۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
ضرورت حضور بیشتر کسب و کارها در رسانه های اجتماعی| سودآوری با هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
گفتگوی بازار با کارشناس مدیریت کسب و کار

ضرورت حضور بیشتر کسب و کارها در رسانه های اجتماعی| سودآوری با هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

«فرشید شهرکی»، معتقد است با بهبود کیفیت سرویس دهی اینترنت و افزایش ضریت نفوذ گوشی های هوشمند و اینترنت حضور شرکت ها در این فضا بیش از پیش ضروری است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با نفوذ اینترنت و استفاده هرچه بیشتر رسانه های اجتماعی توسط مردم، بازاریابی دیجیتال هم بیش از پیش مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته است به طوری که به گفته فرشید شهرکی ، دکتری مدیریت کسب و کار، امروزه با بهبود کیفیت سرویس دهی اینترنت و افزایش ضریب نفوذ گوشی های هوشمند و اینترنت در میان تمامی اقشار جامعه، حضور شرکت ها و برند در این فضا بیش از پیش ضروری بشمار می آید.

فرشید شهرکی، دکتری مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران و قریب به ۱۰ سال است که در حوزه توسعه انواع کسب و کارها به خصوص استارتاپ های حوزه مالی (فین تک) متمرکز است. در حاضر به عنوان مدیر توسعه کسب و کار در شرکت دیجی پی مشغول به فعالیت بوده و در کنار آن میزبان پادکست کسب تو نیز است.

*تاثیر انواع دیجیتال مارکتینگ در بهبود درآمد کسب و کار چیست؟
امروزه با بهبود کیفیت سرویس دهی اینترنت و افزایش ضریت نفوذ گوشی های هوشمند و اینترنت در میان تمامی اقشار جامعه، حضور شرکت ها و برند در این فضا بیش از پیش ضروری بشمار می آید.

حضور فعالانه شرکت های حوزه ها مختلف به واسطه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)در فضاهای مجازی نظیر اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و ... موجب افزایش آگهی مردم (Brand Awareness) و رشد چشمگیر درآمد آنها شده است.

*چه راهکارهایی را برای کسب و کارها پیشنهاد می کنید تا از این نوع بازاریابی نتیجه بهتری بگیرند؟
یکی از ویژگی های فضای مجازی و محیط های دیجیتالی تغییرات مداوم و پی در پی آن است. لذا راهکارهای حضور در آن باید به صورت پیوسته بررسی و به روز رسانی گردد. در همین راستا ۴ راه حل حداکثر نمودن تأثیر و نتایج دیجیتال مارکتینگ عبارتند: اولا تمرکز روی نرخ تبدیل؛ اطلاعات یکی از مهمترین بازیگرهای دیجیتال مارکتینگ است.

تمامی تصمیمات جهت اقدام در این حوزه بر اساس اطلاعات استخراج شده تیم های تحقیقات بازار و مشتری می باشد. به طور مثال آنها بررسی می نمایند که مشتریهای مدنظرشان بیشتر وقت خود را در چه شبکه های اجتماعی و سایتهایی می گذرانند تا این افراد را با محتوای خاص مورد هدف قرار دهند.

دوم تعیین اهداف برای دستیابی به سود و ارزش بلند مدت؛ برخی اوقات کسب سود کوتاه مدت ممکن وسوسه کننده باشد اما افراد حاضر در حوزه بازاریابی باید همواره به دنبال ارزش ها و منافع بلند مدت برای برند خود باشند. آنها پیش از حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باید اطمینان حاصل نمایند که سرمایه گذاری و تبلیغات مورد نظرشان بلند مدت خواهد بود.

سوم ایجاد بهترین تجربه خرید برای مشتریان؛ تجربه مشتری مهم ترین عامل موفقیت یا شکست یک کسب و کار است. بگونه ای که اگر مشتری از ارتباط با شرکت یا برند مدنظر خود به تجربه مثبتی دست یابد، به طرز چشم گیری موجب ارتقاء آن می گردد. حال با بهره گیری از ابزار دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توان تجربه فوق العاده ای را برای مشتری رقم زد.

چهارم پایش و بهبود مستمر فرآیندها؛ در صورتی که یک فرآیند نتیجه قابل قبولی نداشته باشد باید مجدداٌ بررسی شده تا مشکل آن پیدا شود و ممکن است نیاز به تغییر کامل وجود داشته باشد

*دولت و ارگانهای مربوطه برای تسهیل این نوع بازاریابی چه اقداماتی باید انجام دهند؟ در ایران چطور؟
به طور طبیعی دولت و ارگان های مرتبط آن باید در تهیه و فراهم سازی زیرساخت های مناسب تلاش نمایند. بطور خلاصه برخی اقدامات حیاتی شامل این موارد است: ارتقاء زیرساخت، گسترش سطح پوشش و پهنای باند اینترنت در کشور، تشویق و تسهیل در اخذ مجوز شرکت های دیجیتال مارکتینگ و ارائه برنامه ها و دوره های آموزشی در سطوح مختلف (مدارس، دانشگاه ها، وزارت خانه ها و ...).

*راهکارهای توسعه ای در این حوزه را بفرمایید.
هر ساله شاهد روندهای دیجیتالی جدید و غیرمنتظره ای هستیم که پایه های آینده بازاریابی را ایجاد می نماید. در ادامه به برخی از جدید رویکردها به دیجیتال مارکتینگ اشاره شده است: تعریف داستان واقعی برند، تعریف داستان یک برند بسیار جذاب و مهم است. در حال حاضر دیگر مشتریان از شنیدن برتری های غلو شده محصولات و خدمات یک برند نسبت به سایر برندها تحریک نمی شوند. آنها نیاز دارند تا داستان به ثمر رسیدن محصول را بدانند و با نحوه برطرف سازی نیازهایشان آشنا گردند.

دوم تمرکز بروی مخاطب ها؛ مخاطب های یک کسب و کار مهم ترین اهداف بازاریابی یک کسب و کار هستند. شرکت ها همواره باید از راهکارهای مناسب جهت جذب و تبدیل آنها به مشتری استفاده نمایند.

سوم حریم شخصی، شفافیت و اعتماد سازی؛ به دلیل وجود تبلیغات بسیار گسترده در دنیای دیجیتال، کاربرها به راحتی به آن اعتماد نمی کنند. به همین علت لازم است شرکتها با استفاده از امکانات و منابع در دسترس به اعتماد سازی و شفافیت بیش از پیش بپردازند و در عین حال به حریم شخصی افراد نیز وارد نشوند.

چهارم شخصی سازی،؛ ساخت تبلیغات شخصی سازی شده، نتیجه بهتری دارد و افراد بیشتری را جذب می نماید. لذا تبلیغات ارائه شده به مشتریان باید به شکل صحیحی در زمان و مکان درست آنها ارائه شود.

پنجم هوش مصنوعی در بازاریابی اینترنتی؛ در سال های اخیر بکارگیری از هوش مصنوعی در ابعاد گوناگون کسب و کارها ظهور کرده است. یکی از حوزه های بسیار سودآور حضور هوش مصنوعی در بکارگیری آن در دیجیتال مارکتینگ است.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha