۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
پیوند دانش و صنعت و تامین مالی دانش بنیان ها در زمین بورس
رییس کنفدراسیون صادرات ایران بررسی کرد

پیوند دانش و صنعت و تامین مالی دانش بنیان ها در زمین بورس

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: از جمله مسایلی که می تواند کمک کننده در حل مشکلات تولید باشد، حمایت از شرکت های دانش بنیان و پیوند دانش و صنعت با یکدیگر در راستای افزایش بهره‌وری و تولید است.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، رییس کنفدراسیون صادرات ایران به راه های تحقق شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، جزو مشکلات دیرینه و نیز ساختاری در اقتصاد ایران محسوب می شوند.

محمد لاهوتی اظهار کرد: مهمترین مشکل حاضر بر سر راه تولید، بهره وری پایین و عدم افزایش تولید با ارزش افزوده بالا است.

لاهوتی به راه های رفع مشکل تولید در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: از جمله مسایلی که می تواند کمک کننده در حل مشکلات تولید باشد، حمایت از شرکت های دانش بنیان و پیوند دانش و صنعت با یکدیگر در راستای افزایش بهره‌وری و تولید است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه متاسفانه طی سال های گذشته این مسایل در اقتصاد کشور مغفول مانده است، افزود: با توجه به اینکه مساله مربوط به تولید به عنوان یکی از شعارهای اصلی و کلیدی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود اما هیچ گاه در اقتصاد کشور توجه ویژه ای به رفع مشکلات موجود بر سر راه تولید صورت نگرفته است.

وی گفت: بی‌تردید موضوع بالا بردن دانش در بحث تولید و صنعت منجر به افزایش بهره‌وری و نیز ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

لاهوتی اظهار کرد: بسترهای لازم برای رسیدن به این هدف از جمله موضوعات مهمی است که باید به آنها در بحث برنامه‌ریزی، حمایت، تشویق و کمک به شرکت‌های دانش بنیان توجهی ویژه و خاص شود که این اتفاق در سال های گذشته کمتر رخ داده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با توجه به ظرفیت های خوبی که در کشور وجود دارد، به طور قطع حمایت از شرکت های دانش بنیان باید از طریق جذب افراد متخصص صورت بگیرد تا از این طریق از فرار مغزها و مهاجرت آنها به دیگر کشورها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با چنین معضل و مشکل جدی مواجه بودیم؛ بنابراین حمایت از شرکت های دانش بنیان نه تنها می تواند زمینه افزایش اشتغال را فراهم کند بلکه منجر به بهبود کیفیت کالاهای تولیدی و نیز جلوگیری از فرار مغزها در کشور خواهد شد.

لاهوتی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اعلام کرد: به تبع هر ایده‌ای نیازمند حمایت و سرمایه است تا بتواند طرح های مدنظر خود را به درستی به سمت جلو پیش ببرد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران به تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: همان طور که صنایع می توانند برای پیشبرد اهداف خود از تسهیلات بانکی استفاده کنند، در موضوع بازار سرمایه هم چنانچه شرکت ها به فاکتورهای لازم برای ورود به این بازار دست پیدا کنند، می توانند با حضور در بورس اقدام به تامین مالی کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها دارای سرمایه فیزیکی نیستند، بلکه برند آن ها به حدی ارزشمند است که می‌توان نسبت به آنها اقدام به سرمایه گذاری کرد، بیان کرد: یکی از نقاط ضعف موجود برای حضور شرکت ها در بورس وجود چنین مسایلی است، بارها دستورات لازم توسط مقامات عالی کشور برای رفع این مسایل صادر شده اما در اجرا شاهد وجود برخی از مشکلات بوده ایم.

لاهوتی با بیان اینکه بی‌تردید باید اینگونه معضلات و مشکلات رفع شود تا شرکت ها بتوانند با توجه به ماهیت خود در بورس عرضه شوند و از منابع این بازار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند، گفت: سال گذشته ارائه تسهیلات بانک مرکزی به این شرکت ها قابل توجه بوده و به نظر می رسد این روند امسال هم ادامه پیدا کند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: اگر همه این مسایل دست به دست یکدیگر دهند، می توان تا پایان سال شاهد تحقق اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب باشیم که یکی از دغدغه های اصلی کشور محسوب می شوند.

کد خبر: ۱۴۲٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha