۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
با روش‌های نوین آبیاری شاهد کاهش ۳۰ درصدی در مصرف کود و سموم خواهیم بود
رئیس امور آب سازمان برنامه و بودجه:

با روش‌های نوین آبیاری شاهد کاهش ۳۰ درصدی در مصرف کود و سموم خواهیم بود

رئیس امور آب سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال در جهت مدیریت منابع آب اقداماتی مانند افزایش نصب کنتورهای هوشمند و رساندن آمار انسداد چاه‌های غیرمجاز به ۳ هزار و ۷۷۰ حلقه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه، «فرخ مسجدی» برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و چالش‌هایی که در سند تحول توسعه کشور برای بخش امورآب، کشاورزی و محیط زیست وجود دارد را تشریح کرد و گفت: رفع چالش‌های پیش روی امورآب، کشاورزی و محیط زیست در اولویت بودجه امسال قرار دارد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی امور آب، کشاورزی و محیط زیست گفت: عدم تعادل بین منابع و مصارف آب و گسترش خشک‌سالی، تخریب تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، حکمرانی چالشی بین حفاظت محیط زیست و توسعه صنعتی و عمرانی، محدودیت منابع آب در دسترس برای کشاورزی، فرسایش خاک و بحران ریز گردها و پایین بودن میزان و روند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از مهمترین چالش‌های پیش روی در این حوزه است.

رییس امور آب، کشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۲۴ برنامه اصلی برای رفع چالش‌های امورآب، کشاورزی و محیط زیستی کشور در سال ۱۴۰۱ تدوین و اهداف مشخصی برای بخش آب پیش‌بینی‌شده است، اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۱ در جهت مدیریت منابع آب و ارتقاء بهره‌وری، نصب کنتور هوشمند حجمی از تعداد ۶۲ هزار کنتور به ۷۷ هزار کنتور و انسداد چاه‌های غیرمجاز از ۳ هزار و ۲۲۰ حلقه چاه به ۳ هزار و ۷۷۰ حلقه پیش‌بینی‌شده است.

مسجدی با تأکید بر توسعه مسیرهای نوین و جایگزین برای تأمین آب شرب در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب، تأمین آب از نمک‌زدایی آب دریا و آب شور، برنامه تأمین آب با کنترل سیلاب‌ها، برنامه عرضه آب با تأمین پایدار بخش کشاورزی، برنامه عرضه آب با تأمین آب شرب پایدار برای شهرهای هدف و کاهش شهرهای دارای تنش آبی از مهمترین این برنامه‌ها در بودجه است.

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای حل مشکل آب در کشور گفت: تأمین هزینه‌های خرید و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند چاه‌های آب کشاورزی، ساماندهی رودخانه‌های کشور، تأمین اعتبار برای خسارت نکشت کشاورزان، اجرای برنامه‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب، پیش‌بینی اعتبار به میزان ۲۵ هزار میلیارد ریال به منظور خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیش‌بینی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش آب به میزان ۱۲۶ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال از مهمترین تمهیدات لازم در سال ۱۴۰۱ در این حوزه است.

رئیس امور آب، کشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه با اجرای روش‌های نوین آبیاری به‌طور متوسط در هر هکتار شاهد کاهش مصرف آب به میزان ۴ هزار و ۴۰۰ مترمکعب و کاهش ۳۰ درصدی در مصرف کود و سموم خواهیم بود اضافه کرد: با احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی شاهد کاهش مصرف آب به میزان ۱۰۰۰ مترمکعب در هر هکتار خواهیم بود. و قنوات به‌عنوان سازهای تاریخی مصرف آب در بخش کشاورزی به دلیل عدم فشار مضاعف بر منابع آب‌های زیرزمینی در بودجه ۱۴۰۱ موردتوجه ویژه قرار گرفته است. همچنین به تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی با هدف افزایش راندمان آبیاری (به میزان متوسط ۱۰۰۰ مترمکعب در هکتار) و امکان یکجا کشتی و تجمیع اراضی، توجه شده است.

مسجدی با اشاره به برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی‌شده در بودجه سال ۱۴۰۱ برای بخش کشاورزی گفت: برنامه حمایت از افزایش تولید و محصولات زراعی و باغی تا ۱۱۲ میلیون تن و برنامه حمایت از افزایش تولید محصولات دام و طیور تا ۱۷ میلیون تن از اهداف لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار ۱۵ درصد از اراضی آبی تحت پوشش برنامه پیاده‌سازی الگوی کشت محصولات کشاورزی قرار خواهد گرفت تصریح کرد: به منظور افزایش راندمان در هکتار یا همان افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی یکی از مهمترین اقدامات اجرای الگوی کشت بهینه است. که در بودجه سال ۱۴۰۱ به‌عنوان گام نخست موضوع اجرایی کردن الگوی کشت برای اولین بار مورد تأکید قرار گرفته است که علاوه بر صرفه‌جویی در منابع آب شاهد بهره‌برداری بهینه از سایر منابع از قیبل خاک، انرژی و نهاده‌های کشاورزی خواهیم بود.

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه افزود: کشت محصولات در یک منطقه باید با توجه به منابع موجود، قیمت محصولات، هزینه‌های تولید، عملکرد محصول، رعایت ملاحظات محیط زیستی، نیاز کشور و سیاست‌های درست انجام شود و تصمیم‌گیری در انتخاب گیاهان زراعی یا باغی مناطق مختلف بر اساس زیرساخت‌های موجود، مسائل اجتماعی، اقتصادی و سطح فنّاوری با حفظ منابع پایه تولید در جهت تأمین نیازهای اساسی کشور باشد.

مسجدی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ابلاغ الگوی کشت اقدام کند، تصریح کرد: ارائه هرگونه خدمات، مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی از قبیل کمک‌های فنی و اعتباری، تسهیلات، یارانه نهاده‌ها، بیمه و همچنین خرید تضمینی و حمایتی و ... به بهره‌بردارانی که الگوی کشت ابلاغی را رعایت نکنند ممنوع است.

وی بر اهمیت رشد اقتصادی مناسب در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: در این زمینه با توجه به الزامات آمایش سرزمین و منابع طبیعی موجود، رشد اقتصادی هر استان در بخش کشاورزی با نظر استان‌ها و وزارت جهاد کشاورزی برای سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

رئیس امور آب، کشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه در ادامه جایگاه بخش محیط زیست در بودجه ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: برنامه توانمندسازی و ارتقای مشارکت‌های مردمی در حفظ و بهسازی محیط زیست با هدف آموزش ۵ هزار نفر، احیا و بهسازی بوم‌های تحت مدیریت، پایش و مدیریت آلاینده‌های محیط زیست، احیاء و بهسازی محیط زیست‌بوم‌های تحت مدیریت از مهمترین برنامه‌های سال ۱۴۰۱ در حوزه محیط زیست است.

مسجدی افزود: رویکردها در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ به‌گونه‌ای بوده است که گامی مهم در پایداری زیست‌بوم کشور و تحقق اهداف بالا داشته باشد. همچنین، توجه به مباحث مربوط به آلودگی هوا و پایش آن موردتوجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha