۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
وعده وزیر گردشگری برای حل اختلاف حریم مشهد| بینالود باید به همان نام طرقبه شاندیز بازگردد
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده وزیر گردشگری برای حل اختلاف حریم مشهد| بینالود باید به همان نام طرقبه شاندیز بازگردد

مشهد- شهرستان طرقبه شاندیز که سال‌ها پس از تقسیمات کشوری به نام شهرستان بینالود تغییر نام پیداکرده در بازدید وزیر میراث فرهنگی بسیاری از مردم خواستار بازگشتن آن به نام قدیم و همان طرقبه شاندیز شدند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید عزت‌الله ضرغامی روز پنجشنبه در قالب هجدهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری از شهرستان بینالود یا همان طرقبه شاندیز قدیم بازدید کرد و لذا در این دیدار بسیاری از مردم و مسئولان از وی تقاضا کردند تا نام قدیم این شهرستان را به آن برگردانده و در راستای تعیین حریم این شهرستان و توسعه زیر ساخت های آن کمک کند.

اختلاف بر سر تعیین تکلیف حریم مشهد با شهرستان طرقبه شاندیز یا همان بینالود حالا به بیش از یک دهه رسیده است به‌گونه‌ای که بسیاری از مسئولان در کش‌وقوس این اختلاف برخی از صاحبان زمین در این مرز را نیز بلاتکلیف گذاشتند.

اختلاف مسئولان مشهدی با شهرستان مجاور خود یعنی طرقبه شاندیز بر سر تعیین مرز و حریم مشهد افزون بر ۱۳ سال است که به طول انجامیده است.

بنا بر گفته شهردار مشهد باوجود مشخص شدن مرز مشهد و طرقبه شاندیز در تقسیمات کشوری و تقسیمات سیاسی و نیز طرح جامع شهر مشهد، میان مرز تصمیمات سیاسی و طرح جامع مشهد، اختلاف وجود دارد که به دلیل همین بلاتکلیفی شاهد زمین‌خواری در این محدوده هستیم.

وعده وزیر گردشگری برای حل اختلاف حریم مشهد| بینالود باید به همان نام طرقبه شاندیز بازگردد

به گزارش خبرنگار بازار بسیاری از مردم و مسئولان مشهد و طرقبه شاندیز خواستار این موضوع هستند که در این خصوص دستگاه‌های نظارتی و دولت با جدیت بیشتری به قضیه ورود پیدا کند.

گفتنی است باوجوداینکه تاکنون هشدارها و تهدیدات بسیاری پیرامون تعیین تکلیف این محدوده از طریق مسئولان و رسانه‌ها اعلام‌شده اما ظاهراً هنوز برای میانجیگری بین مشهد و طرقبه شاندیز پا پیش نگذاشته است.

به گزارش بازار هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان خراسان رضوی، وزیر میراث، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری در این سفر با حضور در این شهرستان مهم‌ترین چالش‌ها و درخواست‌های شهرستان‌های طرقبه شاندیز، گلبهار و چناران را با فرمانداران این شهرستان‌ها بررسی کرد و فرصتی فراهم شد تا موضوع حل اختلاف مشهد با طرقبه شاندیز برای حل و فصل مطرح شود.

هر شهرستان هویت مستقل خود را دارد
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز پنجشنبه با بیان این‌که گردشگری در حوزه نشاط اجتماعی، توسعه و توازن اقتصادی نقش مهمی دارد در این شهرستان بیان کرد: شهر های طرقبه و شاندیز قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری بالایی دارند و با توجه به قرارگرفتن در کنار مشهد، مکمل گردشگری زیارت در مشهد هستند.

سید عزت‌الله ضرغامی در بازدید از شهرستان طرقبه شاندیز با اشاره به وضعیت و موقعیت این شهرستان‌ها اظهار کرد: این شهرستان‌ها جدا از مشهد، هویت مستقل خود را دارند.

وی هم چنین اشاره ای به دوقطبی‌های موجود از جمله زیارت و اقامت در مشهد و طرقبه شاندیز کرد و افزود: زیر میز دوقطبی‌ها بزنید.

نماینده رئیس جمهوری در سفر به استان خراسان رضوی درباره درخواست تغییر نام شهرستان بینالود به طرقبه شاندیز نیز گفت: با توجه به درخواست مردم باید نام شهرستان به همان طرقبه‌شاندیز تغییر کند.

ضرغامی اذعان کرد: باید برنامه‌ریزی برای این شهرستان‌ها با آینده‌نگری و با نگاه افزایش جمعیت زائران باشد تا در آینده امکان گسترش و توسعه فراهم باشد.

وعده وزیر گردشگری برای حل اختلاف حریم مشهد| بینالود باید به همان نام طرقبه شاندیز بازگردد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: دولت به دنبال تفویض و تمرکززدایی است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این زمینه پیشگام شده است.

وی گفت: در ماه‌های اول این دولت، مدیران استانی دعوت شدند و در همایشی با عنوان تفویض اختیار بخشی از مسئولیت‌هایی که در ستاد وزارتخانه بود به استان‌ها واگذار و تفویض شد.

ضرغامی بر ضرورت تفویض اختیار برای انجام امور مردم در شهرستان‌های طرقبه شاندیز، چناران و گلبهار تاکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس کنند، کارشان را مسئولان شهرستان انجام می‌دهند.

اختلاف کهنه
اختلاف ۱۳ ساله مشهد و طرقبه شاندیز خود گواه این مدعاست که این اختلاف بین مسئولان این دو شهرستان قابل‌حل نیست زیرا معاون سیاسی و اجتماعی فرماندارمشهد هم بر این نکته مهر تائید زده و گفته است بعد از ارتقای طرقبه و شاندیز، دو روستا و بخشی از اراضی همچنان در حریم مشهد هستند لذا برای رفع این تداخل یا باید شورای عالی شهرسازی در خصوص حریم مشهد بازنگری کند یا هیئت‌وزیران در خصوص مرز تقسیماتی مناطق حریم مشهد تجدیدنظر کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در همین رابطه اذعان کرد: قبل از این‌که اراضی حریم مشهد و طرقبه شاندیز قطعه‌قطعه شده و کاربری آن عوض شود باید فکری به حال این محدوده برداشت.

محمدهادی مهدی نیا در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: شهرستان طرقبه شاندیز از گذشته محل تفریح و تفرجگاه شهروندان مشهدی بوده است اما بااین‌وجود برخی بر این باورند که نباید شرایط را به نحوی تسهیل کنیم و شرایطی فراهم آوریم تا شهروندان مشهدی برای گذران اوقات فراقت به طرقبه و شاندیز مراجعه کنند که به نظر بنده این نظر مغایر با توسعه پایدار است.

وی بابیان اینک اختلاف دیرینه بر سر تعیین حریم این دو شهر موجب از دست رفتن بسیاری از پتانسیل‌ها می‌شود افزود: باید مسئولان استانی ازجمله استاندار محترم و هم‌چنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این اختلاف کهنه را حل‌وفصل کنند.

مهدی نیا بابیان اینکه این بلاتکلیفی در درازمدت به ضرر هر دو شهر تمام می‌شود می‌افزاید: از استانداری و شوراهای شهرستان طرقبه-شاندیز و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا اختلافات بین طرقبه-شاندیز و مشهد را بعد از ۱۳ سال حل‌وفصل کنند و این استخوان‌لای‌زخم محدوده اختلافی را التیام ببخشند، چراکه این معضل هرروز به پتانسیل‌های زمین و استعدادهای واقع در فاصله بین دو شهرستان لطمه می‌زند.

وعده وزیر گردشگری برای حل اختلاف حریم مشهد| بینالود باید به همان نام طرقبه شاندیز بازگردد

وی بابیان مشکلات این حوزه سبب شده تا ظرفیت‌های زمین در محدوده طرقبه شاندیز از بین برود، گفت: اگر عکس‌های ماهواره‌ای طی ۱۳ سال گذشته این پهنه را مشاهده کنیم، زمین‌های چند هکتاری متأسفانه به قطعات ۵۰۰ و ۲۰۰ متر تفکیک‌شده که ظرفیت توسعه را در آینده به‌شدت تهدید می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در پایان تأکید کرد: از مسئولین استانی و همکارانم در شهرستان طرقبه-شاندیز می‌خواهیم مه همدلانه نسبت به حل این موضوع اهتمام بیشتری ورزند.

اختلاف بین وزارتخانه‌ها
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد می‌گوید: اختلافی که بین دو شهرستان به وجود آمده از اختلاف بین دو وزارتخانه است، وزارت کشور و اداره کل تقسیمات کشوری یک خط تقسیم‌بندی را تعریف کرده‌اند و شورای عالی معماری و شهرسازی که به‌نوعی وزارت راه و شهرسازی است تعیین کرده که این دو مرزبندی باهم تعارض دارند.

وی می‌گوید: به همین دلیل عملاً وقتی این دو وزارتخانه به یک توافق واحد برسند موضوع حل می‌شود که برای حل سریع‌تر این موضوع استانداری باید از این دو وزارتخانه درخواست کند موضوع را به نحوی بررسی کنند که این معضل چندین ساله حل شود.

وعده وزیر
این در حالی است که حالا با حضور هیئت دولت انتظار و شخص وزیر کشور انتظار می رود این اختلاف دیرینه برای تعیین حریم رفع بلاتکلیفی شتاب بیشتری بگیرد.

وعده وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این شهرستان مبنی به عنوان نماینده تام الختیار رئیس جمهوری نیز روزنه ای برای رفع بلاتکلیفی اراضی این منطقه ایجاد کرد و بسیاری از اهالی و هم چنین مسئولان این شهرستان بر این امید هستند که با حل این اختلاف دیرینه هر چه زودتر زمینه توسعه و تکمیل زیر ساخت های این شهرستان شتاب بیشتری بگیرد.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha