۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
تقویت تولید پیش نیاز درآمدهای مالیاتی| استراتژی دولت درست است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تقویت تولید پیش نیاز درآمدهای مالیاتی| استراتژی دولت درست است

سمنان- بنی هاشمی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت تاکید ویژه ای بر مالیات دارد که اتفاقاً استراتژی درستی نیز محسوب می‌شود، گفت: پیش‌نیاز این اتکا، تقویت تولید است.

ابوالفضل بنی هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت سیزدهم در بدو روی کار آمدن سعی کرد تا به دنبال منابع مالی جدیدی باشد لذا به موضوع مالیات تاکید ویژه ای داشت در نتیجه به کمک مجلس سعی کرد تا در بودجه سهم مالیات را نیز لحاظ کند، بیان کرد: موضوع مالیات بر خانه های خالی، خودروهای لوکس، سپرده های بانکی، طلا و سلبریتی ها و ... از جمله این موضوعات هستند که دولت و مجلس به دنبال آن هستند.

وی با بیان اینکه این استراتژی درستی است چرا که مالیات درآمد دولت محسوب شود تا از محل آن، برای خودِ مردم هزینه کند، افزود: هر چند دولت های رانتیر یعنی آنانی که اتکا به تک محصول مانند نفت دارند در واقع نیاز به مالیات ندارند اما دولت سعی کرده به دلیل کاهش فروش نفت، تحریم ها و ... نگاه به درون داشته باشد و لذا یکی از استراتژی های می بایست بر روی مالیات بسته شود.

مالیات منبع خوب درآمد های دولت
این کارشناس با بیان اینکه فکر اخذ مالیات به عنوان منبع درآمد جدی دولت خوب است اما این زمانی جواب می دهد که شما بتوانید تولید را تقویت و ارتقا ببخشید، افزود: وقتی کارخانه ای تولید خوبی دارد، منابع مالی خوبی دارد، از همه توان تولیدی و ظرفیت های خود کمک می گیرد می تواند مالیات خوبی را هم بدهد مگرنه یک کارخانه که حتی با ۳۰ درصدظرفیت اصلی خود کار نمی کند که توان پرداخت مالیات ندارد.

مالیات درآمد دولت محسوب شود تا از محل آن، برای خودِ مردم هزینه کند

بنی هاشمی ادامه داد: دولت قبل تلاش کرد تا مردم را به سمت بورس هدایت کند این یک بازی دو سر برد برای دولت بود یعنی در واقع با هجوم مردم به بورس ده ها هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم از دستشان خارج می شد و به سمت تولید و شرکت های خدماتی و تولیدی و ... می رفت و ثانیاً این شرکت ها و کارخانه ها و ... منابعی پیدا می کردند که دولت می توانست از آنها مالیات بیشتری بگیرد.

وی گفت: از این موضوع بگذریم که بعداً همین دولت با دخالت ها و سیاست ها و اشتباهات فرصت به این خوبی را از خود و مردم گرفت و امروز هم بورس چوب تصمیمات همان روز را می خورد، اما موضوع اصلی امروز تولید است این که بیان می شود مالیات خودروهای لوکس و خانه های خالی و ... یک صدم آنچه دولت به نام مالیات نیاز دارد را هم تامین نمی کند در نتیجه دولت باید برای مالیات از تولید کیسه بدوزد.

ضرورت ارتقای تولید
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تولید زمانی می تواند مالیات بدهد که توانسته باشد، خود را ارتقا ببخشد، محصولات تولیدی را بفروشد، درآمد خوبی داشته باشد و سپس با توان مالی بالا مالیات نیز بدهد پس اینکه امروز دولت بخواهد از این تولید نصفه نیمه درآمد مالیاتی خوبی داشته باشد، قدری دشوار به نظر می رسد.

بنی هاشمی در پاسخ به این سوال که راهکار تقویت تولید چیست، گفت: ایجاد زیرساخت ها، تسهیل در شرایط، کمک واحد ها برای تامین مواد اولیه، ارائه تسهیلات و ... می تواند از مهمترین راهکارهای رفع موانع تولید محسوب شود که تا امروز هم توسط دولت قبل و کنونی با کمترین تفاوت ها، پیگیری می شود.

وی افزود: با نگاهی به بودجه می بینیم که چندان امیدی نمی توان به آن داشت چهار، پنجم بودجه صرف امور اجرایی و حقوق کارکنان دولت و ... می شود و مابقی صرف امور عمرانی و پروژه که در واقع چیزی برای ایجاد نمی ماند و همه بودجه صرف خدمات و حقوق و ... خواهد شد در نتیجه در کنار بودجه دولت باید به فکر درآمد های دیگری مانند مالیات باشد اما با تقویت تولید وگرنه مالیات خود به یک مانع تولید بدل می شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha