۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
دستگاه های امنیتی معاف از شمول نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی شدند
اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

دستگاه های امنیتی معاف از شمول نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی شدند

نمایندگان مردم در مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان دستگاه های امنیتی را به جهت رعایت محرمانگی از ثبت و رصد در سامانه نظام یکپارچه مدیریت مالی معاف کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با اصلاحات تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این گزارش نمایندگان با مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس مبنی بر حذف بند الحاقی ذیل بند (الف) این تبصره موافقت کردند.

بند الحاقی ذیل بند (الف) حذف شده به شرح زیر بود؛

- بر اساس ماده (۳۰ )قانون برنامه و بودجه، وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه مکلفند حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون آئین نامه ماده (۳۰ )قانون برنامه و بودجه را با رعایت اصل یکصدو بیست وششم (۱۲۶) قانون اساسی به نحوی به روز رسانی و به تصویب هیأت وزیران برسانند که در شش ماهه دوم سال نحوه تخصیص اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای در کمیته موضوع این ماده دارای متولی اصلی مستقل باش. تخصیص اعتبار در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ صرفاً بر اساس آئین نامه اصلاح شده امکان پذیر خواهد بود. سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند به صورت مستقل گزارش مصوبات کمیته تخصیص اعتبار را ماهانه در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات قراردهند.

در بند اصلاحی (هـ) این تبصره آمده است؛

- به منظور هوشمندسازی، ایجاد شفافیت و امکان رصد گردش وجوه، دولت موظف است با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری دستگاههای اجرائی ذی‌ربط نسبت به ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی دربخش عمومی به عنوان یکی از طرح های دولت هوشمند(الکترونیکی) اقدام نماید. رعایت محرمانگی برای نیروهای مسلح و انرژی اتمی و دستگاه های امنیتی الزامی است.

آیین‌نامه اجرائی این بند مشتمل بر فرآیند اصلاح طبقه‌بندی بودجه، ارائه نظام استاندارد شناسه‌گذاری اقلام بودجه‌ای، گردش کار و وظایف دستگاههای اجرائی، نحوه تخصیص اعتبار به دستگاههای اجرائی در قالب اسناد اعتباری الکترونیک و جریان آن تا پرداخت به حساب ذی‌نفع نهائی، الزامات پذیرش نمونه اسناد مالی الکترونیکی و نحوه راهبری و نظارت بر اجرای این نظام به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (شورای اجرائی فناوری اطلاعات) تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

کلیه ‌رؤسای دستگاههای اجرائی بخش عمومی (موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) و همچنین مدیران مالی/ ذی‌حسابان موظف به انجام تمامی اقدامات از جمله ثبت اسناد مثبته و برخط تراکنش‌ها و اطلاعات ذی‌نفعان نهائی مطابق با آیین نامه اجرائی مذکور در سامانه‌های مربوط هستند.

در بند اصلاحی (و) این تبصره آمده است؛

- در سال ۱۴۰۱ دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظف به مسدود نمودن حساب‌های فرعی خود تا پایان فروردین ماه هستند. افتتاح حسابهای فرعی (تنخواه گردان عاملین ذی‌حساب و حساب تنخواه کارپردازان بخش عمومی) در دستگاههای اجرائی فوق الذکر صرفاً با مجوز خزانه داری کل کشور نزد بانکهای دولتی صورت می‌گیرد. نگهداری هرگونه حساب توسط دستگاههای اجرائی در ارتباط با اجرای این بند در سایر بانکهای غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. دستگاه زیر نظر مقام معظم رهبری از شمول این حکم مستثنی هستند.

در بند الحاقی ۲ اصلاحی این تبصره آمده است؛

- کلیه دستگاههای اجرائی مشمول ماده(۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، عملکرد کلیه جداول، ردیف، اجزاء، بندها و تبصره‌های این قانون را در مقاطع زمانی دوماهه در قالب برگه‌ها، چهارچوب‌ها و براساس دستورالعملی که دیوان محاسبات کشور پس از یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می نماید، از طریق سامانه نظارت الکترونیکی(سنا) به دیوان ارائه نمایند.

براساس این گزارش نمایندگان با مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس مبنی بر حذف بند الحاقی ۳ این تبصره موافقت کردند.

بند الحاقی ۳ حذف شده به شرح زیر بود؛

- اعتبارات مجلس شورای اسلامی براساس مبادله موافقتنامه بین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تخصیص می‌یابد و هزینه کرد آن برمبنای این موافقتنامه است. اعتبارات موضوع این بند معادل صددرصد(۱۰۰%) اعتبارات پیش‌بینی شده از طریق این کمیسیون به صورت سه ماهه تخصیص می‌یابد.

در بند الحاقی ۵ اصلاحی این تبصره آمده است؛

- دولت مجازاست نسبت به حمایت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در استانها از جمله راه آهن غرب و پالایشگاه‌ آناهیتا از محل این قانون یا جابجایی اعتبارات یا تسهیلات داخلی یا خارجی با رعایت قوانین اقدام نماید. ‌

کد خبر: ۱۴۱٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha