۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸
ایده هایی که تجاری نشدند| عقب ماندگی دانش بنیانی مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

ایده هایی که تجاری نشدند| عقب ماندگی دانش بنیانی مازندران

ساری- مازندران درحالی به سوی تولید دانش بنیان و اشتغال زا گام برمی دارد که هم اکنون بیش از هزار ایده و طرح آن لنگ مجوز هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سهم مازندران از شرکت‌های دانش بنیان ۲۸۰ واحد بوده و رتبه یازدهم را از نظر تعداد و کمیت واحدهای فناور و دانش محور در کشور دارد و عقب ماندگی استان در این بخش ریشه تاریخی دارد.

در حال حاضر بخشی از شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد استان مازندران فعالیت دارند وزنان نیز در عرصه‌های مختلف در خال پردازش ایده و تولید محصولات فناور هستند.

به رغم عقب ماندگی مازندران در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اما متخصصان و واحدهای فناور استان در حوزه فناور پرفروغ و درخشان هستند و برخی از واحدها در زمینه‌های کسب و کارهای اینترنتی فعالیت چشمگیری دارد. نیازسنجی، ایده پردازی، تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی بعدی و ارائه خدمات تخصصی از جمله فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری است.

هم اکنون واحدهای دانش بنیان در زمینه‌های کشاورزِی، صنایع تبدیلی و شیلات، سلامت، صنعت، صنایع دریایی و غیره فعالیت دارد و کرونا کار ویژه های جدید برای این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

علی حسینی یک فعال در حوزه دانش بنیان در مازندران با بیان اینکه نخبگان و متخصصان برای تبدیل ایده به ارزش با موانعی روبرو هستند، افزود: این درحالی که تولیدات واحدهای دانش بنیان می‌تواند کشور را در جلوگیری از خروج ارز یاری کند.

ایده هایی که تجاری نشدند| عقب ماندگی دانش بنیانی مازندران

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه جریان دانش بنیان در حال تبدیل به شرکت‌های خرد بنیان است و باید با حمایت‌های قانونی و مالی ایده‌ها را تبدیل به ارزش و ثروت کرد.

حمایت‌ها از واحدهای فناور ضعیف است
وی با اظهار اینکه حمایت مسئولان از واحدهای فناور و دانش بنیان ضعیف است، افزود: بسیاری از واحدها برای تولید انبوه با مشکل تأمین سرمایه و نقدینگی روبرو هستند درحالی که با خرید تضمینی محصولات و مشارکت در سرمایه گذاری می‌تواند این محصولات را تجاری سازی و تولید انبوده کرد.

وی همچنین بروکراسی‌های اداری و فرایند طولانی صدور مجوز را از دیگر مشکلات فراروی بیان کرد.

نامگذاری سال جاری به تولید دانش بنیان و اشتغال، مسئولیتت دستگاه‌ها را برای حمایت از تولیدات فناور و دانش بنیان سنگین‌تر کرده است و علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نامگذاری سال جاری به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، وظیفه تمامی دستگاه‌ها و بخش‌ها از جمله واحدهای فناور و استارت آپ ها را برای تحقق و عملیاتی کردن این شعار سنگین دانست.

وی افزود: تولید دانش بنیان و اشتغال زا در سرنوشت اقتصادی کشور اهمیت بسزایی دارد از این رو باید تولید محصولات دانش بنیان را توسعه دهیم.

شمار شرکت‌های دانش بنیان افزایش می‌یابد
وی ادامه داد: پارک فناوری به عنوان مهمترین نهاد و سازمان حمایت کننده از اقتصاد دانش بنیان تلاش می‌کند به تعداد شرکت‌های دانش بینان و محصولات آن در استان بیفزاید.

معتمدزادگان یادآور شد: توسعه فروش و بازار شرکت‌ها و محصولات دانش بنیان از دیگر برنامه‌هایی است که پارک علم و فناوری استان در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین سرلوحه کار قرار می‌دهد.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران افزود: همچنین تلاش می‌کنیم شمار زیادی از شرکت‌ها را از مرحله ابتدایی و کوچک به مقیاس بزرگ هدایت کنیم تا با تولید انبوه محصولات گام‌های مؤثری برای رفع نیازهای کشور بردارند.

ایده هایی که تجاری نشدند| عقب ماندگی دانش بنیانی مازندران

در حال حاضر مازندران رتبه یازدهم ثبت شرکت‌های دانش بنیان را در کشور دارد و درصد بالایی از ایده‌های فناورانه و دانش بنیان لنگ دریافت مجوز هستند. زمان بربودن دریافت مجوز از جمله چالش‌ها و موانع فراروی مازندران برای ارتقای این وضعیت است

در حال حاضر مازندران رتبه یازدهم ثبت شرکت‌های دانش بنیان را در کشور دارد و درصد بالایی از ایده‌های فناورانه و دانش بنیان لنگ دریافت مجوز هستند. زمانبربودن دریافت مجوز از جمله چالش‌ها و موانع فراروی مازندران برای ارتقای این وضعیت است.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار یادآور شد: یکی از مهمترین موانع شناسایی شده در توسعه استان، مجوزها است و باید پنجره واحدی برای صدور همه مجوزها ایجاد شود و نباید سرمایه گذار در پیچ و خم صدور مجوز از اداره‌ای به اداره دیگر سرگردان و شوت شود.

وی با عنوان اینکه با سرمایه گذار با احترام باید رفتار کرد، تسهیل در صدور مجوز را از برنامه‌های مهم سال جاری برشمرد و گفت: ظرف ۱۰ روز آینده باید پنجره واحد در استان فعال و راه اندازی شود زیرا اکنون هزار ایده و طرح دانش بنیان در پشت نوبت برای صدور مجوز قرار دارند و باید موانع فراروی آن برداشته شود.

طولانی بودن روند صدور شرکت‌های دانش بنیان را از جمله موانع تحقق شعار سال در استان بیان کرد و گفت: نباید اجازه دهیم نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان دلسرد شوند.

وی با اظهار اینکه گرایش ما در استان در سال جاری برنامه محوری است، افزود: متأسفانه به رغم تهیه سند آمایش و اسناد بالادستی، در سیاست‌های اجرایی دستگاه‌های مختلف، برنامه محوری وجود ندارد.

کد خبر: ۱۴۲٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جوان مازندرانی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      جوانان مازندران ایده ها وخلاقیت های زیادی در همه حوزه ها دارند اما افسوس که نه پول دارند و نه حمایت مسئولین