۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
تعیین قیمت نوبرانه زیر نظر دلالان/  نوبرانه هایی که فقط در شمال شهری ها چشیده می شود
بازار از قیمت گذاری نوبرانه ها گزارش می دهد

تعیین قیمت نوبرانه زیر نظر دلالان/ نوبرانه هایی که فقط در شمال شهری ها چشیده می شود

در روزهای فصل بهار از یک سو شاهد کمبود مرکبات به دلیل اتمام فصل تولید و پایین بودن میزان میوه های بهاری هستیم که این امر منجر به افزایش شدید قیمت نوبرانه ها می شود.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: در روزهای نخستی که میوه های نوبرانه به بازار آمده بود به دلیل تازگی شیوع ویروس کرونا و در قرنطینه ماندن مردم این محصولات متقاضی نداشت و همین امر موجب شده بود تا نرخ آنها بسیار پایین باشد اما با گذشت بیش  از دو ماه از ورود ویروس کرونا به ایران و به نوعی عادی سازی جریان زندگی با این ویروس از سوی مسئولان شاهد جهش چند برابری قیمت انواع کالاها به ویژه اقلام خوراکی هستیم و در این میان نرخ نوبرانه ها همانند سال گذشته به شدت عجیب و غریب شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار بازار از بازار میوه و تره بار تجریش نشان می دهد که گوجه سبز نوبرانه با سه قیمت و کیفیت متفاوت به مصرف کنندگان عرضه می شود. گوجه سبز درجه سه کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، گوجه سبز درجه دو کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و گوجه سبز درجه یک کیلویی ۳۰۰ هزار تومان است.

نوبرانه ها در سبد خرید مردم شمال شهر

مواجهه با این قیمت ها برای خرید میوه های نوبرانه این سوال را در ذهن متبادر می کند که آیا این میوه ها خریداری دارد یا خیر؟ یکی از فروشندگان بازارچه  میوه و تره بار تجریش که خود را «جعفر» معرفی می کند در این رابطه به خبرنگار بازار می گوید: عرضه این محصولات با قیمت های بالا بدون تردید فقط برای مصرف عده ای خاص از افراد جامعه است.

وی می افزاید: بسیاری از مردم که جزو طبقات متوسط و پایین جامعه هستند و برای کارگری و پرستاری به خانه های مردم شمال شهر می آیند از این مسیر که برای تردد به پایانه اتوبوسرانی استفاده می کنند به تماشای این محصولات می نشینند.

این فروشنده میوه ادامه می دهد: آن دسته از مردم هم که برای تفریح از خانه خارج شده سوار بر اتوبوس های تندرو خود را از جنوبی ترین قسمت شهر به شمال شهر رسانده اند نیز تماشاگر نوبرانه  های چند صدهزار تومانی هستند و اگر نتوانند در مقابل اشک کودکانشان مقاومت کنند تقاضای خرید از میوه های نوبرانه به اندازه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان را دارند که این رقم معدل نهایتا ۱۰ تا ۱۲ عدد گوجه سبز می شود. بنابراین مشتریان نوبرانه های گران قیمت همین مردم ساکن شمال شهر هستند نه کسی دیگر.

تعیین قیمت در دست دلالان

رئیس اتحادیه فروشندگان  میوه و تره بار نیز بر این باور  است که قیمت میوه های نوبرانه سرسام آور بوده و میزان درآمد بسیاری از خانوار امکان خرید و مصرف این محصولات را برای آنها ایجاد نمی کند.

اسداله کارگر در گفتگو با خبرنگار بازار درباره گران بودن نرخ نوبرانه ها می گوید: قیمت میوه های نوبرانه در واحدهای صنفی از سوی اتحادیه و کمیسیون  نظارت انجام نمی شود.

وی می افزاید: عرضه میوه های نوبرانه در میدان مرکزی میوه و تره بار انجام نمی شود زیرا دلالان این محصول را به هدف کسب سود بیشتر مستقیما به واحدهای صنفی به ویژه در مناطق شمالی شهر می فروشند و همین امر موجب می شود تا تعیین قیمت نوبرانه ها از سوی اتحادیه و کمیسیون نظارت صورت نگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تصریح می کند: نوبرانه ها تا زمانی که میزان تولید و عرضه آنها افزایش پیدا نمی کنند از سوی میدان مرکزی میوه و تره بار به فروش نمی رسد به  همین دلیل نمی توان انتظار داشت که اتحادیه برای مقابله با گرانفروشی نوبرانه ها وارد عمل شود.

کارگر خاطرنشان می کند: پایین بودن میزان تولید نوبرانه ها در ماه فروردین و اردیبهشت و انحصار عرضه آن در دست دلالان از عمده ترین دلایل گرانفروشی این اقلام است اما نمی توانیم با این تخلف صنفی مقابله کنیم.

کد خبر: ۱۴٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha