۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
دانش بنیان‌ها فاقد برنامه‌ریزی مدون هستند| تحقق شعار سال نیازمند استراتژی
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

دانش بنیان‌ها فاقد برنامه‌ریزی مدون هستند| تحقق شعار سال نیازمند استراتژی

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دانش بنیان‌های استان سمنان مشکلات و موانعی برای رشد دارند که باید رفع شوند وگرنه نمی‌توانند شعار سال را برآورده سازند، گفت:فقدان برنامه مدون مشکل اصلی است.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال‌جاری یعنی دانش‌بنیان‌ها، تولید و اشتغال بسیار هوشمندانه بود زیرا معظم‌له کاملاً درک کرده‌اند که امروز با توجه به مشکلاتی که برای اقتصاد کشورمان رخ داده، خشکسالی که گریبان کشاورزی را گرفته، مسائل که پشت پرده موانع تولید صنعتی و تلاطم‌های ارزی و سو مدیریت‌های ده سال گذشته دولتی‌ها و … وجود دارد، راهی جز تغییر استراتژی به سمت دانش بنیان‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها در واقع می‌توانند موانع تولید و هزینه تولید را کاهش دهند، ابراز کرد: این انتخاب از آن جهت هوشمندانه است که باید به شعار سال قبل توجه داشت یعنی مانع زدایی؛ معظم‌له در این انتخاب می‌فرمایند که ما در مانع زدایی موفق نبوده‌ایم چرا که راه آن یعنی دانش‌بنیان‌ها توسط دولت‌های وقت مد نظر قرار نگرفت پس در شعار سال جاری باز این مقوله تکرار شد تا این بار به صورت واضح‌تر رهبری نسخه علاج اقتصاد را بیان کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مشکل اما در استان سمنان این است که ما در زمینه تولید دانش بنیان اصلاً برنامه‌ای نداریم که بتواند سهم دانش‌بنیان‌ها را در اقتصاد تعیین کند و بدانیم که وضعیت موجود ما چیست، قرار است از چه شرایطی استفاده کنیم و وضعیت مطلوب باید چه باشد.

همتیان با بیان اینکه متأسفانه وقتی نگاهی به آمایش سرزمینی استان سمنان در همین سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌اندازیم عمق فاجعه را در می‌یابیم سندی که در بخش دانش بنیان یک مزیت را به سمنان یا همان مرکز استان سپرده و برای شهرستان‌هایی که دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قدرتمندی مانند دامغان شاهرود و گرمسار دارند هیچ سمی تعیین نشده است در نتیجه این امر نشان می‌دهد که نه تنها برنامه‌ریزی در این بین وجود ندارد بلکه اصلاً نگاه درستی هم به دانش‌بنیان‌ها نداریم.

دانش‌بنیان‌ها در واقع می‌توانند موانع تولید و هزینه تولید را کاهش دهند

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها نیاز به حمایت ندارند، بلکه نیاز به سمت دهی و خط دهی دارند تا در راه درست قرار گیرند، بیان داشت: در واقع دانش‌بنیان‌ها علی رغم تمام استعدادی که دارند به بازی گرفته نشده‌اند و در این زمینه حمایتی هم از آنها نشده است. کافی است دانش بنیان‌ها را به بازی بگیریم، به آنها مسئولیت بسپاریم، از آنها کار بخواهیم و به آنها رفع مشکلات و موانع را بسپاریم می‌توانیم بهترین نتیجه را بگیریم اما از آنجا که هیچکدام را به بازی نگرفته‌ایم اعتماد به نفس کافی هم حالا در این مجموعه‌ها دیده نمی‌شود.

کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که چند بار دولت برای رفع مثلاً مشکل خشکسالی به یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری و یا پارک‌های علم و فناوری مستقر در دانشگاه‌های استان سمنان مراجعه کرده تا به این بخش کمک شود؟ بیان کرد: وقتی ما نه حمایتی داریم، نه نقشه راهی داریم، نه برنامه‌ای داریم، نه اصلاً سهمی از دانش‌بنیان‌ها در اقتصادمان تعیین کرده‌ایم چطور انتظار داریم که شرایط بتواند برایمان به خوبی پیش برود.

همتیان ابراز کرد: امیدواریم تلنگری که رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز زدند، بتواند مسئولان استان سمنان را به خود بیاورد تا نگاه درست‌تری نسبت به مقوله دانش‌بنیان‌ها در استان ایجاد شود شرکت‌هایی که عمدتاً جوان هستند، می‌توانند شرایط را به سرعت تطبیق دهند، عموماً اهل کارهای بزرگ و ریسک پذیر هستند، شور جوانی و انرژی فراوان دارند و در نتیجه کم توقع هستند و از همه مهم‌تر سعی می‌کنند ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین راه را برای دور زدن یا حل یک مشکل پیدا کنند.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha