۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
به آینده مذاکرات وین امیدوار نیستم| ایران محتاط باشد و منافع ملی خود را در نظر بگیرد
سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با بازار:

به آینده مذاکرات وین امیدوار نیستم| ایران محتاط باشد و منافع ملی خود را در نظر بگیرد

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که ایالات متحده آمریکا و متحدان آن کاهش تحریم‌های اوکراین را که روسیه به عنوان بهایی برای پیشرفت در برجام به دنبال آن است، مد نظر قرار نخواهند داد.

بازار؛ گروه بین الملل: «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه درباره مذاکرات وین و طرح زیاده خواهی جدید از سوی آمریکا اظهار داشت: آن‌چه در وین امروز با بازگشت هیأت‌ها انجام شده، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن بست و اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد. این تنفسی خواهد بود به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام.

وی ادامه داد: هیأت‌ها در پایتخت‌ها به سر می‌برند. فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست. الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مباحث کلیدی و البته مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات آن اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات در واشنگتن در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار کنیم. الان در آن نقطه قرار نداریم و منتظر شنیدن پاسخ آمریکا هستیم. رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر امور خارجه و وزرای خارجه دیگری که در برجام حضور دارند مدام با هم در تماس هستند و مذاکره کنندگان ارشد با هم در تماس هستند. ما به شما و ملت عزیز این نکته را مجددا تأکید می‌کنیم آنچه برای ما در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت است منافع قطعی ملت ایران است و این منافع قطعی است که چارچوب‌های مذاکرات و توافق نهایی را مشخص می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه به مسکو سفر کرد، در توئیتی درباره این سفر و دیدارش با سرگئی لاوروف همتای روس خود نوشت: با وزیر خارجه روسیه درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین، اوکراین، سوریه، یمن و افغانستان ملاقاتی سازنده داشتم.

وزیر خارجه بیان کرد: مجددا به ما اطمینان داده شد که روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است.
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اعلام حمایت همه جانبه روسیه از نهایی کردن توافق در وین، تاکید کرد: روسیه بر خلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود و تا انتها رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد کرد.

با این وجود متعاقب سفر حسین امیرعبداللهیان به روسیه، لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد. در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان انجام داده که در ادامه می آید.

*لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است. ارزیابی شما چیست و چرا چنین تضمینی از سوی آمریکا به روسیه داده شده است؟
در ابتدا عرض می کنم که پاسخ های من ناقص خواهد بود چون متن ضمانت نامه کتبی را ندیده ام. با توجه به ادعاهای پوتین/ لاوروف در مورد حمله به اوکراین؛ باور کردن چیزی که آنها ممکن است در مورد تضمین آمریکا در مورد برجام بگویند سخت است.

*لاوروف اعلام کرده بود که تضمین آمریکا در متن برجام نیز مندرج خواهد شد. آیا این وضعیت اجرای توافق را دشوار نمی سازد؟
روسیه اکنون از فرآیند برجام برای رهایی از تحریم های اقتصادی جهانی اعمال شده علیه روسیه استفاده می کند. مسکو همچنین مایل است هرگونه مذاکره ای را که معتقد است برای ایالات متحده آمریکا ممکن است برد تلقی شود، مسدود کند. تا زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را متوقف نکند و نیروهای خود را خارج نکند، هیچ چیز در مورد تحریم های اقتصادی مربوط به اوکراین تغییر نخواهد کرد.

*با توجه به تضمین کتبی آمریکا به روسیه، آینده مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
مسکو تلاش می کند حمایت از کاهش تحریم ها را به هر موضوعی که می تواند مرتبط کند، بنابراین جای تعجب نیست که این مسائل مطرح شود. ایران در حال حاضر تحت تحریم های مرتبط با برجام، باید در روابط اقتصادی خود با روسیه محتاط باشد. این امر می تواند منجر به اعمال تحریم های مرتبط با اوکراین علیه ایران شود.

من به آینده مذاکرات برجام خوشبین نیستم. روسیه اجازه نخواهد داد که هیچ توافقی بین آمریکا و ایران (اگر اتفاق افتد) ادامه یابد. ایالات متحده آمریکا (و متحدان آن) کاهش تحریم‌های اوکراین را که روسیه به عنوان بهایی برای پیشرفت در برجام به دنبال آن است، مد نظر قرار نخواهند داد.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha