۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
آرامش موقتی طلا و نفت، زیر سایه کرونا و تحولات روسیه و اوکراین

آرامش موقتی طلا و نفت، زیر سایه کرونا و تحولات روسیه و اوکراین

شیوع دوباره کرونا در چین، پیشرفت مذاکرات صلح روسیه و اوکراین و در عین حال چشم‌انداز اعمال تحریم‌های جدید از سوی غرب علیه روسیه، قیمت طلای جهانی را در کف یک‌ماهه تثبیت کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شیوع دوباره کرونا در چین، پیشرفت مذاکرات صلح روسیه و اوکراین و در عین حال چشم‌انداز اعمال تحریم‌های جدید از سوی غرب علیه روسیه، قیمت طلای جهانی را در کف یک‌ماهه تثبیت کرده و به توقف ریزش قیمت نفت منجر شده است.

پیشرفت نسبی در مذاکرات صلح روسیه و اوکران از یک سو و چشم انداز تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه با وجود این پیشرفت از سوی دیگر، به وزنه‌هایی اثرگذار بر روند قیمتی نفت و طلای جهانی تبدیل شده است. در این میان، شیوع کرونا در چین و قرنطینه شدن چند شهر این کشور از جمله بخش‌هایی از شانگهای، به تضعیف تقاضای نفت منحر شده و ریسک بازار را افزایش داده است.

ریزش قیمت نفت متوقف شد
در این شرایط، قیمت نفت در آخرین جلسه معاملاتی بازارهای جهانی، تحت تاثیر چشم انداز تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه با وجود پیشرفت مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف، بخشی از ضرر سنگین اخیرش را جبران کرد و افزایش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای معاملات نفت برنت ۸۶ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۱۱ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید و بخشی از ریزش دو درصدی روز گذشته را جبران کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۲ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۰۵ دلار و شش سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه ۱.۶ درصد سقوط کرده بود.

تحلیلگران شرکت هایتونگ فیوچرز در این باره گفتند: قیمتهای متغیر نشان دهنده حساسیت بیش از حد سرمایه گذاران هستند. افراد باید تغییراتی را مشاهده کنند که وضعیت بازار را روشن‌تر می کند.

پس از این که آمار موسسه امریکن پترولیوم کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان سه میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۵ مارس را نشان داد، توجهات به محدودیت عرضه جلب شد. این کاهش سه برابر کاهشی بود که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند.

بازار پس از وعده روسیه به کاهش عملیاتهای نظامی خود در اطراف کی‌یف، شاهد ریزش سنگین قیمتها در معاملات روز گذشته بود اما گزارش‌ها از ادامه حملات حکایت دارند.

توبین گوری، تحلیلگر بانک کامن ولث در یادداشتی اعلام کرد این احیای قیمت نشان می دهد که بازار نفت حداقل تا حدودی بدبینی به هر گونه پیشرفت مذاکرات صلح دارد.

در این بین آمریکا و متحدانشان قصد دارند بخشهای بیشتری از اقتصاد روسیه را که برای ادامه عملیات نظامی مسکو در اوکراین اهمیت دارند، نظیر زنجیره تامین نظامی را هدف تحریم قرار دهند.

عامل دیگری که عرضه به بازار را محدود نگه داشته است، ادامه افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس است. منابع آگاه متعدد به رویترز اظهار کرده اند: وزیران اوپک پلاس در دیدار روز پنج شنبه بعید است با افزایش بیشتر تولید موافقت کنند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از اعضای بزرگ گروه اوپک پلاس هستند اعلام کردند این گروه علیه اقدامات روسیه در اوکراین واکنش نشان نخواهد داد و تنها تثبیت بازار را مد نظر دارد و وارد سیاست نمی شود.

قیمتهای نفت از ضعیف شدن تقاضا در چین به دلیل محدودیتهای کرونایی و قرنطینه در چندین شهر این کشور تحت فشار کاهشی قرار گرفته اند. شانگهای که قطب مالی چین است، پس از گزارش۶۰۰۰ مورد ابتلای جدید، تعطیلی‌ها را زودتر از برنامه اعلام شده گسترش داد.

طلا در پایین‌ترین سطح یک ماهه
برخلاف اتفاقات بازار نفت، بازار جهانی طلا خوانش متفاوتی از تحولات اقتصاد سیاسی دارد و با پیشرفت مذاکرات صلح روسیه و اوکراین به تثبیت و حتی کاهش قیمت روی آورده است؛ به‌گونه‌ای که تقاضای شمش طلا به عنوان پناهگاه امن را تا پایین‌ترین سطح یک ماهه خود کاهش داده است.

به گزارش رویترز، هر اونس طلا با ۴.۵ درصد افزایش به ۱۹۲۴ دلار و ۵۰ سنت رسید و بهای هر اونس طلای آمریکا با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۹۲۵ دلار و ۵۰ سنت رسید. این به‌روز رسانی قیمت در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه به وقت شرقی است.

این فلز گرانبها در روز سه شنبه ۱.۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود از ۲۸ فوریه رسید که ۱۸۸۹ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.

روسیه قول داد که عملیات نظامی در اطراف کی‌یف و یک شهر دیگر را کاهش دهد اما ایالات‌متحده هشدار داد که این تهدید پایان نیافته است زیرا اوکراین پیشنهاد اتخاذ وضعیت بی طرف را به نشانه پیشرفت در مذاکرات رو در رو ارائه کرد.

شاخص دلار در جلسه قبل به پایین‌ترین حد بیش از یک هفته اخیر سقوط کرد و طلا را برای سایر دارندگان ارز ارزان کرد. بازدهی معیار ۱۰ ساله ایالات‌متحده نیز از بالاترین حد در سه سال گذشته کاهش یافت و بازدهی پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را کاهش داد.

دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله با پشتوانه طلا در جهان، روز سه‌شنبه با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۹۱.۴۴ تن رسید.

وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد: ژاپن در واکنش به تجاوزات این کشور به اوکراین، ارسال طلا به روسیه را ممنوع خواهد کرد.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۴.۷۱ دلار رسید و پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸۳ دلار و ۹۵ سنت رسید.

پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۲۱۵۷ دلار و ۷۲ سنت رسید و در آخرین جلسه به ۲۰۳۲.۹۷ دلار به پایین‌ترین حد بیش از دو ماه اخیر رسید.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha