۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی با استقرار نظام نوآوری باز
یادداشت مهمان؛

تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی با استقرار نظام نوآوری باز

محسن دیندار، فعال اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان با ارسال یادداشتی به خبرگزاری بازار دیدگاه خود را درباره تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی بیان کرده است.

محسن دیندار؛ بازار: همگام با جدیدترین سبک‌های ایجاد و مدیریت نظام‌ها در دنیا و شاید چند قدم جلوتر از بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته، با تغییر جهت از نظامات بسته به سمت نظامات ترکیبی (باز و بسته) و یا نظام باز می توانیم در توسعه و تعالی سازمان‌ها موثر واقع شویم و جزو نظامات پیشرو و تاثیرگذار در جهان قرار بگیریم. آنچه نظامات باز را از نظامات بسته متمایز می‌کند، نوع تفکر و رفتار است. هر چند در برخی از حوزه‌ها از قبیل بخش‌های امنیتی و سیاسی امکان پیاده‌سازی نظام کاملا باز وجود ندارد ولی کشورهای پیشرو در همین بخش‌های خاص نیز با تعریف سطوح امنیتی و دسترسی، اقدام به استفاده از نظام ترکیبی می کنند که از مزیت های نظام باز نیز برخوردار شوند.

مهاجرت از یک نظام بسته به یک نظام باز و یا نظام ترکیبی در ابتدا نیازمند تغییر نگرش است. این تغییر نگرش ابتدا باید در سطوح مدیریتی و تاثیرگذار اتفاق بیفتد به گونه‌ای که آمادگی لازم به منظور سرمایه‌گذاری و تغییر در سیاست‌ها و برنامه‌ها به منظور مهاجرت از نظام قبلی به نظام جدید وجود داشته باشد. این تغییر نگرش می‌تواند یک نقطه عطف در یک سازمان باشد که باعث تغییر در فرهنگ و رفتارها شده و یک استراتژی جدید در سازمان حاکم خواهد شد.

آنچه نظام بسته را از نظام باز متمایز می‌کند، قابلیت تاثیرپذیری و تاثیرگذاری هست. سازوکار ایجاد شده در نظام باز این امکان را فراهم می آورد تا با تعامل مداوم با دنیای بیرون از سازمان، نسبت به برخورداری از ظرفیت‌های خارجی در انجام، بهبود یا ارتقای فرآیندهای داخلی استفاده کنیم و همچنین تجربیات سازمان را با رعایت پروتکل‌های تدوین شده با دیگران به اشتراک بگذاریم.

بهره برداری از نظام های باز در حوزه های مختلف تاثیرگذار یک سازمان می تواند موثر باشد و یکی از بخش های مستعد جهت بهره گیری از مزیت های نظام باز، حوزه نوآوری هست. نوآوری باز در بسیاری از سازمان های پیشرو در دنیا مورد توجه است و این نظام در تامین و ارتقای نوآوری بسیار کاربرد دارد. از مهمترین مزیت های استقرار نظام نوآوری باز می توان به کاهش زمان و هزینه های مرتبط با دستیابی به نوآوری مورد نیاز اشاره کرد. در این روش نوآوری مورد نیاز در قالب یک یا چند پروژه تعریف می شود و پس از تعیین سطوح مجاز، منتشر شده و جوایز و مشوق های لازم تعریف می شود.

افراد مجاز پس از دسترسی به مشخصات پروژه و تطبیق آن با توانمندی های خود، نسبت به انجام پروژه اعلام آمادگی می کنند و متقاضی نوآوری با قدرت بررسی و انتخاب بیشتر می تواند از بین پیشنهاد دهندگان، بهترین راه حل نوآورانه را انتخاب کند.

در سال جاری که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تعریف گردیده است، حمایت از استقرار نظام نوآوری باز در بخش های مختلف فرآیند تولید، گام موثر در مهاجرت سریع به سمت تولید محصولات دانش بنیان است. بهره برداری از این نظام باعث استمرار فرآیند نوآوری و دوام حیات تولید کننده می شود.

استفاده از نظام نوآوری باز باعث افزایش مشارکت مراکز علمی و فناوری در تامین و ارتقای نوآوری در تولید می شود و مقدمات ارتباط مستمر و مثمر بین این دو بخش را فراهم می کند.

البته پیاده سازی نظام نوآوری باز در تولید نیازمند تعریف و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری جدید است که با استفاده از ظرفیت افراد متخصص میسر خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha