۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
پایان قرن با دلار ۲۵ هزار تومانی| نرخ ارز در سال جدید جهشی نخواهد بود!
بازار از آینده قیمت ارز گزارش می دهد

پایان قرن با دلار ۲۵ هزار تومانی| نرخ ارز در سال جدید جهشی نخواهد بود!

سال ۱۴۰۰ درحالی به پایان رسید که قیمت دلار پس از فراز و فرودهای فراوان در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفت اما کارشناسان پیش بینی می کنند، نرخ این کالا در سال جدید خیلی پرنوسان و جهشی نخواهد بود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ سال گذشت قیمت ها در بازار ارز با نوسان بالایی همراه بود، قرار گرفتن دلار در کانال ۲۳ هزار تا بیش از ۳۰ هزار تومان، نرخ های متفاوتی بود که مردم و فعالان اقتصادی در طول ۱۲ ماه گذشته تجربه کردند.

قیمت دلار در نخستین روزهای سال، پس از گذشت تعطیلات نوروزی (۱۴۰۰) حدود ۲۶ هزار تومان بود اما در آذرماه نرخ این کالا به یکباره افزایشی شد و در آستانه ۳۱ هزاز تومان قرار گرفت تا اینکه پس از نوسانات قیمتی بالاخره در پایان سال در کانال ۲۵ هزار تومان ماند

بازار پر نوسان و افت و خیز نرخ ارز در سالی که گذشت
البته قیمت دلار در نخستین روزهای سال پس از گذشت تعطیلات نوروزی (۱۴۰۰) نیز همچون پایان سال حدود ۲۶ هزار تومان بود و تغییر آنچنانی نداشت. اما در اواسط آذرماه و در پی اخبار مبنی بر پایان دور هفتم مذاکرات وین موسوم به احیای برجام، انتظارات سیر صعودی دلار، ایجاد شکاف میان نرخ صرافی ملی و بازار آزاد و اختصاص سهمیه‌های ۲۲۰۰ یورویی تحت عنوان مصارف خدماتی به هر فرد، تقاضا برای خرید ارز را در بازار افزایشی کرد و این موضوع باعث رشد قیمت ها شد طوری که قیمت دلار در بازار آزاد با سیری صعودی در آستانه ورود به کانال ۳۱ هزار قرار گرفت ولی اظهارات مسئولان بانک مرکزی، درباره دسترسی بیشتر سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی وعرضه آن در بازار، موجب شد تا قیمت ها دربازار روندی نزولی به خود گیرند تا جایی که کمتر از یک هفته دلار دوباره در کانال ۲۷ هزار تومان جای گرفت.
چنین فراز و نشیب قیمتی ادامه داشت تا این که در اوایل اسفند ۱۴۰۰ و به دنبال روند مطلوب مذاکرات برجام و خوش بینی ها نسبت به رفع تحریم های بین المللی علیه کشورمان قیمت ارز دوباره در سراشیبی قرار گرفت و به کانال ۲۴ هزار تومان نشست اما در روزهای پایانی سال قیمت دلار باز هم نوسانی شد و در نهایت با قرار گرفتن در کانال ۲۵ هزار تومان، فعالان این بازار به تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ رفتند. اکنون اما معلوم نیست با بازگشایی بازار در سال نو پس از پایان تعطیلات نوروزی قیمت ها در این بازار چگونه رقم خورد و بازار چه شرایطی داشته باشد.

با توجه به رشد میزان فروش نفت بشکه ای بیش از ۱۲۰ دلار و کسب درآمدهای هنگفت ارزی از محل توسعه صادرات، بنابراین دلار باید روندی نزولی به خود گیرد، بازگشت ارزهای بلوکه شده و افزایش میزان ذخائز ارزی کشور زمینه ساز کاهش قیمت ارز در بازار خواهد بود

قیمت ارز باید روندی نزولی داشته باشد
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز با توجه به افزایش میزان ذخائر ارزی کشور در پی رشد صادرات، گفت:‌ سیاست قیمت گذاری و مدیریت بازار ارز در دست بانک مرکزی است چه اینکه خزانه خالی و درآمدهای ارزی محدود باشد و یا اینکه ذخائر ارزی مطلوب و ارزآورری کشور به دلیل فروش قابل توجه نفت و مشتقات آن همچنین صادرات غیر نفتی رشد قابل توجهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه قیمت ها در بازار ارز با توجه به رشد میزان فروش نفت بشکه ای بیش از ۱۲۰ دلار و کسب درآمدهای هنگفت ارزی از محل توسعه صادرات باید روندی نزولی به خود گیرد، افزود:‌ بازگشت ارزهای بلوکه شده و قرار گرفتن صادرات نفتی و غیر نفتی بر مدار رشد بی تردید ذخائر ارزی کشور به خوبی تقویت کرده و این موضوع باعث می شود که قدرت تصمیم گیری سیاست گذاران ارزی آسان و توان مانوردهی بانک مرکزی نیز درمدیریت بازار ارز برای کنترل قیمت ها آنگونه که نرخ این کالای مهم اقتصادی روندی کاهشی به خود گیرد بیشتر خواهد شد.

بانک مرکزی می تواند نرخ دلار را بین ۲۲ تا ۳۰ هزار تومان در بازار تعیین کند چرا که صلاحیت تغییر نرخ ارز در دست اوست، بنابراین اگر بگوییم بعد از تعطیلات نوروز با توجه به تقویت منابع ارزی کشور قیمت ارزکاهشی شود، بستگی به نوع نگاه بانک مرکزی دارد

صلاحیت تغییر نرخ ارز در دست بانک مرکزی است نه بازار
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:‌ اکنون بانک مرکزی می تواند نرخ دلار را بین ۲۲ تا ۳۰ هزار تومان در بازار تعیین کند چرا که صلاحیت تغییر نرخ ارز در دست اوست اما این بانک در تعیین نرخ ارز جوانب و تبعات آن را در نظر می گیرد بنابراین اگر بگوییم بعد از تعطیلات نوروز با توجه به تقویت منابع ارزی کشور قیمت ارز در سراشیبی قرار می گیرد، بستگی به نوع نگاه بانک مرکزی و سیاست گذاریهای اقتصادی دارد.
بغزیان ادامه داد: سیاست بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز باید کارشناسانه باشد نه اینکه تحت تاثیر اوامر بالا دست قرار گیرد و برای تامین کسری ها و نیازهای ضروری و یا مسائل واردات و صادرات تصمیماتی اتخاذ شود که نرخ ارز در بازار پایین در نظر گرفته نشود.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:هرگونه سیاست ارزی غیرکارشناسی احتمال شکل گیری انتظارات را در بازار بوجود می آورد، بنابراین برنامه ریزها و تصمیم گیری ها برای تعین نرخ ارز دربازار باید طوری باشد که علاوه بر حفظ چارچوب های اقتصادی کشور نرخی متعادل و منطقی در نظر گرفته شود تا قیمت ها نیز دربازار تابع نرخ مناسب تعیین شده شوند و گرانی ها و افزایش قیمت باز هم اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار ندهد.

دولت به منابع مالی زیادی برای تامین کسری بوجه و هزینه های انباشته نیاز دارد که از طریق فروش ارز ارزان نمی تواند تا حدودی کسب درآمد برای پوشش هزینه های خود کند

تعین قیمت ارز تعین نرخ همه کالاها و خدمات در بازار است
سید سعید موسوی، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی مدیریت قیمت ها در بازار ارز در سال جدید گفت:‌ تعین قیمت ارز، تعیین قیمت همه کالاها و خدمات در بازر است چرا که اگر قیمت این کالا بی منطق و غیر واقعی و یا برگرفته از دستورات بالا دستی افزایشی شود بی تردید نرخ همه کالا و خدمات در بازار نیز روندی صعودی به خود می گیرند در چنین شرایطی هرگونه تصمیم گیری برای تعیین نرخ ارز باید با حفظ جوانب و کارکارشناسانه دقیق انجام شود تا تبعات آن اقتصاد کشور را دچار مشکل نکند.
وی با بیان اینکه بعید است دولت بدنبال فروش مناسب نفت و کسب ارزآوری سمت و سوی قیمت گذاری دلار با نرخ پایین را درپیش گیرد، گفت:‌ اگر اصلاح قیمتی هم انجام شود در حد و اندازه کمی خواهد بود زیرا دولت به منابع مالی زیادی برای تامین کسری بوجه و هزینه های انباشته، نیازمند منابع مالی زیادی است که از طریق فروش ارز ارزان نمی تواند تا حدودی کسب درآمد برای پوشش هزینه های خود کند.

ثبات نرخ ارز مهمتر از هر اقدام اقتصادی است که دولت بخصوص بانک مرکزی باید به آن توجه ویژه کند. از طرفی چون سیاست دولت توجه به واردات ارزان و صادرات گران برای تقویت بخش تولید است بنابراین بعید به نظر می رسد که نرخ ارز در بازار خیلی کاهشی باشد

ضرورت تثبیت نرخ ارز با قیمت منطقی
موسوی خاطرنشان کرد: هر چند دغدغه اصلی دولت کاهش هزینه های مردم با اجرای سیاست های مهار رشد نرخ تورم است اما مهترین اقدامی که دولت باید مورد توجه قرار دهد ایجاد زمینه های اشتغال و توجه به بخش تولید است که بی تردید این مقوله اولویت اصلی دولت در سال جدید می تواند باشد.
وی در ادامه افزود: ثبات نرخ ارز مهمتر از هر اقدام اقتصادی است که دولت بخصوص بانک مرکزی باید به آن توجه ویژه کند. از طرفی چون سیاست دولت توجه به واردات ارزان و صادرات گران برای تقویت بخش تولید است بنابراین بعید به نظر می رسد که نرخ ارز در بازار در سال جدید خیلی کاهشی باشد.
بنا به این گزارش، نرخ دلار هرچند درپایان آخرین معاملات سال ۱۴۰(۲۵ هزار ۹۰۰ تومان) در کانال ۲۵ هزار تومان رقم خورد اما معلوم نیست سیاست گذاریهای ارزی و تصمیمات برای مدیریت این بازار مهم اقتصادی در شرایطی که ذخائر ارزی کشور از محل فروش مناسب نفت با قیمت بالا تقویت شده است پس از تعطیلات نوروزی چگونه شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha