۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
پیش بینی تامین ۱۰ میلیون تن گندم از تولید داخل| مردم نگران نانِ خود نباشند؟
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با بازار؛

پیش بینی تامین ۱۰ میلیون تن گندم از تولید داخل| مردم نگران نانِ خود نباشند؟

ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه الان برداشت گندم نسبت به سال قبل تا ۳۵ درصد افزایش داشته افزود: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم بیش از ۱۰ میلیون تن را در داخل کشور تأمین کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: بیش از یک ماه از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد و ادامه دار شدن این امر موجب شده نگرانی ها بیش از گذشته در خصوص تامین برخی کالاهای اساسی همچون گندم، ذرت و روغن آفتابگردان برای وارد کنندگان این محصولات همچون ایران نمود پیدا کند. اگرچه در بحث محصول استراتژیک گندم ایران خود تولید کننده است اما طی سالهای اخیر یکسری اتفاقات موجب شده وابستگی بیشتری به واردات این محصول داشته باشیم. به این معنا که از یک طرف به دلیل خشکسالی و بحران آب و از سوی دیگر به دلیل عدم رضایت کشاورزان از نرخ خرید تضمینی گندم که همه ساله از سوی دولت تعیین می شود، سال گذشته به طور خاص حدود ۵ میلیون تن تحویل سیلوهای دولت داده شد و به این ترتیب وارداتی حدود ۸ میلیون تن نیز رقم خورد. با این وجود با اتفاقاتی که طی یک ماه گذشته در منطقه رخ داده است شورای قیمت گذاری نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان را برای خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید اعلام کرده است و حال باید دید این نرخ آیا امسال می تواند موجب شود گندم بیشتری به دولت تحویل داده شود یا خیر.

خرید گندم با نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان از گندمکاران سیستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب کرمان
علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران که خود عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز است در خصوص نرخ مصوب فعلی به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید در ابتدای فصل زراعی شورای قیمت گذاری بر اساس قانون خرید تضمینی، نرخ ۷۵۰۰ تومان را مصوب کرد. جلوتر که آمدیم با تغییر نرخ ارز، تورم و افزایش قیمت محصولات جهانی و دیگر شرایطی که پیش آمد مجلس و دولت به دنبال اصلاح قیمت گندم بودند و با توجه به اینکه هنوز وضعیت حذف ارز ترجیحی هم نامشخص بود وزارت جهاد با تشکیل شورای قیمت گذاری و رعایت قوانین خرید تضمینی اوایل بهمن ماه به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

ایمانی می افزاید: از سوی دیگر با توجه اینکه کمیسیون تلفیق مجلس در این قصه ورود کرده بود که بررسی کنند آیا اعتبارات لازم در این قسمت مصوب می‌شود یا نمی‌شود این اتفاق افتاد و در نهایت رئیس شورای قیمت گذاری (وزیر جهاد کشاورزی) مصوبه شورا را در جلسه هیات دولت مطرح کرد و با توجه به بازار جهانی و شرایط اوکراین و روسیه، با افزایش قیمت محصولات کشاورزی مثل جو، ذرت و کنجاله که رقیب گندم محسوب می شوند دولت مصوبه شورا را پذیرفت و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد.

او تصریح می کند: در ادامه نیز مبلغ هزار تومان جایزه به ازای هر کیلوگرم جهت ترغیب و تشویق کشاورزان به اینکه گندم تولیدی خود را تحویل دولت بدهد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب الان در مناطقی مانند «سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و بوشهر» گندمی که تحویل دولت داده می شود به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان حساب می شود و دولت به حساب آنها واریز می کند.

تا الان وضعیت سبز مزارع ما شرایط خوبی نسبت به پارسال دارد و الان برداشت گندم نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش عملکرد را نشان می دهد

برداشت گندم نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش دارد| پیش بینی تامین بالغ بر ۱۰ میلیون تن گندم از داخل کشور
این مقام مسئول با اشاره به خشکسالی سال قبل و واردات قریب به ۸ میلیون تن گندم در ۱۴۰۰ می افزاید: خوشبختانه تا الان وضعیت سبز مزارع ما شرایط خوبی نسبت به پارسال دارد و الان برداشت گندم نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش عملکرد را نشان می دهد. لذا باید ببینیم که در زمان باقی مانده از مرحله داشت چه اتفاقاتی می افتد و آیا بارندگی ‌ها همانطور شرایط مناسب خود را دارد یا خیر.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران خاطر نشان می کند: پیش‌ بینی ما این است که بتوانیم بیش از ۱۰ میلیون تن گندم را در داخل کشور تأمین کنیم و با توجه به اینکه نیاز کشور حدود ۱۱ و نیم میلیون تن است کسری معدودی داریم که دولت هم آنطور که شنیده می شود هم برای افزایش ذخایر استراتژیک و هم برای جبران کمبود تولید داخل کشور، ثبت سفارش حدود ۳ میلیون تنی را داده است.

ایمانی تصریح می کند: با این تفاسیر از بابت تامین نان مردم و آرد و گندم تا الان هیچ مشکلی نداشتیم چون هم تامین شده و هم گندم جدید وارد چرخه خرید شده است و دولت در حال خرید است.

اگر دولت در پرداخت ها تاخیر داشته باشد گندم کشور توسط دلالان حتی به قیمت نازل تر از نرخ خرید تضمینی از دست کشاورز خارج می‌ شود

دولت اگر می خواهد مطمئن باشد گندم داخل به سیلوهای دولتی تحویل داده می شود باید منابع مالی مورد نظر را سریعا مشخص کند
ایمانی با بیان اینکه قدردان دولت، وزیر جهاد کشاورزی و دیگر اعضای شورای قیمت گذاری که قیمت را با شرایط فعلی اقتصادی کشور متناسب کرده اند، هستیم می افزاید: در این میان تنها نگرانی ما در خصوص تامین منابع مالی خرید گندم است، چون تنها در این صورت است که کشاورز دغدغه نخواهد داشت. به خصوص اینکه اگر دولت بخواهد تاخیر در پرداخت داشته باشد گندم کشور حتی به قیمت نازل تر از نرخ خرید تضمینی از دست کشاورز توسط دلالان خارج می‌شود.

او ادامه می دهد: برای اینکه دولت مطمئن باشد گندم کشاورز وارد سیلوها می‌شود باید منابع مالی را از الان ببیند که در زمان اوج خرید گندم تاخیری رخ ندهد و نگرانی برای کشاورز ایجاد نشود.

ایمانی خاطر نشان می کند: امیدواریم هرآنچه گندم تولید می شود و قابل عرضه برای بازار است حتما به دست دولت برسد که دولت هم بتواند با توجه به آن چه که تحویل می گیرد برنامه ریزی کند و اگر کسری دارد برای تامین آن کسری اقدام کند.

با توجه به اینکه نمی‌توانیم ارز از کشور خارج کنیم، سوئیفت نداریم و نمی توانیم در بازارهای جهانی مستقیما وارد شویم لذا تامین گندم از کشورهای اروپایی برای ما مشکل خواهد بود

جایگزین کردن کشورهای اروپایی به جای اوکراین و روسیه برای واردات گندم قطعا سخت است
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چند درصد از گندم وارداتی ایران از دو کشور اوکراین و روسیه بوده است، می گوید: بیشترین خرید ما از این دو کشور بوده و بخش جزئی نیز از برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان تامین می شود که بسیار جزئی است.

او می افزاید: چون قریب ۶۰ میلیون تن گندم صادراتی دنیا را این دو کشور تامین می کنند و به دلیل اینکه نزدیک به ما هستند صلاح بر این بوده که بیشترین خرید گندم را از روسیه و اوکراین رقم بزنیم اما درصد دقیق را نمی توان اعلام کرد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که برای تامین گندم مورد نیاز، ایران قصد دارد چه کشورهایی را جایگزین اوکراین و روسیه کند، می گوید: الان برای اکثر کشورهایی که گندم خود را از این دو کشور تامین می کردند مثل «مصر، سودان، لیبی، الجزایر و ترکیه» اگر شرایط عادی نشود و این دو کشور هم نتوانند گندم خود را صادر کنند، قطعاً خلائی در این میان ایجاد خواهد شد. لذا حتما دولت تدابیری اندیشیده است که بتواند گندم خود را از دیگر بازارها تامین کند.

ایمانی ادامه می دهد: با این وجود ما می توانیم گندم مورد نیاز را از کشورهای اروپایی تامین کنیم اگرچه شرایط سخت تر است چون با توجه به اینکه نمی‌ توانیم ارز از کشور خارج کنیم، سوئیفت نداریم و نمی توانیم در بازارهای جهانی مستقیما وارد شویم لذا شرایط هم برای ما و هم برای دیگر کشورهایی که وارد کننده گندم از این دو کشور درگیر جنگ بوده اند قطعا دشوار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم شرایطی پیش بیاید که شرایط جنگ به زودی بر طرف شود، می افزاید: با این وجود امید داریم که امسال آنقدرها وابسته به بازارهای جهانی نباشیم و بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور را از طریق تولید داخل تامین کنیم.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رمضانی رباط کریم IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      بله شاید این قیمت گندم کشاورزان را خوشحال کنند ولی آیا میدانید با این قیمت دولت بابت هرکیسه آرد450 هزار تومان باید یارانه بدهد
    • کریمی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      سلام.ما کشاورزان استان همدان شهرستان کبودراهنگ روستای ایده لو هستیم،که دارای چاه فرم یک بودیم حدودا سه هزار هکتار کشت پاییزه ی جو و گندم داشته و از طرف امور آب منطقه، یک ماه پیش بدون هماهنگی پلمپ شده است.ما از مسئولین یک فرصت سه ماهه میخواهیم بعد از برداشت جو و گندم که محصول استراتژیک هم هست و نیاز به آبیاری دارد اقدام به تعیین و تکلیف چاه نمایند.
    • علی نصیری IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      مواظب باش زمین ریخته نشه.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      از کدوم ده ملیون تن گندم میگی‌د نصف که سرما زدگی خرابکرد نصف دیگش هم بی آبی موقع کمباین زدن معلوم میشه