۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
شیوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهم است؛ دولت شفاف سازی کند| افزایش قیمت ذرت و جو در کشور حتمی است
فعال صنعت طیور در گفتگو با بازار؛

شیوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهم است؛ دولت شفاف سازی کند| افزایش قیمت ذرت و جو در کشور حتمی است

چهارآیین فعال صنعت طیور می گوید: شیوه حذف ارز ترجیحی و اینکه چه بلایی بر سر تولیدکننده می آید بسیار مهم است. به خصوص اینکه همیشه تصمیمات را دولت می گیرد و تولیدکنندگان عملا نادیده گرفته می شوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار انواع محصولات و کالاهای کشاورزی در آخرین روزهای سال به نوعی داغ است و اگرچه گاها با نرخ ها و قیمت های متفاوت اما به وفور در بازار یافت می شود و به گفته کارشناسان بخش، کمبودی در بازار احساس نمی شود. اگرچه بازار در آستانه نوروز تحت تاثیر تورم و گرانی اقلام مورد نیاز، مانند دیگر سال ها چندان پررونق نیست اما به نظر می رسد با کمبودی هم مواجه نباشد. یکی از اصلی ترین محصولاتی که در ایام عید نوروز پرفروش ترین ها است «مرغ» است که به دلیل اینکه ارزان ترین مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود همواره مصرف کنندگان استقبال زیادی از آن دارند. با این وجود مرغداران و پرورش دهندگان دیگر طیور معتقدند که دولت تنها به فکر مصرف کنندگان است و سعی می کند به خصوص در ایام خاصی مانند ایام نوروز و ماه رمضان این محصولات با قیمتی مناسب به دست آنها برسد و عملا به آنچه بر تولید و تولید کننده می گذرد توجهی ندارد و به نوعی آنها را نادیده می گیرد.

ماهانه بیش از ۲۱۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می شود، با این وجود به دلیل مشکلات تولیدکنندگان در فرایند تولید توان آنها روز به روز کمتر می‌شود

۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی برای تامین بازار شب عید انجام شده است| توان تولیدکنندگان روز به روز کمتر می شود
برومند چهارآیین فعال صنعت طیور کشور در خصوص وضعیت تولید و تولیدکنندگان این بخش به خبرنگار بازار می گوید: تولید به اندازه نیاز داخل و حتی بیش از نیاز انجام می شود اما مساله اینجا است که توجهی نمی شود با چه مشقت و گرفتاری تولیدکننده مرغ را تولید و تحویل بازار می دهد.

چهارآیین با بیان اینکه برای تامین بازار شب عید نیز ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ماه و بخشی از اسفند ماه انجام شده است می افزاید: به طور کلی ماهانه بیش از ۲۱۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می شود، با این وجود توان تولیدکننده روز به روز در حال کمتر شدن است.

جالب است بدانید بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۲ میلیون تن گوشت مرغ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده است. این در حالی است که میزان تولیدی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ میلیون تن بوده است. از سوی دیگر گزارشات حاکی از این است که در سال ۲۰۲۱ ایالات متحده بیش از ۲۰ میلیون تن تولید داشته و پس از آن نیز چین و برزیل با ۱۵ میلیون تن و ۱۴ میلیون تن در جایگاه های دوم و سوم تولید برتر گوشت مرغ قرار دارند. این در حالی است که به گفته فعالان صنعت طیور کشور سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود. با این وجود تولید این محصول تحت تاثیر یکسری مسائل از جمله عدم توزیع به موقع نهاده هایی همچون ذرت و سویا قرار دارد و همین امر همراه با دیگر مسائل بر کاهش توان تولید کنندگان موثر است.

به طوری که چهارآیین در این خصوص می گوید: نکته غم انگیز این است که تولید کننده ها هیچ گاه به عنوان بازیگر اصلی در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی ها به بازی گرفته نمی شوند؛ یعنی تصمیم را صرفاً دولت می گیرد بدون اینکه یک ریال مستقیما در بخش سرمایه گذاری کرده باشد و تولید کننده باشد.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر با اینکه سرمایه گذاری ها، دردسرهای تولید، هزینه ها، نیروی کار و غیره را تولید کننده متحمل می شود اما تمام تصمیمات و تصمیم سازی ها در بخش دولتی انجام می شود.

الان مجلس صحبت از اعطای کالا برگ در ازای حذف ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی می کند، اما از اینکه در این بین قرار است چه بر سر تولید کننده بیاید هیچ حرفی زده نمی شود

مدافع حذف ارز دولتی هستیم اما شیوه حذف آن برای ما بسیار اهمیت دارد
این فعال صنعت طیور همچنین در خصوص مباحث پیرامون تخصیص یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به بازار می گوید: ما بارها اعلام کرده ایم که یکی از مدافعین سرسخت حذف ارز ترجیحی هستیم که غالبا به دلیل وجود رانت هایی است که در این ارز ایجاد شده است، اما مساله مهم برای ما شیوه حذف ارز است.

او خاطر نشان می کند: در واقع اینکه با چه شیوه ای حذف کنیم مسئله مهمی است به خصوص اینکه هدف از تخصیص ارز ترجیحی همانطور که می دانید این بود که اقشار آسیب‌ پذیر در داخل کشور کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند. با این وجود شاهد بودیم که به دلیل عدم نظارت ها، انحراف بزرگی در این داستان پیدا شد و به یکباره شرکت‌ هایی در طول کمتر از یک ماه تشکیل شدند و ارز گرفتند و حتی یک ریال از آن ارزها را نیز برنگرداندند.

چهار آیین می گوید: حرف ما این است که اینکه تصمیم بگیرند در داخل کشور یک ثبات در قیمت کالاهای اساسی داشته باشیم تصمیم درستی است و نیت آن هم درست است اما تصمیم و نیت درست نیاز به یک مجری درست نیز دارد.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم درستی بوده و نیت آن هم درست است اما آن را بد اجرا کرده ایم.

چهارآیین می گوید: الان مجلس صحبت از اعطای کالا برگ در ازای حذف ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی می کند، اما از اینکه کالابرگ به چه کالاهایی تعلق می گیرد، چند درصد است و سطح پوشش آن چیست و در این بین قرار است چه بر سر تولید کننده بیاید هیچ حرفی زده نمی شود.

تاثیر جنگ روسیه قطعا نه تنها در ایران برای تامین ذرت، گندم و جو سبب افزایش قیمت‌ ها می‌ شود بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا اثر خواهد داشت چون عرضه کم می شود و منابع جایگزین به آسانی اوکراین نیست

افزایش شدید قیمت ذرت، جو و گندم از تبعات جنگ روسیه و اوکراین است
این فعال صنعت طیور همچنین در خصوص اصلی ترین تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت مرغداری کشور می گوید: همانطور که می دانید بخش عمده ای از غلات مورد نیاز دنیا همچون گندم، جو و ذرت در اوکراین و روسیه تولید می شود. پس وقتی این تنش بزرگ منطقه‌ ای که هیچ دورنمایی نسبت به اختتام آن وجود ندارد رخ می دهد و کسی نمی تواند پیش بینی کند کی به پایان می رسد، قطعا بر ابعاد مختلفی اثرگذار خواهد بود.

او ادامه می دهد: بنابراین تاثیر این جنگ قطعا نه تنها در ایران برای تامین ذرت، گندم و جو سبب افزایش قیمت‌ها می‌ شود بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا این جنگ اثر خواهد داشت چون عرضه کم می شود و منابع جایگزین به آسانی اوکراین و کشورهای این چنینی نیست و حتما دچار دردسر می شویم.

چهارآیین خاطر نشان می کند: از سوی دیگر ما در داخل چون گرفتاری هایی در انتقال ارز داریم تاثیرات این اتفاق به درستی قابل اندازه گیری نیست که به عنوان مثال بتوان تخمین زد چقدر قیمت این محصولات بالا می رود آن هم در حالی که قیمت جهانی محصولات نامبرده نیز افزایش یافته است. اما آنچه که حتمی است این است که قیمت «ذرت، جو و گندم» و مخصوصا جو و ذرت به شدت افزایش پیدا می کند.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha