۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲
اقدام موفق دولت سیزدهم در حذف قیمت‌گذاری دستوری
مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد

اقدام موفق دولت سیزدهم در حذف قیمت‌گذاری دستوری

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اقدامات دولت برای بهبود روند بازار سهام، گفت: اقدام موفق سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از برخی صنایع مانند سیمان و فولاد باعث افزایش سودآوری این صنایع شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، میثم فدایی به عملکرد دولت سیزدهم در حمایت از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: اقدامات صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه همسو با لایحه بودجه ١۴٠١ است.

وی به پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و تصریح کرد: تصویب آن پیش‌نویس زمینه ساز ایجاد مشکل در بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، فولاد و سیمان بود و در همین راستا طی تعاملات صورت گرفته ارکان اقتصادی دولت، آثار این تصمیم‌ها در بازار سرمایه بررسی شد و سرانجام طی نامه‌ای تغییرات بودجه‌ای در راستای حمایت از بازار سرمایه توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی اعلام و در بودجه آورده شد.

فدایی این اقدام دولت سیزدهم را حمایت غیرمستقیم از بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: اصلاح نرخ گاز صنایع، یکی از ریسک‌های مهم بازار سرمایه را از بین برد، همچنین کاهش فروش اوراق دولتی نسبت به ماه های گذشته نیز دیگر تصمیم حمایتی دولت برای بازار سرمایه بود.

مدیرعامل فرابورس ایران لزوم انضباط مالی دولت و انتشار اوراق منطبق با شرایط بازار در سال آینده را موضوع مهمی دانست و ادامه داد: دولت باید تلاش کند در زمان سررسید اوراق، اقدام به انتشار اوراق جدید کند تا بازار سرمایه دچار مشکلاتی که در گذشته شاهد آن بودیم، نشود.

وی در ادامه به تلاش دولت سیزدهم در حذف قیمت گذاری دستوری و عرضه گسترده محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری بزرگترین معضل در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، در هر حوزه‌ای که ردپایی از قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد با مشکلاتی مواجهیم.

فدایی با اشاره به اینکه عرضه انواع محصولات در بورس کالا و بورس انرژی افزایش شفافیت در قیمت‌ها، حذف دلالان و واسطه‌ها را به دنبال دارد، گفت: قطعی برق صنایع، برق مصرفی مردم و مشکلات این بخش نیز ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است، چراکه باعث عدم سودآوری تولید برق، توقف سرمایه‌گذاری و مستهلک شدن نیروگاه‌ها می‌شود که در نهایت بحران در صنعت برق را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران تداوم قیمت‌گذاری دستوری در صنایع را سدی در برابر توسعه اقتصادی دانست و افزود: رانت صنعت خودرو نیز ناشی از همین مشکل است، سیاست‌های دولت نیز در حوزه خودرو، حمایت از تولید داخل و حذف رانت دلالان است.

وی به مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد و گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری از برخی صنایع مانند سیمان و فولاد ضمن افزایش سودآوری این صنایع، منجر به ایجاد تعادل در فرآیند کشف قیمت و حذف رانت از این حوزه‌ها شده است.

فدایی در خصوص چشم انداز بازار سرمایه به مولفه های اثرگذار بر این بازار اشاره کرد و گفت: تصویب بودجه، روشن شدن موضوع اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و همچنین تعیین تکلیف مذاکرات برجامی، می‌تواند مهمترین ابهامات بازار سرمایه را برطرف و چشم انداز بازار را مشخص کند تا سهامداران بتوانند تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری در بازار اتخاذ کنند.

مدیر عامل فرابورس ایران ادامه داد: موضوع دیگر مساله مربوط به حمایت سهامداران حقوقی از بازار است که سازمان بورس به طور جدی در حال پیگیری این مساله است.

وی خطاب به سهامداران روش درست سرمایه‌گذاری در بازار سهام را ارزیابی کرد و گفت: سهامداران باید منابع مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری وارد بورس کنند و حتما از سرمایه‌گذاری در بازار سهام از طریق فروش اموال ضروری مانند مسکن و خودرو خودداری کنند.

فدایی تاکید کرد: بهتر است سهامداران اقدام به خرید سهام شرکتی کنند که دارای روند سودآوری مشخص هستند.

مدیر عامل فرابورس ایران در ادامه به آخرین وضعیت عرضه شرکت‌های دانش بنیان در فرابورس اشاره کرد و افزود: درخصوص عرضه شرکت‌های دانش فرآیندها به خوبی در حال طی شدن است و نماد شرکت تپسی هم به عنوان اولین شرکت دانش بنیان درج شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود شرکت‌های دانش بنیان به دلیل ماهیت خاص آنها در تابلو هدف درج شوند، گفت: در تصمیم بعدی با هدف حمایت از این شرکت‌ها مقرر شد تا استارتاپ‌ها نیز مانند سایر شرکت‌ها در بازار اصلی پذیرش شوند.

فدایی به تعیین شرایط پذیرش استارتاپ‌ها در فرابورس توسط سازمان بورس اشاره کرد و گفت: با احراز این شرایط و ارائه استعلام‌های تعیین شده توسط سازمان بورس، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند وارد بازار شوند.

مدیر عامل فرابورس ایران اظهار داشت: در حال حاضر نیز بخش زیادی از فرآیند عرضه اولیه تپسی در فرابورس انجام شده، اما تعدادی استعلام باقی مانده که به محض ارائه پاسخ آنها، عرضه تپسی در فرابورس انجام خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۲٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha