۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
تحویل گاز بی کیفیت به صنایع اصفهان| دولت پول مازاد دریافتی را برگرداند
بازار گزارش می‌دهد؛

تحویل گاز بی کیفیت به صنایع اصفهان| دولت پول مازاد دریافتی را برگرداند

اصفهان- چالش کمبود و کیفیت نامناسب انرژی و سوخت برای صنایع اصفهان طی چند سال اخیر رنج آور شده است به گونه‌ای که در برخی از صنایع شاهد تعطیلی و در نتیحه بیکاری کارگران هستیم.

مریم یاوری، بازار؛ چالش‌های پیش رو برای صنایع رفته رفته افزایش مییابد، علاوه بر تحریم و در نتیجه نداشتن مواد اولیه برای تولید که مدت‌هاست گلوی صنایع را میفشارد، کمبود سوخت و انرژی نمکی بر زخم صنعتکارانی است که به دلیل بی تدبیری‌ها مجبور به پرداخت تاوانهای زیاد برای قطع انرژی می‌شوند. کمبود گاز در زمستان مشکلی جدی بود که صنایع اصفهان با آن دست و پنجه نرم کردند و روزگار سختی را پشت سر گذاشتند چرا که این امر منجر به تعطیلی برخی از واحدها و یا فعالیت با یک سوم ظرفیت در مدت زمان طولانی شد.

در این بین صنایع کوچک بیشترین آسیب را متحمل شدند اما صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه که امکان ذخیره‌سازی محصولات خود را دارد آسیب کمتری را دید. همچنین برخی صنایع پتروشیمی همچون تولیدکنندگان متانول در کمبود سوخت گاز به‌شدت آسیب‌ دیدند، صنعت سیمان هم آسیب جدی دید به گونه‌ای که با کمبود این محصول در بازار مواجه شدیم و در نتیجه آسیب آن را مردم دیدند چرا که قیمت سیمان به یکباره چهار برابر شد.

تعطیلی صنعت سیمان اصفهان با کمبود گاز
کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار گفت: ریسک‌های ناشی از کمبود در تامین زیرساخت‌های انرژی، تولیدکنندگان را با چالش‌های جدی در مسیر تولید روبه‌رو می‌کند. کمبود تولید از میزان فروش و به‌دنبال آن سودآوری شرکت‌های مورد بحث می‌کاهد و تداوم این شرایط به ناکارآمدی بازار سرمایه منتهی می‌شود باید راه‌ حلی اساسی از سوی سیاست‌گذاران برای رفع چالش کمبود سوخت و انرژی اندیشیده شود چرا که تکرار این امر بازار سرمایه را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

ریسک‌های ناشی از کمبود در تامین زیرساخت‌های انرژی، تولیدکنندگان را با چالش‌های جدی در مسیر تولید روبه‌رو می‌کند

زهرا صالحی، با تاکید بر اینکه تعیین نرخ انواع حامل‌های انرژی برای بودجه ۱۴۰۱، بهره مالکانه و انواع مالیات‌ها نیز از عوامل اثرگذار بر عملکرد صنایع و به ‌تبع آن بازار سرمایه خواهد بود، ادامه داد: در این راستا در سال گذشته شاهد افزایش هفت برابری قیمت گاز در صنایع بودیم که این امر نارضایتی صاحبان صنایع را به همراه داشته است همچنین صنعتگران بر این اعتقاد هستند که دولت قصد دارد بخش قابل توجهی از کسری بودجه را از طریق فشار به صنایع جبران کند که این امر عادلانه نیست.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی ما این است که چالش کمبود انرژی همچنان ادامه دار باشد، تصریح کرد: در این شرایط تولید، فروش و سودآوری صنایع متضرر خواهند شد و به‌ دنبال آن بر عملکرد این مجموعه‌ها در بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود. البته این اثرگذاری بسته به نوع صنعت شرکت‌های فعال در این بخش متفاوت است.

تحویل گاز بی کیفیت به صنایع اصفهان| دولت پول مازاد دریافتی را برگرداند

تعطیلی برخی صنایع اصفهان به دلیل کمبود انرژی
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در این باره به خبرنگار بازار گفت: مصرف گاز در زمستان در بخش خانگی از ۱۷ میلیون به ۵۰ میلیون متر مکعب رسید واز این رو سهم صنایع از گاز تخصیصی تنها هفت میلیون مترمکعب شد و بدین ترتیب برخی صنایع روبه تعطیلی رفتند این روند موجب بیکاری کارگران و عدم پرداخت حقوق آنها شد و در نتیجه به رشد صنعت و اقتصاد در استان و کشور ضربه زد.

سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه برای حل این بحران توجه به منابع سبز انرژی امری ضروری است، تصریح کرد: علی رغم تاکیدات فراوان، این امر سال‌هاست در استان اصفهان مورد بی توجهی قرار گرفته و این در حالی است که با توجه به شرایط آب و هوایی موجود در استان اصفهان امکان استفاده از این نیروها در همه فصول فراهم است.

مصرف گاز در زمستان در بخش خانگی در اصفهان از ۱۷ میلیون به ۵۰ میلیون متر مکعب رسید واز این رو سهم صنایع از گاز تخصیصی تنها هفت میلیون مترمکعب شد و بدین ترتیب برخی صنایع روبه تعطیلی رفتند

وی توجه سرمایه‌گذاران به تولید انرژیهای سبز را امری ضروری تلقی کرد و ادامه داد: ضروری است دولت نیز تسهیلات خوبی را با خواب زیاد در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار دهد از سوی دیگر اجرای مبحث ۱۹ ساختمان در زمینه استانداردسازی مصرف انرژی در منازل مسکونی لازم استلذا باید گفت همیشه ما نمی‌توانیم صنعت را قربانی هدررفت پرت انرژی در منازل مسکونی کنیم و باید در این زمینه به صورت جدی تر ورود کنیم چرا که زیرساختهای آن نیز فراهم شده است.

هر کجا کمبودی ایجاد شود صنعت باید تاوان آن را بدهد
فعال حوزه صنعت لبنیات و دام در استان اصفهان با اشاره به بی مهری‌ها با صنایع در زمینه مصرف انرژی به خبرنگار بازار گفت: هر کجا کمبودی ایجاد شود صنعت باید تاوان آن را بدهد. در قطعی‌های مکرر گاز در سال جاری صنایع و حتی بخش کشاورزی آسیب جدی دیدند، از سویی هفت برابر قیمت هزینه گاز را از صنایع دریافت کردند و این در حالی است که مصوبه مجلس افزایش ۴۵ درصدی بوده و انتظار داریم بر اساس قانون دولت پول مازاد دریافتی از صنایع را به آنها بر گرداند.

حسن فتاحی به بی کیفیت بودن گاز تخصیص یافته به صنایع اصفهان در سال جاری اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید توجه داشت که گاز تخصیصی به صنایع حرارت کافی را نداشت و ناخالصی با استفاده از هوا نیز در این سوخت وجود داشت در خصوص برق نیز باید توجه داشت که قطعی مکرر برق در سال گذشته با توجه به عدم اطلاع قبلی خسارات زیادی را به تجهیزات صنایع وارد کرد چرا که در این شرایط شاهد کاهش ولتاژ نیز هستیم.

وی گفت: همچنین باید توجه داشت که شبکه برق در اصفهان فرسوده است و در نتیجه با پرت انرژی رو به رو هستیم در این شرایط دولت هزینه تمام شده برق را از صنایع دریافت می‌کند و این در حالی است که در صورت تعمیر شبکه می‌تواند بهره برداری بهتری از برق داشته باشند و در نتیجه بخش قابل توجهی از خاموشیها کم می‌شود.

این فعال اقتصادی در خصوص استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق نیز گفت: تاکنون بازخورد خوبی از سوی کسانی که در این زمینه ورود کرده‌اند دریافت نکردهایم چرا که دولت در این زمینه به تعهدات خود در خصوص پرداخت پول برق به خوبی عمل نکرده است و این در حالی است که سرمایه گذاران هزینه‌های زیادی را برای خرید و نصب پنل‌ها پرداخت کرده‌اند.

تحویل گاز بی کیفیت به صنایع اصفهان| دولت پول مازاد دریافتی را برگرداند

افزایش ۱۴۵ درصدی قیمت انرژی صنایع مصوب شد

عضو خانه صنعت و معدن استان اصفهان نیز در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: بر اساس مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۰ در بخش انرژی واحدهای صنعتی، واحدهای پتروشیمی انرژی را بر اساس قیمت مصرف جهانی، فولاد ۳۰ درصد از نرخ مصوب برای پتروشیمی و دیگر صنایع نیز ۱۰ درصد قیمت پتروشیمی برای انرژی را باید پرداخت کنند.

رضا چینی، افزود: در اسفند ماه سال ۹۹ در مجموع برای هر متر مکعب گاز ۱۱۵ تومان پرداخت می‌کردیم و از فروردین قیمت ۱۰۰ درصد اضافه شد؛ هرچند این افزایش برای صنعت شوک آفرین بود اما ما باید به قیمت‌های جهانی برسیم و از این رو شخصاً با این طرح مخالف نیستم و این در حالی بود که این قیمت هر ماه افزایش تصاعدی داشت به گونه‌ای که در بهمن ماه قیمت هر متر مکعب گاز به ۷۰۰ تومان رسید و ما هنوز نمی‌دانیم چرا این افزایش قیمت ایجاد شد.

بر اساس مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۰ در بخش انرژی واحدهای صنعتی، واحدهای پتروشیمی انرژی را بر اساس قیمت مصرف جهانی، فولاد ۳۰ درصد از نرخ مصوب برای پتروشیمی و دیگر صنایع نیز ۱۰ درصد قیمت پتروشیمی برای انرژی را باید پرداخت کنند

وی با بیان اینکه این روند مشکلاتی را برای صنایع ایجاد کرد، ادامه داد: در بخش فولاد این افزایش قیمت مشکل جدی ایجاد نکرد چرا که رانت‌هایی ایجاد شده بود، قیمت فولاد داخل افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که برای اجرای یک پروژه در عراق اگر آهن آلات را از اسپانیا خریداری می‌کردند و در عراق مصرف می‌شد ارزان‌تر از این بود که از ایران بخریم از سوی دیگر گمرک آماری را اعلام کرد که واردات فولاد مبارکه بیشتر از صادرات بود که این موضوعی خطرناک است چرا که ما در اصفهان آلودگی‌های زیادی را تحمل می‌کنیم و ضرر هم کنیم خوب نیست و در این زمینه بر این باورم که فولاد مبارکه باید آمار دقیق صادرات را اعلام کند که آمار اعلام شده در این زمینه از سوی استان منظم باشد.

نمایندگان مجلس از چالش های صنایع بی اطلاع هستند
عضو خانه صنعت و معدن استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته و جلساتی با نمایندگان مجلس نرخ مصوب افزایش قیمت انرژی برای صنعت آجر را به ۱۴۵ درصد رساندیم، گفت: در این حین متوجه بی اطلاعی نمایندگان نسبت به چالش‌های صنایع شدیم که این امر شایسته نیست حلقه ارتباط صنایع و بخش خصوصی با بدنه دولت مفقوده شده که باید دوباره شکل بگیرد و برای این امر دولت باید بستر این امر را بیش از پیش فراهم کند.

ساماندهی روند مصرف انرژی در کشور در همه بخش‌های صنعت، خانگی و کشاورزی امری است که این روزها بیش از هر زمان دیگری ضروری است چرا که این امر رفته رفته منجر به فلج شدن صنایع و همچنین هدررفت انرژی در ساختمانهای بدون عایق خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha