۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۳
حذف ارز ترجیحی؛ خبری مثبت برای سهام شرکت‌های بورسی
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد

حذف ارز ترجیحی؛ خبری مثبت برای سهام شرکت‌های بورسی

به طور معمول حذف ارز ترجیحی از صنایع به عنوان خبری مثبت برای صنایع مربوطه تلقی می شود، دلیل آن هم این است که روند تولید و فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که از مدت ها قبل مورد بحث قرار گرفته بود در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت و اقدامات مربوط به انجام این اتفاق توانست شتاب بیشتری به خود بگیرد.

روز گذشته، وزیر بهداشت از حذف ارز ترجیحی دارو خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند، زیرا پروسه‌ای زمان بر بود.

این خبر در ابتدا با حاشیه‌هایی در میان سهامداران گروه دارویی همراه شد و به دنبال بررسی تاثیر این اتفاق بر سهام گروه دارویی هستند که در این زمینه «آراد پورکار»، کارشناس بازار سرمایه به حذف ارز ترجیحی از داروها و تاثیر آن بر سهام دارویی ها در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: حذف ارز ترجیحی بر بهای تمام شده سهام شرکت‌های دارویی تاثیرگذار است و با این اتفاق زمینه افزایش بهای تمام شده فراهم می شود.

وی اظهار داشت: اگر همسو با بهای تمام شده محصولات نرخ فروش آنها افزایش پیدا نکند سودآوری شرکت‌ها نزولی می‌شود و این امر منجر به ایجاد ضرر و زیان ها شرکت‌ها خواهد شد.

پورکار با بیان اینکه به طور معمول حذف ارز ترجیحی از صنایع به عنوان خبری مثبت برای صنایع مربوطه تلقی می‌شود، گفت: دلیل آن هم این است که روند تولید و فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و دیگر درگیر دریافت ارز و خرید ماده اولیه از طریق آن ارز نخواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نکته ای که می تواند در سودآوری شرکت‌ها مهم باشد و تاثیر چشمگیری را بر فعالیت این صنایع بگذارد؛ این است که این شرکت‌ها افزایش نرخی را درخور بهای تمام شده تجربه کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است اقدامی صورت گیرد تا شرکت‌ها بتوانند به میزان افزایش بهای تمام شده، افزایش نرخی را بگیرند که حاشیه سود خود را نگه دارند، گفت: حال اگر قرار باشد حذف ارز ترجیحی منجر به افزایش بهای تمام شده شرکت‌ها شود این حاشیه سود به صورت ریالی افزایش سودآوری را برای شرکت‌ها به همراه دارد و این شرکت‌ها می توانند در بازار سرمایه مورد تقاضا قرار بگیرند.

پورکار خاطرنشان کرد: مهمترین نکته ای که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد افزایش نرخی است که بعد از حذف ارز در دستور کار قرار می دهند.

کد خبر: ۱۴۲٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha