۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
هدف دولت، رسیدن به خودکفایی در تامین کالاهای اساسی است
سخنگوی دولت:

هدف دولت، رسیدن به خودکفایی در تامین کالاهای اساسی است

سخنگوی دولت گفت: با نظر رئیس جمهور همه اعضای دولت موظف هستند در فواصل منظم یک یا دو ماهه گزارش عملکرد خود در تحقق شعار سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را ارائه دهند.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در گفتگو با پارک شهر رادیو تهران در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینکه نبود سفره هفت سین در پیام نوروزی رئیس جمهوری در ابتدای سال بسیار حاشیه ساز شد، گفت: نبود هفت‌سین به این دلیل است که پیام‌های نوروزی از قبل ضبط می‌شود، عده‌ای علاقه دارند به جای توجه به اصل ماجرا به حاشیه بپردازند.

وی افزود: دولت اگر بخواهد به جای تمرکز بر روی مسائل مهم به حواشی بپردازد طبیعتا نمی‌تواند به مشکلات اصلی مردم بپردازد لذا اگر بر روی حواشی تمرکز کند از رسیدن به مشکلات روز مردم فاصله خواهد گرفت. دستور رئیس جمهوری در هیات دولت و کابینه همواره این است که انرژی و زمان باید برای حل مشکلات مردم صرف شود.
شادی مردم اولویت ماست عده‌ای با پرداختن به حواشی و عده‌ای با حل مشکلات اصلی مردم شاد می‌شوند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: همواره اینگونه متداول بوده است که در پایان سال میزان تحقق شعار سال را بررسی و تحلیل کنیم. اما بنا بر اظهارات رئیس جمهوری همه اعضای دولت موظف هستند در فواصل منظم یک یا دو ماهه گزارش عملکرد خود در تحقق شعار سال را ارائه دهند.
تحول مد نظر دولت؛ تحول دانش بنیان است. وقتی تحول دانش بنیان و علم محور باشد تغییرات مثمر ثمر و ماندگار خواهد بود و با تغییر دولت مسیر تغییر نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین برنامه دولت در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ چیست؟ گفت: دولت وظیفه خود می‌داند فرمایش‌های مقام معظم رهبری را چراغ راه خود قرار دهد، تجربه نشان داده اگر اجزای مختلف حاکمیت در راستای شعار سال حرکت کنند بسیاری از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.

بهادری جهرمی با اشاره به نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید که سوم فروردین ماه تشکیل شد، گفت: محور گفتگوها در این جلسه شعار سال و چگونگی تحقق آن با سرعت بالا بود. به اعتقاد رئیس جمهوری با توجه به نگاه ویژه رهبری به دولت تکلیف دولت در راستای تحقق شعار سال مضاعف خواهد بود. در این جلسه تک تک وزرا درمورد نقشی که حوزه فعالیتشان می‌تواند در توسعه اشتغال و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد گزارش‌هایی را ارئه دادند همچنین وزارت جهاد کشاورزی طرحی ۱۹ ماده‌ای را در راستای توسعه شرکت‌های دانش بنیان آماده و به هیات دولت ارایه داد.
بررسی تحقق شعار سال در زمان‌های کوتاه

سخنگوی دولت افزود: در اولین جلسه هیات دولت خرید تضمینی گندم ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد، که مبلغ هزار تومان نیز جایزه واگذاری گندم به دولت به ازای هر کیلوگرم به مبلغ مذکور اضافه خواهد شد.

بهادری جهرمی درخصوص مهمترین اقدامات دولت تصریح کرد: در ابتدای دولت جدید در تامین کالاهای اساسی مشکل اساسی داشتیم و انبار این کالاها از استاندار معمول بسیار کمتر بود و نیاز به تامین کالاهای اساسی داشتیم، ضمن اینکه به دلیل خشکسالی جهانی قیمت‌ها کالاها افزایش پیدا کرده بود همچنین سهمیه ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت به اتمام رسیده بود و در شهریورماه کشور در شرایط بحرانی قرار داشت.

وی افزود: دولت جدید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کرد که مردم متوجه شرایط بحرانی نشوند و سرانجام این بحران را پشت سر گذاشتیم و امروز بیش از استاندارد معمول، کالای اساسی در انبارها ذخیره شده است ضمن اینکه دولت تلاش می‌کند با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در تامین این کالاها به خودکفایی برسد.

سخنگوی دولت در ادامه این گفتگو گفت: شورای عالی متعددی در کشور داریم و در ۶ ماه گذشته بیش از ۶۰ جلسه شورای عالی به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شده است. یکی از این شوراها که متاسفانه سال‌های سال به آن بی‌توجهی شده بود شورای عالی فضایی کشور بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم فعالیت این شورا از سرگرفته شد و نتیجه آن، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ۲ در سال گذشته بود که پرتاب این ماهواره دستاوردهای متعددی به دنبال داشت و مسیر پرتاب‌های بلندتری را برای کشور فراهم کرد.

وی تاکید کرد: با فعال شدن شوراهای عالی در حوزه‌های مختلف، رفع مشکلات در سطح کلان بررسی می‌شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات مردم این است که بخش‌های مختلف کشور درون بخشی، صنفی و غیر کلان به مباحث می‌پردازد و به طور مثال وزارت راه و شهرسازی فقط مسائل مربوط به این حوزه می‌پردازد و برای سایر بخش‌ها مشکل آفرینی می‌کند.

وقتی شوراهای عالی فعال باشند به جای نگاه‌های بخشی و جزئی نگاه‌ها کلانتر می‌شود و مشکلات کلان کشور برطرف می‌شود.

سخنگوی دولت اذعان داشت: در ابتدای دولت سیزدهم نهضت بزرگی در ارایه مجوز کسب و کار رخ داد و روند ارائه مجوز برای بیش از ۴۰۰ عنوان کسب و کار ثبت محور شد با این اقدام متقاضیان می‌توانند با بارگذاری مدارک خود در سامانه ملی مجوزهای کشور به صورت غیر حضوری و آنی مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

همچنین ارائه مجوز برای ۲۰۰ عنوان کسب و کار نیز استعلام محور شده که طی ۳ روز مجوز برای آن‌ها صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باهمکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شدند طرح مشترکی را در راستای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جدید در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری و کشاورزی ارائه بدهند ضمن اینکه بهره‌وری شرکت‌های تجاری موجود که در حال فعالیت هستند را در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش بدهیم. به طور مثال اگر شرکت ارج را مجدد راه‌اندازی کردیم باید بتوانیم این شرکت را به یک شرکت دانش‌بنیان متصل کنیم تا بتوانیم تولید و سودآوری آن را افزایش بدهد.

جوان‌ترین عضو کابینه دولت در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که صفحه شما در فضای مجازی توسط خودتان مدیریت می‌شود؟ آیا مردم می‌توانند به برقراری ارتباط با شما امیدوار باشند؟ تصریح کرد: راه‌های ارتباط مردم با دولت گسترده است و بسیاری از اعضای کابینه در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. یکی از اصلی‌ترین افتخارات دولت سیزدهم این است که مردمی و به دنبال رفع مشکلات مردم است. رویکرد دولت، حضور در صحنه و بین مردم است.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha