۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
گفتگوی اختصاصی با «جیم اونیل» وزیر اسبق اقتصاد انگلیس؛ بایدن هم ماهیت نظم اقتصادی آینده را نمی داند
درباره تأثیر جنگ اوکراین بر نظم جهانی مبالغه می شود

گفتگوی اختصاصی با «جیم اونیل» وزیر اسبق اقتصاد انگلیس؛ بایدن هم ماهیت نظم اقتصادی آینده را نمی داند

لُرد بارون «جیم اونیل» عضو مجلس اعیان بریتانیا معتقد است درباره تأثیر جنگ اوکراین بر نظم احتمالی جهانی نوعی مبالغه صورت گرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: متعاقب حمله روسیه به اوکراین استدلالهایی در خصوص نظم جهانی و افول نظم لیبرال مطرح شده است. اساس این استدلال این است که در زمان ضعف نظم لیبرال قدرتهایی چون روسیه امکان مانور پیدا کرده اند.

سخنرانی اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز نشان دهنده این است که تغییرات نظم جهانی موضوعی صرفا نظری نیست و در عالم واقع رخ داده است. او در این سخنان اظهار داشت نظم جهانی جدیدی ایجاد خواهد شد و ما باید آن را رهبری کنیم. وی گفته بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا یک نظم جهانی لیبرال را ایجاد کرد اما اکنون همه چیز در حال تغییر است. نظم جهانی جدیدی ایجاد خواهد شد و ما باید آن را رهبری کنیم. و ما باید بقیه جهان آزاد را برای آن متحد کنیم.

نکته مهم سخنان بایدن این است که آمریکا علیرغم خیزش چین و لزوم مهار این کشور بر اساس نظر استراتژیستهای آمریکایی، کماکان باید رهبر نظم جهانی باشد. خبرنگار بازار در گفتگو با «جیم اونیل» عضو مجلس اعیان انگلیس و وزیر اقتصاد اسبق بریتانیا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

لُرد بارون «ترنس جیمز اونیل» اقتصاددان بریتانیایی و عضو مجلس اعیان (مجلس لُردها) بریتانیاست. وی بیشتر به خاطر ابداع اصطلاح «بریک» BRIC، مخفف اختصاری ابتدای نام کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین(چهار کشور با سرعت در حال توسعه) است. «بریک» در واقع نماد تغییر قدرت اقتصادی جهانی به دور از اقتصادهای توسعه یافته G۷ به شمار می رود.

اونیل همچنین در سال ۲۰۱۱ اصطلاح «میکت» که اشاره به اقتصادهای مکزیک، اندونزی، کره جنوبی و ترکیه دارد را به نام خود کرد. در سال ۲۰۱۳ وی نوواژه «مینت» که به اقتصاد کشورهای مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه اشاره دارد را نیز ابداع کرده است.

وی همچنین رئیس سابق مدیریت دارایی گلدمن ساکس و وزیر دولت محافظه کار سابق بوده است. وی استاد افتخاری اقتصاد در دانشگاه منچستر است. او به عنوان وزیر بازرگانی و خزانه داری بریتانیا در دولت دوم «دیوید کامرون» منصوب شد، سمتی که تا زمان استعفا در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ در آن مشغول به کار بود. «اونیل» در حال حاضر رئیس شورای سلطنتی «چتام هاوس» بریتانیا است.

لُرد بارون «جیمز اونیل» درباره سخنان بایدن درباره آینده نظم جهانی به خبرنگار بازار گفت: من شخصاً فکر می کنم برای دانستن آن نظمی که قرار است ظهور کند خیلی زود است، و من کاملاً مطمئن نیستم که رئیس جمهور بایدن خودش هم بداند که چه نظمی در آینده ظهور خواهد کرد.

عضو مجلس اعیان انگلیس در ادامه افزود: بیایید ببینیم هنوز در مورد روسیه چه اتفاقی می افتد. این خطر وجود دارد که همه اغراق می کنند که چقدر از نظم فرضی جهانی به این دلیل تغییر می کند.

وی در ادامه یادآور شد: در واقع در مورد اینکه بحران اوکراین چه آثاری بر نظم جهانی خواهد داشت نوعی مبالغه هم صورت گرفته است.

رئیس شورای سلطنتی «چتام هاوس» بریتانیا در ادامه افزود: کمتر از ۲۵ سال پیش است که ایالات متحده روسیه را به عنوان بخشی از گروه ۷ (G۷) در آغوش می‌کشد و آن را برای تبدیل شدن به G۸ گسترش می‌دهد. اگر پوتین سرنگون می شد، این موضوع دوباره غیرممکن نیست.

واضع اصطلاح «بریکس» در پایان تصریح کرد: به عبارت دیگر روسیه بدون پوتین ممکن است دوباره عضوی از گروه ۷ باشد و نوعی همکاری میان مسکو و این کشورها که جزو بلوک غرب هستند رخ دهد.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha