۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
رزرو اینترنتی هتل درد سر جدید گردشگران | قیمت های نجومی در اقامت های نوروزی
در گفت و گو با بازار بررسی شد؛

رزرو اینترنتی هتل درد سر جدید گردشگران | قیمت های نجومی در اقامت های نوروزی

مشهد- افزایش تعداد مسافران اگرچه مایه شادمانی است و چرخ راکد صنعت گردشگری را به حرکت در می آورد اما قیمت‌های نجومی در هتل‌ها تعجب بسیاری از گردشگران را برانگیخته است.

بازار-گروه استان‌ها: اگر تا چند سال پیش تلاش مسئولان و شعارها در حوزه گردشگری بر محور سفر ارزان می‌چرخید حالا باقیمت‌های سر به فلک کشیده در حوزه حمل‌ونقل و هتل‌ها دیگر تکرار این واژه به خاطره تبدیل‌شده است. با ازدیاد حجم سفرها به مشهد مقدس و افزایش تقاضا برای رزرو و اسکان در هتل‌ها لذا بسیاری از هتل‌ها ترجیح داده تا درگاه‌های رزرو اینترنتی را مسدود کرده و یا از اجاره شبانه اتاق خودداری کنند.

برخی از هتل‌های سه الی پنج ستاره با ارائه بسته‌های نوروزی اتاق‌های هتل را کمتر از سه شب به مسافران اجاره نمی‌دهند و این موضوع موجب نارضایتی برخی از مسافرانی شده که قبل از نوروز تصمیم به برنامه ریزی برای سفر دارند برخی از زائران ادعا می‌کنند تعدادی از هتل ها امکان رزرو اینترنتی را از مسافر سلب کرده و در سایت های خود نوشته اند که در این ایام ظرفیت خالی نداریم و این در حالی است که از طریق یک سایت دیگر و متعلق به بخش خصوصی همین هتل را می توان رزرو کرد.

برخی از هتل‌های سه الی پنج ستاره با ارائه بسته‌های نوروزی اتاق‌های هتل را کمتر از سه شب به مسافران اجاره نمی‌دهند

برخی از مسافرانی نیز که قصد دارند هتل مورد علاقه خود را قبل از سفر مشخص و رزرو کنند اظهار می کنند برخی هتل ها بر روی اتاق پول نهار و شام را نیز محاسبه کرده و اتاق ۶۰۰ هزار تومانی را به قیمت یک میلیون تومان با زائر حساب می کنند بسیاری از مسافران هم چنین مدعی هستند این مشکلات به سردرگمی آن‌ها برای اسکان در هتل مورد دلخواهشان دامن زده است در همین راستا مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد نرخ اجاره یک اتاق در هتل‌های ۵ ستاره مشهد در صورت رزرو برای سه شب و به‌ اجبار برای یک مسافر حدود ۱۲میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

در حال حاضر قیمت یک اتاق دوتخته در هتل‌های پنج ستاره به قیمت دو میلیون تومان و سوئیت ها به ارقام ۴ میلیون تومان رسیده است.بنا بر گزارش خبرنگار بازار در هتل‌های ۳ ستاره نیز کف قیمت یک اتاق دوتخته ۵۰۰ هزار تومان و بسته به امکانات حدود یک‌میلیون تومان قیمت می رسد. در همین راستا با امیر سزاوار رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی پیرامون گلایه‌های مسافران در خصوص نحوه رزرو اجباری و گرانی اتاق‌ها به گفت و نشستیم.

* چرا امکان رزرو بسیاری از هتل‌ها برای ایام نوروز امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان از طریق اینترنت برای رزرو اتاق اقدام کرد؟
سیاست اصلی هتل ها با توجه به مدیریت داخلی آن ها، شهر، نوع هتل و درجه آن مشخص می‌شود اما به طور کلی به دلیل ثبات نداشتن شرایط در کشور،هتل ها از رزرو اتاق ها تا قبل از اسفند خودداری می کنند.

رزرو اینترنتی هتل درد سر جدید گردشگران | قیمت های نجومی در اقامت های نوروزی

* آیا رزرو اتاق در اسفند ماه به ضرر هتلداران است؟
تجربه نشان داده است وقتی بازگشایی رزرو اتاق ها خیلی زود انجام می شود، مشکلاتی را در پی خواهد داشت.به طور مثال در سال ٩٩ نزدیک به عید به دلیل بیماری کرونا جلساتی در استانداری برگزار شد و بدون کارشناسی درست تمامی هتل ها تعطیل شدند. همچنین در سال ٩٩ و عید ١۴٠٠ هتل ها با سردرگمی مواجه شدند و موضوع در پی مکاتبه های فراوان برای تصمیم گیری به سازمان های مختلف ارجاع داده می شد.

سیاست اصلی هتل ها با توجه به مدیریت داخلی آن ها، شهر، نوع هتل و درجه آن مشخص می‌شود

به اعتقاد من مبحث بازگشایی هتل ها موضوعی نیست که یک شبه تصمیم گیری شود و بتوان پذیرای مهمان بود چراکه برخی هتل ها، ظرفیت اقامت ١۵٠٠ مهمان را دارند و هتل باید شرایط پذیرایی در سه وعده غذایی را داشته باشد که این شرایط، نیازمند برنامه ریزی و خرید های مورد نیاز هتل است اگر این خریدها انجام شود و ناگهان تصمیم بر تعطیلی هتل ها باشد، ضرر های فراوانی از جمله نگهداری مواد غذایی، هزینه های مربوط به سردخانه هتل ها و گذشتن تاریخ انقضاء مواد غذایی و ... به هتل ها وارد خواهد شد.

* برخی هتل ها از رزرو اتاق به صورت شبانه خودداری کرده و در قالب بسته نوروزی حداقل به مدت سه شب اتاق را در اختیار مسافر قرار می دهند آیا این اقدام قانونی است؟
این کار قانونی است. به طور مثال اگر مهمانی خواستار رزرو اتاق برای ٢٩ اسفند تا یکم فروردین باشد، هتل می تواند، از رزرو امتناع کند چراکه معمولا اول فروردین ورودی وجود دارد.

* در فهرست برخی هتل ها ناهار و شام نیز بر روی اتاق منظور شده است آیا این اقدام قانونی است؟
اگر اتاق ها به اجبار همراه با خدماتی مثل ناهار و شام در اختیار مهمان ها قرار بگیرد،این موضوع، قانونی نیست مگر اینکه مهمان با خواسته خود از این نوع بسته ها استفاده کند که در آن شرایط قانونی است.

* آیا در قوانین گردشگری و یا سایر کشور ها نیز رزرو اتاق به همین شکل است؟
قوانین گردشگری باید قوانین بین‌المللی باشد .چرا که در یک کشور گردشگران از کشور های مختلف به آنجا سفر خواهند کرد . در خصوص این بسته ها باید گفت ،همه مراکز اقامتی در سراسر دنیا بسته هایی را در نظر می گیرند که این بسته ها مشوق مهمان باشد اما نباید اجباری در آن وجود داشته باشد.

* آیا شیوه نامه های بهداشتی امسال منعی برای جذب میهمان ایجاد کرده است؟
یکی از مشکلاتی که نیز در حال حاضر و با وجود شیوع کرونا وجود دارد، محدود کردن و فشار زیاد بر روی واحد های گردشگری است،با اینکه در شرایط کرونا هتل ها یکی از مراکزی هستند که پروتکل هارا به طور کامل رعایت می کنند به طور مثال مهمان ها در اتاق های جدا اقامت دارند و در محیط هتل با فاصله می توانند، تردد داشته باشند اما در بقیه محیط ها از جمله مترو یا مطب پزشک ها محدودیت ها کم اعمال می شود و متاسفانه این نظارت های غیر استاندارد، باعث می شود این بیماری افزایش پیدا کند و باعث آسیب به خیلی از واحد ها از جمله صنف هتلداران شود .

* اجاره برخی از سوئیت ها در هتل های چند ستاره برابر با سفر خارجی شده است آیا این ضرری به جذب گردشگر نمی زند؟
بله این موضوع به نوعی خودش یک آسیب محسوب می شود از طرفی هزینه های اقامت به دلیل رشد قیمت حامل‌های انرژی و هزینه های نگهداری افزایش یافته است. از طرفی با گرانی بلیت هواپیما و افزایش تعرفه‌های واحدهای اقامتی یک سفر خارجی به ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مقرون به صرفه‌تر از سفر به مشهد است لذا بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند تا به جای سفر به مشهد، شیراز، شمال و جنوب سفر خارجی به کشور های همسایه را انتخاب کنند.

* چند هتل در مشهد هنوز تعطیل و یا در حالت نیمه تعطیلی قرار دارد؟
درصد زیادی از هتل های مشهد باز شده اند اما حدود ۵٠ هتل دیگر وجود دارند که در حال باز شدن می باشند و امیدواریم با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و اتمام پیک ششم کرونا تمامی هتل ها به طور کامل باز شوند.

رزرو اینترنتی هتل درد سر جدید گردشگران | قیمت های نجومی در اقامت های نوروزی

* در حال حاضر ضریب اشغال تخت در مشهد به چند درصد رسیده است؟
در نیمه اسفند ماه ضریب اشغال تخت ها به بیش از ٣٠ درصد رسید که با نزدیک شدن به روز های پایانی سال این آمار به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

* آیا نرخ خدمات هتل ها در سال آینده اضافه خواهد شد؟
نرخ خدمات و نرخ اتاق ها با هم متفاوت است.نرخ اتاق ها هر سال مهر ماه از طریق سازمان میراث فرهنگی به صورت درصدی مشخص می شود و به تشکل ها ابلاغ می شود.تشکل ها نیز به واحد های تحت پوشش اعلام می کنند و پس از آن نرخ اعلام شده، تایید می شود و در اختیار واحد های اقامتی قرار داده می شود

در نیمه اسفند ماه ضریب اشغال تخت ها به بیش از ٣٠ درصد رسید

مهر سال آینده واحد ها نباید افزایش نرخ داشته باشند مگر اینکه با توجه به اوضاع کشور و بازار نیاز به افزایش نرخ باشد که تا مهر سال بعید به نظر می رسد. قاعده اصلی بر این است که مهر ماه هر سال نرخ هتل ها تعیین شود و این در حالی است که درصدی که امسال تعیین شده ٣٠ درصد بوده است اما با این حال برخی هتل ها با توجه به شرایط نا مطلوب گردشگری، افزایش نرخ نداشته اند.

* صنعت هتل داری خراسان رضوی بابت شیوع کرونا چه ضرری را متحمل شد؟
شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن موجب وارد آمدن ۲۵ هزار میلیارد ریال خسارت به هتلداران خراسان رضوی شد.متاسفانه آثار بی سابقه پاندمی کرونا بر حوزه گردشگری، این صنعت را تا مرز نابودی پیش برد و از آن جا که بیشتر هتل‌های خراسان رضوی در مشهد مستقر هستند لذا هتل داران این شهر بیشترین خسارت را از ناحیه شیوع کرونا متحمل شدند. در ایام شیوع کرونا بیش از ۴۰ درصد هتل‌های مشهد در حالت غیرفعال قرار داشتند.شهر کلانشهر مشهد دارای ۲۴۰ هتل یک تا پنج ستاره است که به دلیل شیوع کرونا ۱۳۰ واحد از این تعداد، که حدود ۶۰ درصد ظرفیت اقامتی هتلهای این کلانشهر را تشکیل می‌دهد، فعال بودند.

متاسفانه ضریب اشغال ناچیز هتل‌ها در ایام شیوع کرونا موجب شد برخی از آن‌ها برای جذب مسافر و تامین هزینه‌های جاری، اقدام به قیمت شکنی کنند و در نتیجه هزینه اقامت در برخی هتل‌های مشهد حتی از هزینه اجاره بهای یک واحد مسکونی هم کمتر شده بود و از همین رو ضرر بسیار زیادی به این صنف وارد شد که حتی اشغال تمامی ظرفیت هتل ها در ایام پیش رو حتی گوشه ای از زیان وارده را به این صنعت جبران نخواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha