های اقتصادی علیه یکی از بزرگترین کشورهای فعال در بازار تجارت دنیا به معضلی تازه تبدیل شده است.»

در این گزارش سهم دو کشور روسیه و اوکراین از ارزش تجارت دنیا در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۲.۵ درصد اعلام شده است. سهمی که شاید در نگاه اول قابل اغماض باشد ولی واقعیت این است که این دو کشور اروپایی در تجارت کالاهای خاصی نقش زیادی دارند.

به عنوان مثال سهم روسیه در تجارت نفت و گاز طبیعی بسیار بالا است. این کشورها از بزرگترین صادرکنندگان گندم و ذرت هستند و در تولید مواد معدنی سهم بسیار زیادی دارند. گروه های صنعتی هشدار داده است اروپا با کمبود روغن آفتابگردان مواجه خواهد شد.

در مجموع ۴۶.۹ درصد از صادرات روغن آفتابگردان دنیا از کشور اوکراین و ۲۹.۹ درصد از صادرات دنیا از کشور روسیه تامین می شود ولی از شروع درگیری ها تمامی بنادر کشور اوکراین بسته شده است و صادرات از این بنادر به طور کامل متوقف شده است.

بی بی سی نوشت:« تنشهای ایجاد شده در منطقه نگرانی های زیادی را در میان سران اقتصادی و تجاری دنیا ایجاد کرده است. این تنشها می تواند اقتصاد کشورهای صنعتی و شرکای تجاری روسیه و اوکراین را با شوک های بزرگی روبرو کند به همین دلیل است که پیدا شدن راه حلی برای این معضل ژیوپولتیکی به اولویت بزرگ جهان تبدیل شده است.»

سازمان تجارت جهانی بر این باور است بحران ایجاد شده در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین که موجب افت تجارت در دنیا خواهد شد، نه تنها اقتصاد کشورهای درگیر جنگ بلکه اقتصاد تمامی کشورهای دنیا را با چالش روبرو می کند. به نظر می رسد در سال جاری اقتصاد دنیا تون رشد نداشته باشد، بحران های مالی تازه ایجاد شود و افزایش قیمت فراورده های انرژی آسیب زیادی به صنعت وارد کند.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha