۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
راهکارهای تحقق شعار سال جدید در حوزه دانش بنیان
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

راهکارهای تحقق شعار سال جدید در حوزه دانش بنیان

تبریز- معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی راهکارهای تحقق شعار سال جدید در حوزه دانش بنیان و اشتغال آفرینی را تشریح کرد.

سیدرضا دامادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و راهکارهای تحقق این شعار گفت: نقش خانواده ها تا قبل از ۱۹ سالگی فرزندان یکی از اصلی ترین پارامترهای موثر در توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرینی است.

وی گفت: خانواده ها باید فرزندان را از سنین زیر ۷ سالگی وارد مسئولیت های فردی و اجتماعی کرده و بسیاری از مسئولیت های خانه را تا ۱۴ سالگی بر عهده فرزندان بگذارند.

وی ابراز داشت: از ۱۴ تا ۱۹ سالگی بهتر است فرزندان به صورت پاره وقت در کنار تحصیل در مشاغل مختلفی که مورد علاقه‌شان است مشغول به کار شوند تا آموزه هایی که در مدرسه و خانه امکان یادگیری آنها وجود ندارد در دانشگاه گسترده تری به نام جامعه فراگیرند.

این فعال حوزه دانش بنیان ادامه داد: این اقدامات باعث می شود تا نیروی انسانی کارآفرین آینده پخته تر شود چراکه هیچ نرم افزاری برای زبده کردن یک انسان در ۳۰ سالگی فعلا طراحی نشده و باید بصورت تدریجی با آموزه های قبلی این آمادگی ها بوجود آید.

ضرورت توجه به پرورش فرزندان
معاون پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: این نحوه پرورش باعث می شود نیروی کارآفرین آینده ساده انگار نبوده و انتظارات بیجا از خانواده و جامعه نداشته باشد و اشخاصی خود ساخته شود.

وی درخصوص افراد سنین ۲۰ تا ۳۰ سال نیز افزود: به‌وجود آوردن موسساتی با عنوان بوت کمپ که کمپ هایی صنعتی و فن‌آورانه هستند و در آنها برای مفاهیم مختلف صرفا دو یا سه جلسه تئوری ارائه می‌شود و بعدها دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد محیط های کاری واقعی در کارخانجات و شرکت های بزرگ می‌شوند نه به عنوان کارآموز بلکه به عنوان پرسنل موقت تا در محیط کاری واقعی با تنش های واقعی روبرو شوند تا با دنیای پرسنلی و کارفرمایی آشنا شوند، برای این سنین ضروری است.

دامادی ابراز داشت: بسیاری از نفرات در این مرحله متوجه می شوند که تیپ شخصیتی لازم برای کارفرمایی را ندارند و صرفا تعداد محدودی پتانسیل کارفرما و رهبر شدن در یک شرکت را خواهند داشت. در این مسیر این نفرات که حدود ۳۰ سال سن دارند برگزیده و زبده شده و برای تاسیس واحد صنعتی یا شرکت خود که در این شرایط صرفا با توهم و ایده فن‌آورانه وارد بازار کار نمی شوند، آماده هستند.

وی گفت: ایده فن‌آورانه و یک اختراع مثل قرص جوشان ویتامین است که به ظاهر در ابتدا فکر می کنیم اصل مسئله آن قرص است در صورتی‌که ۵ درصد لیوان را قرص تشکیل می دهد و باید ۹۵ درصد با آبی که به ظاهر رایگان و ارزش خاصی ندارد تکمیل شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

کارفرما و کارآفرین شدن ۹۵ درصد غیر از ایده و فناوری را لازم دارد تا به نتیجه برسد
وی گفت: در بحث کسب و کارهای حوزه دانش بنیان هم موضوع همین طور است، کارفرما و کارآفرین شدن ۹۵ درصد غیر از ایده و فناوری را لازم دارد تا به نتیجه برسد. متاسفانه کارآفرین شدن در سنین بعد از ۳۰ سالگی یک دفعه‌ای و ناگهانی ممکن نیست و باید از سنین کوچک این فرایند آغاز شود.

وی سپس گفت: در همه این موارد پارک های علم و فناوری باید ورود کرده و مدیریت زیست بوم فناوری را از سنین کوچک عهده دار شوند. در مرحله سوم نقش پارک های علم و فناوری ایجاد بستر های مناسب برای رشد شرکت های نوپا و دانش بنیان است. در کنار پارک ها سایر موسسات و ادارات به منظور تسهیل فضای کسب و کار دانش بنیان باید قوانین را تسهیل کنند تا شرکت های نوپا با سرعت بیشتری وارد بازار کار شوند.

وی ادامه داد: کشورمان ایران از نظر مواد اولیه آلی و معدنی بسیار غنی است، از طرف دیگر خود کشور بازار مصرف بزرگی دارد و علاوه بر آن بازار بزرگی در همسایگی ایران وجود دارد، در نتیجه وقتی در زنجیره ارزش از مواد اولیه تا بازار نهایی همگی را در اختیار داریم در این بین کافی است تنها دو حلقه ناقص تکمیل شوند که آن هم ایجاد روحیه خلاقانه و خود ساختگی در نفرات و حلقه دوم تکمیل دانش فنی موردنیاز برای محصولات مختلف است.

صرفا با ایجاد دانش فنی نمی توان به نتیجه رسید
دامادی گفت: صرفا با ایجاد دانش فنی نمی توان به نتیجه رسید و باید نیروی انسانی کارفرمایی و پرسنلی هم همزمان با تکنولوژی رشد کنند. در نتیجه قطعا مقام معظم رهبری با نگاه آینده نگرانه تاکید بر تکمیل این دو حلقه ناقص در اقتصاد دانش بنیان را دارند.

دامادی افزود: کشورمان بعد از سال های متمادی توانسته به رشد حداقلی در اقتصاد غیر نفتی برسد و صنایع فولاد و معدنی نرخ رشد خوبی را بوجود آورده اند و همچنین در صنایع دیگر هم کارآفرینان عادت کرده اند که با شرایط مختلف تحریم و حتی کرونا چگونه کسب و کار را سر پا نگه دارند، برای همین اکنون وقت آن رسیده که چاشنی علم و فناوری به چرخه اقتصاد و تولید متصل شود.

تکمیل زنجیره های ارزش توسط پارک های علم و فناوری
وی گفت: اصلی ترین وظیفه این حوزه بر گردن پارک های علم و فناوری استان ها است تا با تکمیل زنجیره های ارزش بتوانند این شرکت ها و فکر های قدرتمند را به منزل مقصود هدایت کنند.

دامادی ادامه داد: در کنار پارک های علم و فناوری، مسئولین کشور و استان ها در حوزه های مختلف از جمله استانداری، دارایی، بیمه تامین اجتماعی، محیط زیست و ثبت شرکت ها، شرکت شهرک های صنعتی، توزیع برق و گاز و سایر زیرساخت ها باید هماهنگ با پارک های علم و فناوری به تکمیل زیر ساخت لازم برای شرکت های دانش بنیان و فناور کمک کنند.

معاون پارک علم و فناوری استان اظهار داشت: متاسفانه بعضی از قوانین حوزه دانش بنیان متناسب با دهه های ۶۰ و ۷۰ است که هیچ سنخیتی با الان و قرن جدید و نسل کنونی ندارد که همه باید تغییر کند.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha