۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
بودجه ۱۴۰۱ در راستای تحقق شعار سال نیست| رقابت سخت دانش بنیان ها با غیر مولدها؛ دولت دخالت کند
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفتگو با «بازار» :

بودجه ۱۴۰۱ در راستای تحقق شعار سال نیست| رقابت سخت دانش بنیان ها با غیر مولدها؛ دولت دخالت کند

صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: برای تحقق شعار سال باید فعالیت های مولد را جذاب کنیم. لازمه جذابیت فعالیت های مولد این است که از سازوکار مالیاتی استفاده کنید و مالیات بخش تولیدی را کم کنید.

بازار؛ گروه ایران: حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و رئیس گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش، دولت برای تحقق شعار امسال باید چه اقداماتی را انجام بدهد گفت: برای اینکه بحث تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی انجام شود باید یکسری اتفاقات و سیاست هایی اجرا شود که اگر اجرا نشود سیاست مربوط به شعار سال محقق نمی شود. چندین سال است که رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را به انحاء مختلف نامگذاری می کنند که این موضوع بسیار مهم است. مادامی که فعالیت های مولد را جذاب کنیم و سودآوری را در فعالیت های مولد قرار دهیم و فعالیت های غیرمولد را از جذابیت بیندازیم، این شعار محقق نمی شود.

برای اینکه بخش غیرمولد را از جذابیت بیندازیم باید سیستم مالیاتی خود را درست کنیم. تحقق و کار کردن سیستم مالیاتی ما مستلزم ایجاد شفافیت و اتصال پایگاه های اطلاعاتی در کشور است

وی ادامه داد: برای اینکه بخش غیرمولد را از جذابیت بیندازیم باید سیستم مالیاتی خود را درست کنیم. تحقق و کار کردن سیستم مالیاتی ما مستلزم ایجاد شفافیت و اتصال پایگاه های اطلاعاتی در کشور است. مادامی که این پایگاه های اطلاعاتی ایجاد نشود و بواسطه آنها نتوانیم فعالیت اقتصادی فعالان در عرصه غیرمولد را رصد کنیم و از آنها مالیاتی بگیریم و اقداماتی را انجام ندهیم که این نوع فعالیت ها جذابیت داشته باشد قطعاً شعار امسال نیز مثل سال های گذشته محقق نمی شود. از جذابیت انداختن بازارهای غیرمولد یکی دیگر از الزامات بحث ثبات سازی در ارز است. مادامی که بازار آزاد ارز که یک بازار غیرواقعی و جعلی است و در اقتصاد بازی کند و اثر خود را بر بازار نیمایی بگذارد و نرخ ارز نیمایی را تحت تاثیر قرار دهد، طبق بودجه سال آتی تمام درآمدهای ارزی همچون نفت، گاز و... و. محاسبه شود، مادامی که این ارتباط قطع نشود و دولت نرخ معقولی را در بازار تعیین نکند و منابع محدود ارزی را به واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه و ضروری تخصیص ندهد و بازار آزاد را از کار نیندازد و غیرقانونی اعلام نکند، این بحث جذابیت بخش غیرمولد همچنان برقرار است. بنابراین، این دو کار اساسی حتماً باید الزام شود تا بستر از کار انداختن جذابیت در فعالیت های غیرمولد ایجاد شود.

صمصامی در پاسخ به این پرسش، با توجه به وضعیت بازارهای اقتصادی آیا شعار امسال می تواند کمک کننده باشد؟ بیان کرد: صرف شعار تاثیری در بازار ندارد. فقط با شعارهای سال کاری درست نمی شود. رهبری صحبتی می فرمایند باید دولت و مجموعه حاکمیت تلاش کند که بسترهای لازم برای تحقق شعار ایجاد شود. برای تحقق این شعار باید فعالیت های مولد را جذاب کنیم. لازمه جذابیت فعالیت های مولد این است که از سازوکار مالیاتی استفاده کنید همچنین مالیات بخش تولیدی را کم کنید و ورود به فعالیت های کسب و کار را تسهیل کنید، سوم اینکه اگر این موارد اتفاق افتد هزینه های ورود به کسب و کار و هزینه های تولید کاهش یابد، این مجموعه عوامل با هم اتفاق افتد زمینه ای برای فعالیت های دانش بنیان ایجاد می شود. در حال حاضر یکسری کارهای حقوقی دیگر نیاز است که انجام شود. مالکیت فکری برای اینکه فعالیت های دانش بنیان حق ثبت نیاز دارد، باید دیده شود.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد اظهار کرد: اگر کسی ابداعی انجام می دهد باید حق و حقوق آنها رعایت شود و سودآوری در این بخش افزایش یابد. برای افزایش سودآوری لازم است بسترهای حقوقی و قانونی را فراهم کنید. در شرایطی که فرد در بازار ارز را ۲۵ هزار تومان می خرد و ۲۸-۲۷ هزار تومان می فروشد قطعا فعالیت های غیرمولد جذاب است. با این سیستم هیچگاه منابع اساسی وارد دانش بنیان نمی شود. این نکته ای است که باید توجه کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بودجه ۱۴۰۱ در راستای تحقق شعار سال نیست چرا که سیاست هایی که دولت در سال گذشته شروع کرده و الان آن را ادامه می دهد در راستای تحقق شعار سال نیست. حقوق کارگران را ۵۷ درصد افزایش داده اند. این هزینه های تولید را افزایش می دهد و بنگاه های تولید اگر نتوانند از پس این افزایش هزینه برآیند مجبور می شوند تعدیل نیرو انجام دهند. آن چه مسلم است این است که باید حق و حقوق کارگران رعایت شود. من مخالف افزایش حقوق کارگران نیستم ولیکن ممکن است باعث شود در بنگاه های تولیدی افزایش هزینه ها رخ دهد و در نتیجه یکسری از کارگران بیکار و تعدیل شوند. با حقوق کمتر کارگر کار کند بهتر است از اینکه کارگر بیکار شود. همچنین در بودجه ۱۴۰۱ بیان شده تمام ارزهای حاصل از فروش نفت به ای تی اس تبدیل شود. ارز ترجیحی را حذف کردند که اینها در راستای افزایش تورم است. در یک جو تورمی سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان اتفاق نمی افتد. ابتدای سال قیمت تمام شده گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان شده است. این گندم سایر حبوبات را متناسب تغییر قیمت می دهد کما اینکه جهاد کشاورزی بیان کرده قیمت عدس، لوبیا، لپه و غیره متناسب با گندم افزایش می یابد. افزایش قیمت ها جو تورمی در جامعه ایجاد می کند. اینها در جامعه اتفاق افتاده است.

نقدینگی ما بیش از ۴۰ درصد رشد می یابد و با این تورمی که در امسال اتفاق می افتد و با افزایش هزینه های تولید که ایجاد می شود نیاز بنگاه های تولیدی را به منابع مالی بانک ها بیشتر می کند و قطعاً بانک ها که عامل اصلی رشد نقدینگی هستند، باید تسهیلات را متوجه بخش تولید کنند

رئیس گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به راهکار دولت در این زمینه خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد این شعار تحقق یابد باید چند کار انجام دهد. فعالیت های غیرمولد را از جذابیت بیندازد. باید پایگاه های اطلاعاتی به صورت جزیره ای متصل بهم کند تا بتوان رصد کرد. به دلیل اینکه بازارها فعالیت می کنند و از آنها مالیاتی بگیریم که ورود آنها به این فعالیت ها غیرجذاب شود. مادامی که این جذابیت وجود دارد ورود به فعالیت های دانش بنیان اتفاق نمی افتد. در تحقق ایجاد جذابیت در فعالیت های تولیدی باید بار مالیاتی را کم کنیم و باید هزینه های ورود به فعالیت های کسب و کار را کاهش دهیم همچنین واردات را باید شدیدا کنترل کنیم.

صمصامی در پایان افزود: در بازار انواع کالاهای خارجی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، می بینیم. انواع محصولات گرمسیری که ضرورتی ندارد در بازار وجود داشته باشد، وارد می کنید. یعنی منابع کمیاب ارزی را این چنین هدر می دهیم. باید جلو اینها گرفته شود تا تولید در داخل رمقی یابد. نظام بانکی هم بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر نقدینگی ما بیش از ۴۰ درصد رشد می یابد و با این تورمی که در امسال اتفاق می افتد و با افزایش هزینه های تولید که ایجاد می شود نیاز بنگاه های تولیدی را به منابع مالی بانک ها بیشتر می کند و قطعاً بانک ها که عامل اصلی رشد نقدینگی هستند، باید تسهیلات را متوجه بخش تولید کنند. سال گذشته رشد اقتصادی ما بر اساس آن چه بانک مرکزی اعلام کرده حدود ۴-۳ درصد افزایش یافته است. رشد نقدینگی بیش از ۴۰ درصد است. بنابراین، این موارد مادامی که اتفاق نیفتد شعار سال محقق نخواهد شد.

کد خبر: ۱۴۲٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • milad IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      پیشونی رو نگاه ...... اقتصاد