۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
احتمال کاهش قیمت جهانی فلزات قوت گرفت| بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن سقوط کرد
اقتصاد دنیا متاثر از شیوع دوباره کرونا در چین

احتمال کاهش قیمت جهانی فلزات قوت گرفت| بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن سقوط کرد

قیمت فلزات به دنبال شیوع دوباره و گسترده کرونا در چین روند کاهشی به خود گرفته است.  

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی چین عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد خام در کشور را به خود اختصاص داده که این روزها درگیر برنامه ریزی برای قرنطینه گسترده کشور به دنبال شیوع دوباره کرونا است. بنابراین نه تنها تولید اقتصادی این کشور در نتیجه همه گیری دوباره بیماری کاهش می یابد بلکه این نگرانی وجود دارد که بهای مواد اولیه به خصوص فلزات نیز به دنبال آن با کاهش قیمت قابل توجهی رو به رو شود.

در این راستا قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن پس از افت ۳ درصدی در روز دوشنبه دوباره کاهش یافته است. علاوه بر این معاملات نیکل در LME از روز چهارشنبه، پس از تعلیق یک هفته ای دوباره از سر گرفته شده است. همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۵ هزار مبتلای جدید به بیماری کرونا در چین شناسایی شده اند، دوباره در سراسر شهرها و سایر مناطق این کشور محدودیت های کرونایی آغاز شده است.

بانک مورگان استنلی آمریکا پیش بینی کرده که رشد اقتصادی چین در این سه ماه جاری به صفر کاهش می یابد زیرا شانگهای کارگاه های ساخت و ساز را تعطیل کرده است. محدودیت های طولانی مدت در حرکت و تولید به دلیل سهم بالای چین در مصرف جهانی مواد اولیه، تقاضا برای فلزات را با کاهش جدی رو به رو می کند.

با این تفاسیر سرد شدن بازارهای فلزات در تضاد با حرکت های شدید اوایل ماه جاری است، زمانی که مس و آلومینیوم رکورد های جدیدی را ثبت کردند. تجار نگران اختلال در عرضه از روسیه به دلیل تحریم های اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین بودند و ذخایر کم بورس این ترس ها را تشدید کرده بود که حالا با شیوع کرونا بازار با تقاضای منفی روبه رو می شود.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو نیز در این باره اعلام کرد: هرچند درگیری های روسیه و اوکراین نگرانی های گسترده ای را برای تامین مواد اولیه فلزی ایجاد کرده بود اما حالا اعمال سیاست های قرنطینه در چین، این نگرانی ها را کاهش می دهد. هرچند اتحادیه اروپا آلومینیوم، مس و نیکل را از آخرین مجموعه محدودیت های تجاری خود علیه روسیه مستثنی کرده بود و تحریم ها بیشتر واردات محصولات تمام شده فولادی را هدف قرار داده بودند.

گفتنی است فلز آلومینیوم تا ساعت ۱۰:۰۵ صبح به وقت محلی در LME با ۱.۸ درصد کاهش به ۳۲۶۱.۵۰ در هر تن رسیده است و فلز مس نیز ۰.۷ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. همچنین به دنبال این روند نزولی قیمت فلزات، ‌ بهای سنگ آهن نیز در سنگاپور برای ششمین روز، امروز کاهش یافته است.

شایان ذکر است از کمی قبل تر به دنبال پیشرفت در مذاکرات روسیه و اوکراین نیز، قیمت طلا نیز روند نزولی به خود گرفته و روز دوشنبه بیش از یک درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. مضاعف بر این فلزات که از چندی پیش واردات کانال کاهش قیمت شده اند، قیمت پالادیوم همچنان در مسیر صعودی بوده است و باید دید ادامه مذاکرات روسیه و اوکراین و کاهش تقاضا برای فلزات از سوی چین می تواند بهای این فلز را هم کاهش کند یا خیر؟

گفتنی است در حدود ۴۰ درصد از ذخایر پالادیوم در کشور روسیه قرار دارد که با شروع درگیری های روسیه و اوکراین و به دنبال ایجاد محدودیت های گسترده بر بانک های روسیه و ممنوعیت پروازها به آسمان این کشور، تامین پالادیوم برای مشتریان بازار جهانی با دشواری همراه شده و بازار این فلز را به سمت رکود هدایت کرده است.

از طرفی خودروسازان به عنوان مصرف کننده ۸۵ درصدی پالادیوم برای ساخت مبدل‌ های کاتالیزوری کاهنده آلودگی در موتورهای بنزینی شناخته می شوند که همچنان تقاضا از سوی آن ها به قوت خود باقی است.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha