۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۱
برنج قراردادی می شود| پایان سیطره دلالان در شالیزارها
بازار گزارش می‌دهد؛

برنج قراردادی می شود| پایان سیطره دلالان در شالیزارها

ساری- نوسانات شدید قیمتی، واردات بی رویه و دلال بازی در بازار برنج، کشت قراردادی این محصول را در استان مازندران روی میز دولت قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و نوسانات شدید قیمتی از یک سو، ورود دلالان و واسطه‌ها و خرید انبوه و در نهایت احتکار آن سبب بروز مشکلاتی شده و عرصه را برای تولیدکننده و مصرف کننده سخت کرده است، از این رو کشت قراردادی برنج برای پایان بخشیدن به واسطه گری و دلالی در این حوزه و حمایت از تولیدکننده ایرانی روی میز قرار گرفته.

کشاورزی قراردادی در واقع قرارداد دو طرفه بین کشاورز و خریدار است و طبق هدف گذاری صورت گرفته تا افق ۱۴۰۴ مقرر است ۲۰ درصد محصولات کشاورزی برای کشاورزی قراردادی تولید و تأمین شود.

طی سال‌های اخیر یک عبارت شاخص شکل گرفت و آن این که هیچ بذری زیر کشت نمی‌رود مگر آنکه مشتری آن مشخص باشد، از این رو تولید ۲۰ درصد محصولات کشاورزی براساس قرارداد دوطرفه جزو برنامه‌ها است و اجرای این طرح در الگوی کشت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی نقش اساسی دارد.

کشاورزی قراردادی منجر به افزایش درآمد کشاورزان می‌شود
احمد جلالی فعال بخش کشاورزی مازندران با اظهار اینکه نبود برنامه ریزی در حوزه کشاورزی سبب شده برخی سال‌ها بیشتر از نیاز و از سوی دیگر در سال‌هایی دیگر با کمبود محصولی روبرو باشیم، افزود: اجرای طرح کشاورزی قراردادی سبب افزایش درآمد کشاورزان، کاهش هزینه های تولید تولید می‌شود و برای تحقق آن باید آموزش‌ها هدفمند و ترویج به سمت کشاورزی قراردادی سوق یابد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار تصریح کرد: همچنین اگر قرار است در حوزه بین المللی و صادرات حضور قوی داشته باشیم باید به فکر کشاورزی قراردادی باشیم.

برنج قراردادی می شود| پایان سیطره دلالان در شالیزارها

سال زراعی جاری برخی از محصولات کشاورزی نظیر گندم و جو زیر کشت قراردادی رفت و از سال آینده برنج نیز به این سبد افزوده شد، حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اجرای کشاورزی قراردادی از جمله برنج گفت: مزارع باید کانون نفوذ دانش و فناوری باشد.

کشت قراردادی برنج در سطح ۲۵ هزار هکتار از شالیزارها
وی در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم بهره گیری از ظرفیت دانشگاهیان، محققان و صنعتگران بخش خصوصی و کشاورزان برای تحقق اهداف سازمانی شد و گفت: ۲۵ هزار هکتار برای اجرای کشت قراردادی برنج استان ابلاغ شد.

وی با بیان این که این سطح کشت می‌تواند به ۵۰ هزار هکتار افزایش یابد، گفت: اجرای این طرح نوعی حمایت از کشاورز مازندرانی و ایرانی است و باید در کنار کشاورز باشیم و بازار را کنترل کنیم.

عنایتی کشاورزی قراردادی را سبب تجاری سازی و اقتصادی شدن کشاورزی دانست.

افزایش قیمت برنج تا ۱۰۰ هزار تومان در حالی که عایدات کشاورزان از این سود بسیار اندک است و بیشتر دلالان و واسطه‌ها سودها را به جیب زدند، از این رو اجرای طرح کشاورزی قراردادی می‌تواند در حذف واسطه و حمایت از کشاورزان نقش مؤثری داشته باشد. قرار است از سال آینده کشت قراردادی برنج در کشور و مازندران اجرا شود و دولت تلاش دارد با اجرای این طرح در کنار کشاورز ایرانی قرار گیرد.

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قطعات بزرگ برنج کاری برای اجرای طرح کشت قراردادی مدنظر قرار گیرد و این طرح به صورت پایلوت اجرا شود، گفت: کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته و نهادینه شود.

قطعات بزرگ برنج کاری برای اجرای طرح کشت قراردادی مدنظر قرار گیرد و این طرح به صورت پایلوت اجرا شود و کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته و نهادینه شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشاورزی قراردادی سبب افزایش کمی و کیفی تولید می‌شود، افزود: ذخیره سازی محصولات استراتژیک از جمله اهداف این طرح بوده و علاوه براین قیمت برنج در طرح کشاورزی قراردادی مهم است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۵ هزار هکتار از مزارع برنج کشور به زیر کشاورزی قراردادی قرار می‌گیرد، افزود: از این میزان ۲۵ هزار هکتار مربوط به مازندران است و ۱۰ هزار هکتار ارقام محلی و ۱۵ هزار هکتار ارقام پرمحصول خواهد بود.

جبران بخشی از هزینه‌های تولید و افزایش قیمت نهاده‌های محصولات کشاورزی از جمله اهداف کشاورزی قراردادی است. با توجه به اینکه مازندران ۴۰ درصد تولید برنج کشور را عهده دارد باید تولید در آرامش و با بازار باثبات.

در حال حاضر انواع محصولات نظیر گندم، دانه‌های روغنی، چقندر قند به صورت قراردادی کشت می‌شود و برنج نیز از سال آینده در این سبد قرار می‌گیرد و به تاکید صاحبنظران کشاورزی قراردادی از راهکارهای افزایش بهره وری تولید و درآمد کشاورزان و ارزان سازی محصولات غذایی است.

برنج قراردادی می شود| پایان سیطره دلالان در شالیزارها

تأمین نهاده و برندسازی لازمه کشاورزی قراردادی است
کشت قراردادی محصولات کشاورزی برای تأمین چند محصول اساسی و مورد نیاز کشور کلید خورد و با اجرای آن مشکل کشاورزان در مراحل تولید کاهش می‌یابد.محمد اکبری فعال حوزه کشاورزی در مازندران کمک به کشت و توسعه زراعت را از جمله نیازها برشمرد و گفت: به دلیل اینکه کشاورزان زمان کاشت، داشت و برداشت حمایت شوند باید محصولاتی نظیر برنج، گندم و جو به صورت قراردادی محقق شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: مازندران نقش زیادی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد و تمامی محصولات آن نظیر برنج قابلیت قرارگرفتن در طرح کشاورز قراردادی را دارد.

اکبری برند سازی و تأمین نهاده‌ها را لازمه کشاورزی قراردادی دانست و گفت: باید نهاده‌ها در اختیار کشاورز قرار گیرد و با اجرای این طرح مشکل تأمین نهاده‌های کشاورزان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی عامل افزایش تولید و پایداری آن محسوب می‌شود، افزود: برای خارج شدن کشاورزی از حالت سنتی، کاهش ضایعات محصولات و افزایش قدرت خرید این طرح فراگیر شود.

اکبری با عنوان اینکه کشاورزی قراردادی فرایند تولید بین کشاورز و تولیدکننده است، افزود: برای اجرای این طرح باید پاداش‌هایی برای بهره وران اعمال شود و مجری طرف قرارداد با کشاورز موظف به پرداخت بهای نهاده‌ها شود.

مازندران دارای پتانسیل و شرایط مناسب برای اجرای کشاورزی قراردادی است و با توجه به سطح بالای برنج زارها و گندمزارها این طرح باید در استان عمومی و فراگیر شود. سالانه بیش از یک میلیون تن انواع برنج در استان مازندران تولید می‌شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha