۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
ذخیره ۱۴ هزار تن انواع کودشیمیایی برای کشت بهاره در استان همدان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ذخیره ۱۴ هزار تن انواع کودشیمیایی برای کشت بهاره در استان همدان

همدان - الیاسی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: استان همدان با ذخیره حدود ۱۴ هزار تن انواع کود شیمیایی در انبارهای خود برای کشت های بهاره آمادگی کامل دارد.

بهروز الیاسی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: امسال و تاکنون بیش از دو و نیم میلیون تن انواع کودهای یارانه ای برای کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد و در مقایسه با میانگین دهه ۹۰، بیش از ۳۹ درصد رشد داشته که سهم استان همدان حدود ۹۲ هزار تن بوده است .

الیاسی ادامه داد: طی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز بیش از ۲۰۰ هزار تن کودهای یارانه ای بیشتر در اختیار کشاورزان کشور قرار گرفته و این در شرایطی است که با چالش های متعددی به ویژه همه گیری کرونا و همچنین فشار های تحریمی و بودجه ای رو به رو بوده ایم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان در مورد وضعیت ذخایر کودهای شیمیایی در آستانه کشت بهاره عنوان کرد: در مقایسه با سال قبل میزان ذخایر کودهای شیمیایی در کشور بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و هم اکنون مقدار ۴۳۰ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به صورت ذخیره استراتژیک در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان‌های کشور موجود است که این حجم و تنوع کودهای کشاورزی، ذخیره بسیار قابل قبول و مطمئنی را برای آغاز کشت بهاره ۱۴۰۱ نوید می‌دهد.

وی گفت: استان همدان با ذخیره حدود ۱۴ هزار تن انواع کود شیمیایی در انبارهای خود برای کشت های بهاره آمادگی کامل دارد که در نهایت باید بگویم برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل اجرائی شده است.

میزان مصرف کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و ارقام موثق، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است

الیاسی در خصوص مصرف کود شیمیایی در کشور نیز گفت: میزان مصرف کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و ارقام موثق، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است.

وی از اهمیت مصرف کودهای فسفاته و پتاسه گفت: با توجه به نقش و تأثیر بی‌بدیل کودهای مذکور در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه، هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

الیاسی گفت: بر همین اساس، وزارت متبوع طرحی را برای حمایت از کشاورزان در افزایش مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در دست بررسی و برنامه ریزی دارد که به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد و انتظار می رود که با اجرای این طرح، مصرف کودهای فسفاته و پتاسه توسط کشاورزان به استانداردهای مورد نظر، نزدیک‌تر شود.

اجرای برنامه کشت قراردادی
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان اجرای برنامه کشت قراردادی را نیز از جمله برنامه های وزارت جهادکشاوری در این خصوص ارزیابی کرد.

الیاسی در رابطه با کیفیت کودهای شیمیایی تدارک دیده شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اظهار داشت: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک دیده شده توسط شرکت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و به همین خاطر با اطمینان زیاد از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است؛ بدین ترتیب با اجرای این سامانه، چنانچه یک محصول کودی دارای کیفیت نامناسب باشد، به طور سیستماتیک شناسایی و در همان ابتدای امر از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان نتایج مثبت حاصل از آزمایش‌های مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان‌بخشی به آحاد مردم، از کشاورزان تقاضا کرد کودهای مورد نیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش نهاده های کشاورزی به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه کرده و در مصرف آنها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه جدی قرار دهند.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha