۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
چشم‌انداز مثبت بورس در سال ۱۴۰۱
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

چشم‌انداز مثبت بورس در سال ۱۴۰۱

لرستان- عمیدی، کارشناس بورس گفت: روند بازار سرمایه را در سال آینده خوب پیش بینی می کنیم و اگر قیمت نفت در همین حدود باقی بماند، در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد شرایط خوبی در شرکت های پتروشیمی و فلزی‌ خواهیم بود.

هومن عمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ که شاهد آخرین روزهای آن هستیم، شرایط سال ۹۹ یا به عبارتی ریزش بازار ادامه پیدا کرد و آن بازدهی خوب و مناسبی که همگی منتظر بودند، اتفاق نیفتاد.

وی افزود: از جمله عواملی که در این موضوع نقش داشته‌اند می‌توان به حضور افراد آماتور و عموم مردم که متاسفانه با نوسانات بازار سرمایه آشنا نبودند، اشاره کرد، از طرف دیگر تغییر دولت و استقرار تیم جدید اقتصادی دولت و نقطه نظرات ابتدایی آنها نیز بر بازار اثر گذار بود.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: علیرغم اینکه نفت در ماه های اخیر به قیمت بیش از ۱۰۰ دلار رسیده است و معمولاً در چنین مواقعی بازار سرمایه باید شرایط بسیار خوبی داشته باشد و از طرفی با وجود اینکه چشم انداز مذاکرات مثبت است و اخبارخوبی از مذارکرات منعکس می‌شود و توافق به زودی قطعی خواهد شد، ولی عوامل ذکر شده باعث منفی شدن بازار شده است و تعداد کمی از افراد توانستند بخش کوچکی از زیان خود را جبران کنند و هنوز پرتره های اشخاص حقیقی که در پیک قیمت بازار و در شاخص بیش از دو میلیون واحد وارد شدند، در زیان‌هستند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد باید صبوری بیشتری را به خرج دهند که ان شالله در سال ۱۴۰۱ منتظر باشیم چشم انداز و آینده چگونه خواهد شد.

عمیدی تصریح کرد: متغیر هایی را که شاهد آن هستیم، متغیرهای مثبتی هستند و توافق و بالا بودن نرخ دلار میتواند کمک کند تا شرکت‌ها به ارزش های مناسب خود برسند.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز مذاکرات وین مثبت بوده است یعنی یک خوشبینی و افق مناسب را برای آن ارزیابی کرده‌اند منتها متاسفانه نقش قوانینی که بر شرکت‌های ما حاکم است، به خصوص نقش دولت در تعیین پارامتر های مهم (مخصوصا در بودجه) بسیار بر آنها اثرگذار شده و در ابتدا با شوک بزرگ افزایش نرخ گاز صنایع و نرخ خوراک پتروشیمی، وضعیت بازار در فصل پاییز ریزش داشت که کم کم با تصحیح این رفتار مقدار کمی از این ریزش جبران شد ولی هنوز مشکلات بازار سرمایه به دلیل اتفاقات رخ داده ادامه دار است که امیدوارم نقطه نظرات تغییر کند و شرایط بهبود یابد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوع مهم دیگر اعتماد عمومی است، زمانی که اعتماد عمومی به بازار سرمایه از دست برود، به دست آوردن این اعتماد عمومی دوباره طول می‌کشد تا مردم مجدد بتوانند به بازار اعتماد کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند؛ این موضوع فرایندی طولانی است و به عملکرد و سیاست گذاری های دولت باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه شرایط خرید و فروش شرکت ها خوب است، افزود: باید منتظر بمانیم تا چشم انداز مذاکرات اثربخش و مشکلات برطرف شودو اعتماد از دست رفته بازار دوباره به بازار باز گردد تا شاهد روزهای بهتری برای بازار باشیم؛ اگر در سال آینده مشکلی پیش نیاید، در بسیاری از صنایع از جمله خودرو، حمل و نقل و ... شرایط خوبی را شاهد هستیم.

عمیدی اظهار داشت: روند بازار سرمایه را در سال آینده خوب پیش بینی می کنیم و اگر قیمت نفت در همین حدود مناسب باقی بماند، شرکت‌های پتروشیمی نیز می توانند شرایط خیلی خوبی را طی کنند، در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد شرایط خوبی در شرکت های فلزی‌ نیز هستیم.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha