۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
توسعه صنعت اکوتوریسم در گلستان| اقامتگاه‌های بوم‌گردی رونق گرفت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توسعه صنعت اکوتوریسم در گلستان| اقامتگاه‌های بوم‌گردی رونق گرفت

رامیان- توسعه صنعت اکوتوریسم این روزها منجر به رونق واحدهای بوم‌گردی شده است موضوعی که برای استانی مانند گلستان به واسطه برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی یک فرصت به شمار می‌رود.

مریم بزی؛ بازار: اقامتگاه بوم گردی از جمله مراکزی است که در سال‌های اخیر به واحدهای گردشگری گلستان اضافه شده و در همین زمان کوتاه توانسته‌اند جایگاه خوبی را به دست بیاورد. در این اقامتگاه‌های سنتی تکیه بر جاذبه‌های بومی استان است تا در کنار آن فرهنگ بومی و جوامع سنتی و شیوه زندگی مردم این منطقه به گردشگران هم معرفی شود.

اما رامیان یکی از شهرهای استان است که به واسطه برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در حوزه توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی ظرف چند سال اخیر تحول چشمگیری یافته است. با توجه به وجود پتانسیل‌های بالقوه در این منطقه، صنعت اکو توریسم رونق یافته است برای اطلاع از وضعیت اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان رامیان گفتگویی با «مصطفی غلامی» مدیر اقامتگاه بهشت پا قلعه ترتیب دادیم.

* فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کردید؟
در سال ۸۵ زمانی که روستای پا قلعه به عنوان دهکده نمونه گردشگری معرفی شد، یکسری سرمایه گذاری‌هایی در این روستا انجام شد، البته در آن زمان بحث ایجاد اقامتگاه‌ها در استان زیاد مطرح نبود، با توجه به این موضوع تلاش داشتیم تا یک فضای مدرن از نظر سازه و نما طراحی کنیم، اما به مرور زمان مدل ساخت فضای سنتی و روستایی را جایگزین کردیم. از سال ۹۶ اولین فاز مجموعه بوم گردی واقع در روستای پا قلعه رامیان در قالب یک بلوک چهار واحدی که هر واحد در صد متر و در دو طبقه ساخته شده است، آغاز شد و از سال ۹۷ کار پذیرش مسافران را انجام دادیم.

در حال حاضر ۴۰ الی ۵۰ خانه در روستای پا قلعه با هزینه‌های بسیار کمتر از مراکز اقامتی اجاره داده می‌شود، این موضوع باعث شده تا مسافران به سمت آن کشیده شوند، چرا این افراد بدون هیچ مدرکی گردشگر را می پذیرند

البته به دلیل عدم حمایت‌های مناسب در این راه با مشکلات زیادی مواجه شدیم که خوشبختانه با دریافت تسهیلات و البته تلاش‌های فراوان توانستیم فاز اول این مجموعه را راه اندازی کنیم. در حال حاضر نیز فاز دوم مجموعه شامل شش واحد ۶۰ متری و دو واحد دوبلکس دوخوابه ۱۳۰ متری دیگر با وسایل کامل رفاهی ساخته شده است. این مجموعه در پنج هزار متر همراه با فضای سبز، آب نما و رستوران و همچنین قسمت نگهبانی و مدیریت، فروشگاه مواد غذایی و غرفه صنایع دستی ساخته شده است.

* تعداد نیروی کار در این مجموعه چند نفر است؟
این مجموعه دارای دو نگهبان و سرایدار است و همچنین دو نفر کارهای مدیریتی و اجرایی را انجام می‌دهند، چندین نفر نیز به عنوان نیروی کارگر، نظافت، آشپز و کمک آشپز هستند که البته با توجه به حجم کار تعداد نیروها در طول سال تغییر می‌کند.

* چه عاملی باعث شد تا شما به سمت طبیعت گردی و بوم گردی روی بیاورید؟
از ابتدا به دلیل فعالیت تخصصی در رشته کوه نوردی و علاقه به این حوزه و همچنین انجام کار مربیگری و تدریس، تقریباً آشنایی با این حوزه‌ها داشتم که با شرکت در دوره‌های آموزش «اکو تور لیدری و طبیعت گردی» در سال ۹۴ این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم.

توسعه صنعت اکوتوریسم در گلستان | اقامتگاه‌های بوم‌گردی رونق گرفت

* چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌اید و چه انتظاراتی از مسئولان دارید؟
یکی از مشکلات مهم این حوزه دریافت تسهیلات از بانک‌هاست و دیگر اینکه مبالغ وامی که تهران تصویب می‌کند با مبالغی که در بانک‌های استان ارائه می‌شود، تفاوت زیادی دارد که در آخر مبالغ ناچیزی سهم استان برای دریافت وام می‌شود. متاسفانه در این راه دشواری‌های زیادی بر سر راه ماست تا بتوانیم یک مجموعه را سر پا نگه داریم، در حالی که می‌توانیم همین سرمایه را در بانک بگذاریم و از سود آن بهره مند شویم. حتی دهیار، شورای روستا، بخشدار، فرماندار، استاندار و حتی نمایندگان مجلس هیچ حمایتی نمی‌کنند و باید مشکلات را به تنهایی بر دوش بکشیم.

زمانی که برای گرفتن مجوز به اداره میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه می‌کنیم به راحتی مجوز می‌دهند ولی در ادامه راه هیچ گونه حمایتی نمی‌کنند. به طور مثال؛ زمین ما در کنار خیابان اصلی و به صورت هلال ماه در پنج هزار متر ساخته شده که حدود ۱۲۰ متر پیاده رو دارد، در طول این چند سال هر چه از مسئولین تقاضا کردیم که زیر در طرح هادی روستایی نسبت به ساخت این پیاده راه اقدام کنند، متاسفانه هیچ کمکی نکردند. یکی از چالش‌های مهم مجموعه‌های اقامتی در استان و به خصوص این روستا، اجاره واحدهای فاقد مجوز است که متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد و با هر شرایطی این مکان‌ها را به مسافران اجاره می‌دهند.

حتی در این زمینه با بسیاری از افراد مسئول و حقوقی استان صحبت‌هایی شده است اما هیچ عکس‌العملی نشان ندادند، در حال حاضر ۴۰ الی ۵۰ خانه در روستای پا قلعه با هزینه‌های بسیار کمتر از مراکز اقامتی اجاره داده می‌شود، این موضوع باعث شده تا مسافران به سمت آنها کشیده شوند، چرا این افراد بدون هیچ مدرکی افراد را قبول می‌کنند و بسیاری از مسافران فقط اقامت برای آنها مهم است.

یکی از چالش‌های مجموعه‌های اقامتی در استان، اجاره واحدهای فاقد مجوز است که متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد و با هر شرایطی این مکان‌ها را به مسافران اجاره می‌دهند

به دلیل اینکه اکثر این افراد به نام اقامتگاه‌های بوم گردی جذب مسافر انجام می‌دهند، باید نظارت‌های لازم بر آنها صورت گیرد، می‌توان با ارائه راه کارهای مناسب مشکلات این حوزه را حل کرد یکی دیگر از مشکلات جاده ورودی به روستای پا قلعه از طرف رامیان به سمت ییلاق و جنوب است، قرار بود تا این مسیر چهار باند شود، اما تا به الان هیچ اقدامی انجام نشده است، متاسفانه هنگام ورود با جاده‌ای بسیار تنگ و باریک، بدون هیچ گونه علایم راهنمایی و رانندگی و خط کشی روبرو می‌شوید که در طول مسیر دارای چاله‌های بسیار و همچنین سنگ‌های بزرگ و کوچک هست.

در این میان بیشتر روستاییان نیز با وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی بدون چراغ در شب رانندگی می‌کنند، این مشکلات جاده را برای ورود مسافران بسیار ناامن کرده است خوشبختانه به دلیل اینکه ورود مسافر به رامیان زیاد است، باید مسئولان این شهرستانی و استانی تلاش کنند تا با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب توسط کارشناسان و اساتید این شهرستان را محیا ورود مسافران کنند و همچنین باید فرهنگ برخورد با مسافران به مردم این شهرستان آموزش داده شود و امنیت را نیز بالا برد.

* وضعیت ورود گردشگران قبل از کرونا به چه صورت بود و در حال حاضر چگونه است؟
قبل از کرونا وضعیت ورود گردشگران به استان و به خصوص رامیان بسیار خوب بود اما با وجود کرونا وضعیت بسیار بدی را شاهد بودیم، خوشبختانه امسال به نسبت دو سال گذشته شرایط بهتر شد و شاهد ورود مسافران بیشتری هستیم که می‌توانند از جذابیت‌های مختلف این شهرستان بهره ببرند.

رامیان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی از جمله پا قلعه، آبشار پشمکی، منطقه سر گل که دارای جنگل‌های بسیار زیبا و ایمن است، کوه قلعه میران به عنوان وسیع‌ترین قله ایران و طویل‌ترین دیواره شمالی استان و سایت پرواز پاراگلایدر الهادی که یکی از بهترین سایت پروازی در خاورمیانه از لحاظ ایمنی است، به طوری که با دارا بودن فاکتورهای مناسب بسیاری از باشگاه‌ها و خلبان‌ها برای آموزش به این سایت می‌آیند همچنین منطقه اولنگ در فاصله ۲۵ کیلومتری پا قلعه و جنگل نیل برگ و باغ تاشته رامیان از دیگر امکانات گردشگری این شهرستان است.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha