۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
تهرانی ها سال گذشته ۱.۶  میلیارد مترمکعب آب مصرف کردند |  ۶۰ درصد بودجه آبفای تهران تخصیص نیافت
در گفتگو با بازار مطرح شد

تهرانی ها سال گذشته ۱.۶ میلیارد مترمکعب آب مصرف کردند | ۶۰ درصد بودجه آبفای تهران تخصیص نیافت

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران گفت: تهرانی ها در سال گذشته روزانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف کردند که در مقایسه با سال گذشته یک درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تهرانی ها پارسال آب کمتری نسبت به سال ۱۳۹۹ مصرف کردند. محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در گفتگو با بازار در اینباره گفت که تهرانی ها در سال گذشته روزانه حدود یک میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب آب مصرف کردند که در مقایسه با مصرف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعبی سال ۹۹ حدود یک درصد کاهش را نشان می دهد. البته کاهش یک درصدی مصرف آب به معنی بهبود وضعیت ذخایر آبی نبوده و آنگونه که این مقام مسئول می گوید بحران آبی در پایتخت همچنان ادامه دارد و الگوهای مصرف باید در سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتری دنبال شود.

او با بیان اینکه در سال آبی جاری وضعیت بارندگی ها به هیچ وجه خوب نبوده است، ادامه داد:بارش‌های امسال استان تهران تاکنون ۲۸ درصد در مقایسه با سال بسیار کم بارش پارسال که در ۵۰ سال گذشته دارای کمترین بارش بود کاهش داشته است، اما با وجود این افرادی هستند که بی توجه به این اوضاع، آب زیادی را هدر می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران اظهار داشت:افزود: برای جلوگیری از بدمصرفی، تا ۲ ماه آینده طرح برخورد با مشترکان بدمصرف اجرایی و انشعاب آب آن‌ها قطع خواهد شد.

تهرانی ها در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب آب مصرف کردند که در مقایسه با مصرف یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعبی سال ۹۹ حدود یک درصد کاهش را نشان می دهد. البته کاهش یک درصدی مصرف آب به معنی بهبود وضعیت ذخایر آبی نیست

رکورد مصرف در اسفند شکسته شد

مدیرعامل شرکت آبفای تهران همچنین با اشاره به رکورد شکنی های مصرف در اسفند سال گذشته، گفت: میزان مصرف در روزهای پایانی سال از مرز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب هم فراتر رفت که رکورد بی سابقه ای محسوب می شود. متاسفانه با وجود هشدارهایی در مورد کم آبی در کشور به خصوص تهران داده می شود، همچنان شاهد استفاده از آب شرب با کیفیت عالی برای شستشویی فرش، خودرو و پارکینگ منازل هستیم.

به گفته بختیاری، میزان الگوی مصرف آب مشترکان، ماهانه ۱۴ متر مکعب است و هم اکنون ۲۰ درصد مشترکان ما بیش از ۲ برابر الگو و ۵ درصد در حد بد مصرفی، مصرف آب دارند.

این مقام مسدول در صنعت آب با اشاره به شرایط بحرانی آب گفت: تهران با جمعیت ۱۰ الی ۱۲ میلیون نفری جز معدود کلان شهرهایی است که هیچ رودخانه ای در اطراف آن نیست. ضمن اینکه به دلیل جمعیت بالای آن سرانه آبی پایینی داشته و دومین استان فقیر آبی در کشور است.

او همچنین از کاهش مصرف آب در روزهای نخست امسال خبر داد و گفت: به دلیل افزایش حجم سفرهای پایتخت نشین ها شاهد کاهش شدید مصرف آب در تهران هستیم. به طوری که در پنجه شنبه هفته گذشته دبی لحظه ای آب به ۲۹ مترمکعب بر ثانیه رسیده بود. حال آنکه درشرایط عادی معمولا در هر ثانیه دست کم ۳۷ مترمکعب آب مصرف می شود.

کاهش ۰.۷ درصدی هدر رفت آب در سال گذشته

بختیاری در ادامه سخنان خود درباره پرت آب گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته میزان هدررفت آب باید به ۱۵ درصد یعنی همان متوسط استاندارد جهانی برسد.

او همچنین از ماهش ۰.۷ الی ۰.۸ درصدی پرت آب در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار داشت: میزان هدررفت آب طی ۱۰ سال گذشته از ۳۰ درصد به ۲۲ درصد رسیده و باید به طور متوسط سالانه یک درصد از میزان آن کاسته شود تا هدف گذاری صورت گرفته در این حوزه محقق شود.

اعتبار دولتی شرکت آبفای تهران حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۲۸۰ میلیارد آن یعنی حدود ۴۰ درصد آن اختصاص یافته است

۴۰ درصد اعتبارات دولتی اختصاص یافت

مدیرعامل آبفای تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مالی در پیشبرد پروژه های عمرانی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد منابع مورد نیاز برای طرح های شرکت آب و فاضلاب تهران از محل درآمدهای این شرکت تامین و ۱۰ درصد آن از محل اعتبارات دولتی تامین می شود.

به گفته او، اعتبار دولتی شرکت آبفای تهران حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۲۸۰ میلیارد آن یعنی حدود ۴۰ درصد آن اختصاص یافته است.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha