۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
عمده ایرادات بودجه‌ای شورای نگهبان مربوط به تغییرات اعمال شده توسط دولت است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

عمده ایرادات بودجه‌ای شورای نگهبان مربوط به تغییرات اعمال شده توسط دولت است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: لازم است اشاره کنم که ایرادات شورای نگهبان به بودجه طبیعی محسوب می‌شود و هرساله وجود داشته است اما تغییرات این لایحه بودجه نسبت به بودجه‌های قبل زیاد بود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: لایحه بودجه باید تا ۱۵ آذر به مجلس تحویل داده می‌شد که دولت با تاخیر نسبت به مهلت قانونی، لایحه را به مجلس آورد؛ کما اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه هم باید تا خرداد ماه امسال به مجلس ارسال می‌شد که تاکنون این اتفاق هم رخ نداده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این تاخیر در حالی است که دولت با توجه به اینکه شاکله لایحه بودجه ارائه شده امسال نسبت به سایر لوایح بودجه‌ای که طی ۷-۸ سال گذشته توسط دولت قبل به مجلس ارائه می‌شد تغییر زیادی داشت، باید امسال در ارسال لایحه بودجه تسریع می‌کرد تا فرصت مناسب و کافی برای بررسی لایحه در مجلس فراهم باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس به محض دریافت لایحه بودجه کار خود را آغاز کرد، کمیسیون تلفیق به سرعت تشکیل شد و به صورت تمام وقت در مهلت قانونی مقرر تمام ۲۰ تبصره، احکام و جزئیات را بررسی کرد و به صحن علنی ارائه کرد. در صحن هم حدود یک ماه وقت گذاشته و بررسی جزئیات انجام شد و در نهایت سه‌شنبه هفته گذشته بعد از تصویب نهایی در صحن علنی به شورای نگهبان ارسال شد.

ارکانی در ادامه تصریح کرد: لازم است اشاره کنم که ایرادات شورای نگهبان به بودجه طبیعی محسوب می‌شود و هرساله وجود داشته است اما تغییرات این لایحه بودجه نسبت به بودجه‌های قبل زیاد بود؛ از بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا بحث تشکیل صندوق جدیدی به نام صندوق پیشرفت و عدالت با ساختار متفاوت در قالب لایحه بودجه و حتی تغییر یک سری قوانین دائمی مانند افزایش سن بازنشستگی یا کاهش حقوق بازنشستگان در قالب لایحه بودجه که مجلس این‌ها را حذف کرد.

وی ادامه داد: مساله این است که اگر لایحه دولت را بدون اینکه مجلس بررسی کند، به صورت مستقیم به شورای نگهبان ارسال می شد با ایرادات زیادی از سوی شورای نگهبان مواجه می‌شد و مجلس تلاش کرد که لایحه را به گونه‌ای بررسی کند که ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه به حداقل برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: یک سری از ایراداتی که شورای نگهبان تا این لحظه به صورت شفاهی به بودجه گرفته، همان احکام و تبصره‌هایی است که توسط خود دولت در لایحه ارائه شده و قاعدتاً دولت باید تلاش کند که یا شورا را اقناع کرده یا اگر بحثی وجود دارد ما در مجلس نسبت به رفع این ایرادات اقدام کنیم.

وی گفت: عمده‌ترین ایرادات در بحث تبصره ۱۸ است که در این تبصره دولت اصرار دارد به همان شکل تصویب و ابلاغ شود، که با ایرادات شورای نگهبان مواجه شده است.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha