۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
استرالیا به دنبال کاهش سلطه چین بر بازار مواد معدنی| 350 میلیون دلار سرمایه گذاری برای استخراج منابع
بازار گزارش می دهد

استرالیا به دنبال کاهش سلطه چین بر بازار مواد معدنی| 350 میلیون دلار سرمایه گذاری برای استخراج منابع

استرالیا با هدف کاهش تسلط چین بر بازار مواد معدنی اقدام به ۳۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید در راستای استخراج منابع جدید می کند.

بازار؛ گروه صنعت: استرالیا ۵۰۰ میلیون دلار استرالیا (۳۶۰ میلیون دلار) بودجه برای افزایش تولید مواد معدنی حیاتی با هدف تنوع بخشیدن به عرضه برای متحدان خود و مقابله با تسلط چین بر بازار جهانی در نظر گرفته است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا طی مراسمی از بودجه چند میلیون دلاری برای تعدادی از پروژه ها در غرب استرالیا رونمایی کرد و گفت: این ایالت به یک نیروگاه برای متحدان استرالیا تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استرالیا با سخت مسائل امنیتی دست و پنجه نرم می کند، ‌افزود: رویدادهایی که در اروپا رخ می دهد یادآور رابطه نزدیک بین امنیت انرژی، امنیت اقتصادی و امنیت ملی این منطقه است.

این سرمایه گذاری بزرگ نیز به دنبال نشستی که با حضور رهبران استرالیا، ایالات متحده، ژاپن و هند در ماه سپتامبر در واشنگتن برگزار شد و آن ها برای بهبود امنیت زنجیره تامین برای خاک‌های کمیاب به توافق رسیده بودند انجام شده است.

چین در حال حاضر بر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید مواد معدنی حیاتی جهان تسلط دارد و همچنان به تثبیت سلطه خود بر این زنجیره های تامین ادامه می دهد. آنگوس تیلور، وزیر صنعت استرالیا در خصوص سرمایه گذاری که انجام می شود، تاکید کرد: این ابتکار برای رفع این سلطه چین به بازار جهانی طراحی شده است.

با این تفاسیر عجیب نیست که روابط دیپلماتیک بین استرالیا و چین تیره شده است و کانبرا تحریم های تجاری اعمال شده بر کشاورزی و زغال سنگ استرالیا توسط پکن را در پاسخ به نارضایتی های سیاسی به عنوان اجبار اقتصادی توصیف می کند.

مواد معدنی حیاتی که قرار است به دنبال این سرمایه گذاری استخراج شوند در گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، باتری‌های قابل شارژ و خودروهای الکتریکی و همچنین فناوری‌های دفاعی و فضایی استفاده می‌شوند.

پروژه هایی که قرار است تامین مالی شوند عبارتند از دومین کارخانه جداسازی خاک کمیاب که در خارج از چین ساخته می شود، یک پالایشگاه مواد باتری و یک کارخانه فرآوری است. همچنین بودجه برای تجاری سازی تحقیقات دولتی و عرضه شرکت های جدید به بازار تامین خواهد شد.

حدود ۲۰۰ میلیون دلار استرالیا نیز در بودجه این ماه برای کمک های بلاعوض لحاظ خواهد شد تا پروژه های معدنی حیاتی بیشتری را به بازار عرضه کند. استرالیا در حال حاضر ۲ میلیارد دلار برای ساخت این صنعت سرمایه گذاری کرده است.

استرالیا نیمی از لیتیوم جهان را تولید می کند، دومین تولید کننده کبالت و چهارمین تولیدکننده بزرگ خاک های کمیاب است. مقامات استرالیا معتقدند تنوع صادرات منابع اقتصاد این منطقه را تقویت خواهد کرد.

ارزش صادرات منابع و انرژی استرالیا ۳۴۸.۹ میلیارد دلار استرالیا است که صادرات سنگ آهن از استرالیای غربی به چین بزرگترین درآمد این کشور است.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha