۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
پایان عمر صندوق پس انداز مسکن یکم درخرداد/ حیات صندوق در دستان بانک مرکزی
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن خبر داد

پایان عمر صندوق پس انداز مسکن یکم درخرداد/ حیات صندوق در دستان بانک مرکزی

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با تاکید بر اینکه ادامه کار و حیات صندوق پس انداز مسکن یکم در دستان بانک مرکزی است گفت:خرداد ماه پنج سال فعالیت صندوق مسکن یکم به پایان می رسد.

خبرگزاری بازار_ هر آمدنی یک رفتنی دارد و ظاهرا این بار این ضرب المثل را باید در خصوص صندوق پس انداز مسکن یکم که توسط بانک مرکزی در ۱۸ خرداد ۹۴ تصویب شد به کار برد. صندوق پس انداز یکم در زمانی که هنوز عباس آخوندی وزیر سابق و مستعفی راه و شهرسازی پایش به مجلس برای اولین استیضاح باز نشده بود طرحی را در بانک مرکزی به تصویب رساند که بر اساس آن متقاضیان خانه اولی می توانستند با ۴۰ میلیون تومان سپرده گذاری در یکی از شعب بانک مسکن و یک سال انتظار ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن با نرخ سود ۱۴ درصد دریافت کنند.

نرخ سود وام مسکن صندوق یکم سه بار دستخوش تحول شد

اگر چه نرخ سود این وام در همان دوران ابتدایی منتقدان زیادی داشت اما بانک مسکن و وزیر سابق راه و شهرسازی هیچگاه زیر بار این انتقادات نرفته و اعلام کردند که این نرخ سود ۱۴ درصد مصوب شورای پول و اعتبار است و هیچ بانک دیگری به جزء بانک مسکن حاضر نیست وام مسکن آنهم به مدت ۱۲ سال پرداخت کند.

با گذشت یک سال از آغاز به کار صندوق پس انداز مسکن یکم و دریافت وام خرید مسکن با نرخ سود ۱۴ درصد نرخ سود این تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی دستخوش تغییر شد. ابتدا نرخ سود این تسهیلات به ۱۳ درصد، سپس ۱۱ درصد و در نهایت به ۶ درصد برای بافتهای فرسوده و برای سایر بافتها به ۸ درصد کاهش یافت.

میزان بازپرداخت اقساط تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی دز حال حاضر با نرخ سود ۸ درصد حدود ۹۴۰ هزار تومان است.

تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات بعد از ۲۵ سال

اگر چه در روزهای آغاز به کار صندوق پس انداز مسکن یکم منتقدان عنوان می کردند که دولت باید با دادن یارانه از خانه اولی ها حمایت کند و نرخ سود این تسهیلات را کاهش دهد اما هیچگاه تصور نمی شد که نرخ سود تسهیلات بعد از ۲۵ سال تک رقمی شود. اما این تک رقمی شدن نرخ سود زمانی صورت گرفت که دیگر تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی به دلیل رشد قیمت مسکن چندان کفاف خرید مسکن در شهرهای بزرگ به خصوص تهران را نمی داد.

اما ظاهرا این پایان ماجرا برای صندوقی که آمده بود خانه اولی ها را خانه دار کند نبود. این اقدامات کاهش نرخ سود و عدم همخوانی منابع و مصارف صندوق باعث شد تا زمزمه های ورشکستگی صندوق پس انداز مسکن یکم به گوش برسد موضوعی که هر بار توسط مدیران ارشد بانک مسکن رد شد.

اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۸ ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن که خود سالها از مدیران ارشد این بانک بوده اعلام کرد که صندوق پس انداز مسکن یکم با کسری منابع مواجه شده است. وی اعلام کرد که این وضعیت باعث شده تا ۲۰ درصد استفاده از تسهیلات در این صندوق کاهش یابد.

وی بیشترین کاهش استفاده از تسهیلات خرید مسکن را مربوط به شهر تهران دانسته و در خصوص انصرافی های دریافت تسهیلات از صندوق پس انداز یکم گفت:از مجموع ۶۵۰ هزار حساب افتتاح شده در صندوق پس انداز یکم حدود ۱۱۰ هزار حساب بسته شده و تسهیلات دریافت نکرده اند.

این اظهارات در روزهای پایانی سال گذشته نشان داد که عدم همخوانی منابع و مصارف بوی تعطیلی و پایان عمر صندوق پس انداز مسکن یکم را به مشام می رساند.

برنامه ای برای افزایش سقف وام خرید نداریم

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش ۴۷ درصدی سقف تسهیلات ساخت مسکن آیا احتمال اینکه سقف وام خرید مسکن افزایش یابد وجود دارد یا خیر؟ گفت:سقف وام خرید مسکن به تازگی و در بهمن ماه سال گذشته از محل اوراق حق تقدم به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و زوجین می توانند از این محل تا ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۷ و نیم درصد استفاده کنند.

وی افزود:فعلا هیچ برنامه ای برای افزایش سقف وام خرید مسکن نداریم و باید منتظر روزهای آینده بود.

مرادی در پاسخ به این سوال که دیگر فرصتی باقی نمانده چرا که مهلتی برای صندوق پس انداز مسکن یکم وجود ندارد گفت:صندوق پس انداز مسکن یکم ۱۸ خرداد ۹۴ راه اندازی شد و در همان مصوبه آن روزهای بانک مرکزی نیز عمر محدودی برای آن دیده شده بود.

بانک مرکزی باید مجوز صندوق پس انداز مسکن یکم را تمدید کند

وی با اشاره به اینکه مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم پنج ساله بود و در خرداد ماه امسال به پایان می رسد اظهار داشت:عمر صندوق پس انداز مسکن یکم به سر آمده و اگر بانک مرکزی مهلت آنرا تمدید کند مجددا این صندوق به حیات و فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی مجوز صندوق پس انداز خرید مسکن را تمدید خواهد کرد یا خیر؟ گفت:باید دید منابع و مصارف صندوق به چه شکل است و میزان کسری نیز مشخص شود.

وی از دادن آمار جدید از میزان منابع و کسری صندوق پس انداز مسکن یکم علیرغم اصرار خبرنگار خبرگزاری بازار خودداری کرده و گفت:داده ای در حال حاضر ندارم و باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گزارش بازار به نظر می رسد عمر تنها صندوق پرداخت کننده تسهیلات خرید مسکن هم به پایان رسیده و به سرآمده است و اگر دولت و بانک مرکزی به ادامه حیات آن بی توجهی کنند بانک مسکن نخواهد توانست از تعطیلی آن جلوگیری کند.

کد خبر: ۱۴٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha