۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
گرانی دغدغه مردم استان سمنان در آستانه ماه رمضان| نظارت‌ها تشدید می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی دغدغه مردم استان سمنان در آستانه ماه رمضان| نظارت‌ها تشدید می‌شود

سمنان- همزمان با ماه رمضان یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم تامین اقلام اساسی در اوج گرانی و تورم است هرچند مسئولان خبر از بازرسی و نظارت‌های جدی بر بازار اقلام مصرفی مردم داده‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور روزهای دشواری را از لحاظ اقتصادی سپری می‌کنند تورم بالا و قدرت خرید اندک همزمان با سال جدید و بازار شب عید سبب شد تا برای تأمین اقلام اساسی مورد نیاز شان با مشکلات عدیده ای روبرو شوند اما هنوز از فشار خرید بیرون نیامده، نوبت ماه رمضان و بعد از آن هم بازگشایی مدارس است که خود، هزینه‌هایی را بر سبد خانوار تحمیل می‌کند.

عیدی‌ها و پاداش‌ها هم تاکنون تمام شده‌اند چرا که خرید مایحتاج اساسی شب عید آنقدر برای مردم گران تمام شد که هیچ چیز برای بعد از عید باقی نماند در سال جاری تورم شدید بر روی محصولات غذایی، خوراکی‌ها و البسه سبب شد تا مردم نوروزی متفاوت را در استان سمنان پشت سر بگذارند.

حالا اما همزمان با اتمام تعطیلات نوروزی، شاهد آمدن نوروز هستیم که باز هم دغدغه تأمین اقلام اساسی را برای خانوار استان سمنان به پیش می‌کشد اقلامی که گرانی و تورم سبب شده تا در دورترین فاصله ممکن از جیب مردم قرار گیرد و بسته‌های حمایتی و معیشتی دولتی هم آن‌قدرها تأثیرگذار و کافی نبوده است.

پولی باقی نمی‌ماند
یکی از شهروندان استان سمنان با بیان اینکه تمام پول‌ها در شب عید خرج شد و با این گرانی که در همین یک ماه اخیر صورت گرفت، دیگر توان خرید چیزی را نداریم، به خبرنگار بازار، می‌گوید: همزمانی عید و ایام ماه رمضان سبب شد تا بیش از همیشه به ما فشار وارد شود تا جایی که نتوانیم تمام مایحتاج مورد نیازمان را تأمین کنیم.

همزمان با اتمام تعطیلات نوروزی، شاهد آمدن نوروز هستیم که باز هم دغدغه تأمین اقلام اساسی را برای خانوار استان سمنان به پیش می‌کشد

سیده زهرا موسوی با بیان اینکه نتوانستیم حتی در نوروز اقلامی مانند آجیل، گوشت چرخ کرده و … را خریداری کنیم، تاکید کرد: تمام هزینه‌ها صرف چند قلم میوه و شیرینی و لباس برای بچه‌ها تا جایی که حتی نتوانستیم برای خود و همسرم لباس بخریم زیرا اقلام اساسی مورد نیاز مردم آنقدر گران شده که توان خریداری نداریم.

وی که دانش آموخته رشته حسابداری از دانشگاه آزاد شاهرود است با بیان اینکه مسئولان خبر از گوشت ۱۴۷ هزار تومانی و مرغ ۲۱ هزار تومانی می‌دهند اما گوشت همین امروز ۱۹۵ هزار تومان و مرغ ۳۲ هزار تومان است و مشخص نیست که مسئولان دقیقاً کدام مرغ و گوشت را مد نظر دارند و این قیمت‌هایی که می‌گویند کجا است؟ افزود: اینکه مسئولان یک قیمت را اعلام می‌کنند اما هیچ کجا چنین چیزی دیده نمی‌شود، بیشتر مردم را اذیت می‌کند تا اینکه همه جا گرانی یک دست باشد چرا که در اوج گرانی حداقل تکلیف شما با بازار روشن است اما وقتی مسئولان از کنترل بازار صحبت می‌کنند ولی واقعیت چیز دیگری است حس می‌کنیم سوءمدیریت عامل این آزار دیدن مردم است و لذا تحمل آن از لحاظ بار روانی حاکم بر جامعه دشوارتر هم می‌شود.

گرانی دغدغه مردم استان سمنان در آستانه ماه رمضان| نظارت‌ها تشدید می‌شود

چیزی به نام گران فروشی وجود ندارد
دیگر شهروند استان سمنان نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه گرانی باعث شده تا سفره مردم از همیشه کوچک‌تر باشد، گفت: دولت سیزدهم با شعار کمک به مردم و ریشه کنی فقر مطلق آمد اما شاهد هستیم که گرانی نه تنها کنترل نشده بلکه به تمام اقلام اساسی و خوراکی مردم هم سرایت کرده موضوعی که حداقل در گذشته شاهد آن نبودیم در نتیجه شرایط بدتر هم شده است.

مصطفی ابراهیمی که نقاشی ساختمان می‌کند با بیان اینکه توان خرید مردم بسیار کاهش یافته است، ابراز داشت: اقلام مورد نیاز خانوار همزمان با بازار شب عید خریداری شد در نتیجه پولی برای مردم باقی نمانده است از سوی دیگر مشکل برای خریداری اقلام اساسی مورد نیاز مردم مضاعف هم شده و نمی‌دانیم که چطور لباس و خوراک بچه‌ها را تأمین کنیم. امکان دارد که والدین از خوراک و پوشاک خود بکاهند اما نمی‌توان برای بچه‌ها خرید نکرد و مثلاً گفت غذا نخورند.

مسئولان خبر از گوشت ۱۴۷ هزار تومانی و مرغ ۲۱ هزار تومانی می‌دهند اما گوشت همین امروز ۱۹۵ هزار تومان و مرغ ۳۲ هزار تومان است و مشخص نیست که مسئولان دقیقاً کدام مرغ و گوشت را مد نظر دارند

سلطانی یک فروشنده شاهرودی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه چیزی به نام گران فروشی در استان سمنان وجود ندارد، گفت: فروشندگان اقلام را گران می‌خرند که گران هم می‌فروشند برای مثال وقتی گوشت کیلوگرمی ۱۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود یک قصاب باید چه مقدار بفروشد که به او برچسب گران فروشی نزنند؟ لذا ریشه گرانی در بالادست است اما همیشه نظارت بر بازار از پایین‌ترین حلقه یعنی کسبه خرده پا آغاز و تداوم می‌یابد که اصلاً تأثیری در مقابله با گرانی ندارد.

وی افزود: یک لباس فروش که لباس را ۱۸۰ هزار تومان خریده و ۲۳۰ هزار تومان می‌فروشد در صورت تمام شدن جنس خود باید این بار همان جنس را ۲۲۰ هزار تومان بخرد تا ۲۶۰ هزار تومان بفروشد آیا نام این گران فروشی است؟ لذا وقتی مردم از این مقوله خبر ندارند مدام با ۱۲۴ تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که فروشندگان گران فروشی می‌کنند در صورتی که کسی نمی‌گوید که مغازه دارها هم اقلام فروشی خود را از کس دیگری، هر بار با قیمت گران‌تر می‌خرند و برای آن پول نقد می‌دهند تا مدت‌ها این جنس را نگه می‌دارند و در نهایت مجبور هستند با سود بفروشند. گرانی زمانی است که شما مرغ را ۱۸ هزار تومان بخرید و ۳۲ هزار تومان بفروشید نه اینکه مرغ برای مغازه دار ۳۱ هزار تومان فاکتور می‌شود و او باید آن را ۳۴ هزار تومان بفروشد وگرنه با وی برخورد می‌شود.

گرانی دغدغه مردم استان سمنان در آستانه ماه رمضان| نظارت‌ها تشدید می‌شود

تقویت نظارت بر بازار
علی تشنه دل رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار
با اشاره به شرایط پایش بازار در ایام منتهی به ماه رمضان در استان سمنان، ابراز کرد: ۴۰ گروه بازرسی مشترک در تمام استان، بر بازار اقلام اساسی و مورد نیاز مردم نظارت خواهند داشت تا مشکلی در بخش عرضه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه این اکیپ‌ها بر وضعیت بازار کالا و خدمات نظارت خواهند کرد، تاکید کرد: ۸۰ بازرس برای نظارت بر بازار کالاهای مصرفی استان به کار گرفته شده است. این نظارت‌ها بر اصناف، بازارچه‌ها، مراکز فعال تجاری و اقتصادی استان برای مقابله افزایش قیمت انجام می‌شود همچنین باید گفت بازرسان افتخاری، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و.... با بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در این نظارت‌ها همراهی می‌کنند.

۸۰ بازرس برای نظارت بر بازار کالاهای مصرفی استان به کار گرفته شده است

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به برخورد جدی با تخلف‌های واحدهای صنفی و عرضه کالا در چارچوب قانون، ابراز داشت: علی رغم جدیت در نظارت‌ها، بازهم به دلیل وسعت استان سمنان، نظارت بر تمام منطق دشواری‌های خاص خود را دارد لذا از مردم هم می‌خواهیم تا در زمینه نظارت بر بازار به ما کمک کنند لیکن تلفن گویا ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان آماده پذیرش شکایت‌های مردم است.

کمبودی در استان وجود ندارد
استاندار سمنان نیز در نخستین نشست شورای اداری استان سمنان با بیان اینکه ثبات در قیمت‌ها و آرامش در بازار دو موضوعی است که در نتیجه همراهی مردم و همچنین سیاست‌های دولت و دست‌اندرکاران ستاد تنظیم بازار استان میسر می‌شود، گفت: تدابیر لازم برای نظارت بازار اقلام اساسی مردم همزمان با ماه مبارک رمضان در استان اندیشیده شود.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه در مقوله تأمین میوه و کالاهای اساسی، کمبودی در استان وجود ندارد، ابراز کرد: با توجه به نزدیکی به ایام ماه مبارک رمضان، ضرورت دارد تا اقدامات لازم به منظور تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در دستور کار باشد همچنین نظارت بر بازار می‌بایست در تمام طول سال صورت گیرد و در ایامی که تقاضای مردم برای کالاهای اساسی افزایش می‌یابد مانند ایام ماه رمضان می‌بایست این موضوع تشدید شود تا بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.

علی رغم تمام موضوعاتی که مسئولان استان سمنان بیان می‌کنند، در واقعیت آن چیزی که مردم می‌بینند گرانی و تورم بسیار بالای اقلام مورد نیاز و اساسی مانند مرغ و گوشت، برنج، روغن و … است که در آستانه ماه مبارک رمضان به دغدغه‌ها و مشکلات مردم افزوده است مقوله گرانی اگر از بالا مدیریت نشود به نظر نمی‌رسد که تأثیر بسزایی بر بازار و وضعیت معیشت مردم بگذارد حال باید دید که در آستانه ماه رمضان چه اتفاقاتی در استان سمنان رخ خواهد داد.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha