۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
دولت به فکر منابع خرید محصول گندمکاران کشور باشد
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با بازار مطرح کرد

دولت به فکر منابع خرید محصول گندمکاران کشور باشد

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران پرداخت به موقع بهای محصول گندمکاران توسط دولت را اصلی ترین دغدغه کشاورزان عنوان کرد و توجه به تامین منابع آن را ضروری دانست.

خبرگزاری بازار- نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران علیقلی ایمانی گفت: در سنوات گذشته در بحث پرداختها یکسری مشکلات داشتیم به طوری که گاهی زمان پرداخت بهای گندم فروخته شده به دولت تا ۳ ماه نیز طول میکشید.

ایمانی  در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: با توجه به اینکه بر اساس آمار، دولت امسال بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن گندم بایستی خریداری نماید،  مبلغی قریب به ۲۸ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که  بخشی از آن در بودجه سنواتی کشور توسط مجلس در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی دیگری از این بودجه مورد نیاز از محل فروش روزانه گندم به دست می‌آید، افزود: بخشی دیگری را نیز سیستم بانکی با تسهیلاتی که ارائه میدهد باید تامین کند.

ایمانی تاکید کرد: انتظارمان این است که  این موضوع به چالش و نگرانی برای کشاورزان تبدیل نشود و منابع آن تامین شود تا به این ترتیب کشاورزان حداکثر ظرف یکهفته پس از تحویل گندم خود به دولت بتواند مبالغ بهای گندم را دریافت کنند.

این فعال بخش کشاورزی کشور گفت: تامین منابع خرید گندم  باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که تامین هزینه های به موقع کشاورزان، به این قشر زحمت کش انگیزه فعالیت بیشتر میدهد.

واردات ۳ میلیون تن گندم برای تامین ذخایر استراتژیک

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم که چندی پیش از سوی دولت اعلام شد نیز گفت: اگرچه ممکن است نرخ ۲۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم مورد قبول ما نباشد و در حد انتظار ما نباشد اما در شرایط فعلی و وضعیت اقتصادی موجود انتظاری بیش از این نمیتوانیم داشته باشیم.

ایمانی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تحریمها و مسائل دیگر ما کشاورزان نیز باید تلاش کنیم تا بتوانیم با افزایش بهره وری، افزایش عملکرد در سطح و کاهش ضایعات به اهدافی که مد نظر داریم برسیم و همه چیز را منوط به قیمت تضمینی گندم نکنیم.

این فعال بخش کشاورزی در خصوص تاثیر افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی بر بازار داخلی گفت: باید توجه داشته باشیم که سال گذشته چون قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به هزینه های تولید پایین بود، کشاورزان بخشی از گندمهای خود را تحویل ندادند و الان آن را به قیمت مصوب ۲۵۰۰ تومان به سیلوها ارائه میکنند.

ایمانی افزود: از سوی دیگر بخشی از گندم نیز از چرخه خرید تضمینی خارج شد و به سمت دلالی ها رفت. به همین دلیل تا حدودی پیش بینی ها محقق نشد و نهایتا دولت با توجه به ذخیره انبار خود وقتی با کسری مواجه شد اقدام به جبران کسری خود نمود.

وی ادامه داد:  لذا تصمیم بر این شد که ۳ میلیون تن گندم برای ذخایر استرتژیک وارد کشور کنند که خوشبختانه بخشی از آن وارد شده است و بخشی دیگر نیز به زودی وارد میشود.

ایمانی تاکید کرد: با این تفاسیر ما نیاز چندانی به واردات گندم نداریم و به این ترتیب امسال نیز کشور میتوان خودکفایی خود را داشته باشیم.

قرار گرفتن ۶ میلیون هکتار اراضی دیم و آبی زیر کشت گندم / پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران خاطرشان کرد: امسال در سال زراعی ۹۸-۹۹ در سطوح مورد نیاز کشت انجام شده است و حدود ۶ میلیون هکتار که شامل ۴ میلیون هکتار دیم و ۲ میلیون هکتار اراضی آبی میشود، زیرکشت گندم رفته است. از سوی دیگر شرایط مناسب بارش در اقصی نقاط کشور و آغاز برداشت گندم از استانهای سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان نوید شرایط خوبی در بحث تولید گندم میدهد.

ایمانی اظهار داشت: براساس پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد گندمکاران ملی ایران، امسال تا مرز ۱۴ میلیون تن گندم را تولید خواهیم داشت. بنابراین اگر شرایط و حوادث ناگواری مانند سیل رخ ندهد و منجر به خسارت به اراضی کشور نشود، میتوانیم تولید این میزان پیش بینی شده را محقق سازیم.

کد خبر: ۱۴٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha