۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
سنسور PH از مگا کنترل

سنسور PH از مگا کنترل

سنسور PH دستگاهی است که می‌توان میزان اسیدی و قلیایی بودن مواد از جمله مایعات را به وسیله آن به‌صورت دقیق اندازه‌گیری کرد.

به گزارش بازار، سنسور PH دستگاهی است که می‌توان میزان اسیدی و قلیایی بودن مواد از جمله مایعات را به وسیله آن به‌صورت دقیق اندازه‌گیری کرد. PH به عنوان معیاری بسیار معروف در علم شیمی در صنایع مختلفی مانند صنایع‌غذایی، بهداشتی، دارویی، کشاورزی، بیولوژیکی، پالایشگاهی، پتروشیمی، تصفیه آب و غیره کاربرد زیادی دارد. مقدار PH نقش مهمی در میزان سرعت واکنش‌های شیمیایی ایفا می‌کند و به همین دلیل اندازه‌گیری لحظه‌ای این پارامتر در صنایع گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است. کلمه PH مخفف عبارت Hydrogen Power در واقع قدرت هیدروژنی مولکول‌های آب و درصد اسید آن را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع مختلف مدل‌های سنسور PH و نحوه اندازه‌گیری PH توسط این سنسور صحبت کنیم.

سنسور PH چیست؟

سنسور PH از مگا کنترل

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم سنسور PH یا آنالایزر PH به عنوان یک وسیله پرکاربرد در آزمایشگاه‌های پزشکی و صنعتی برای اندازه‌گیری غلظت یون‌های هیدروژن و میزان قلیایی یا اسیدی بودن در مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد آنالایزر PH برای اندازه‌گیری PH محلول‌ها و مایعاتی است که در صنایع‌ غذایی، صنایع‌ کشاورزی، صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع داروسازی و غیره به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شوند. این وسیله به صورت الکتریکی عمل می‌کند و PH دقیق محلول و مایعات را با عددی دقیق به نمایش در می‌آورد. این وسیله پیشرفته از دقت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد، طول‌عمر بالایی دارد و نگهداری از آن کم هزینه است. البته در محیط‌های کوچک‌تر از نوع معمولی آن استفاده می‌کنند. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چرا در صنایع مختلف از سنسورهای اندازه‌گیری PH استفاده می‌کنند؟ در پاسخ به اسن سوال باید بگوییم که اسیدی یا قلیایی بودن مایعات نقش مهمی در سرعت و نحوه انجام انواع واکنش‌های شیمیایی ایفا می‌کند و به همین دلیل وجود دستگاهی به نام سنسور اندازه‌گیری PH الزامی است. بالا بودن هیدروژن موجود در محیط واکنش‌های شیمیایی را با اختلال مواجه می‌کند و با کنترل میزان آن سرعت و کیفیت واکنش نیز بالا می‌رود.

معرفی انواع سنسور PH

سنسور PH صنعتی در بیشتر صنایع در دو مدل بسیار رایج شامل مدل‌های پرتابل و مدل‌های قابل نصب و ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنالایزر PH پرتابل دستگاه‌هایی قابل حمل هستند و بیشترین کاربرد آن‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی و صنعتی است. سنسورهای پرتابل دارای دو نوع قلمی و معمولی هستند. انواع قلمی ارزان‌تر، سبک‌تر و کوچکترند. اما انواع معمولی گران‌تر و ابعاد بزرگتری دارند. سنسور PH صنعتی قابل نصب و ثابت نیز در صنایعی کاربرد دارند که حتما باید اندازه‌گیری PH به صورت پیوسته و به‌طور مداوم یا اصطلاحا به صورت مانتیتورینگ دائمی باشد. این دستگاه همزمان با بررسی و اندازه‌گیری PH آن را از طریق مانیتور خود به نمایش در می‌آورد و علاوه بر PH قادر است پارامترهای دیگری را نیز بسنجد.

از مدل‌های مختلف و مزایای بی‌شمار این دستگاه در صنایع و کسب‌وکارهای زیادی مانند صنایع غذایی، داروسازی، کشاورزی، تولید سموم، دامپروری و غیره برای بالا بردن کیفیت مراحل تولید و انجام سریع واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. قبل از تهیه سنسور PH باید درباره کاربردهای این وسیله و تناسب آن با محیط کار تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام دهید. استفاده از این دستگاه‌ها با هزینه‌های زیادی همراه نیست و نگهداری از آن‌ها نیز بسیار راحت است. در زمان تهیه این سنسور به این نکته نیز توجه داشته باشید که حتما باید دارای مقاومت و دوام بالایی باشد تا با شکستگی مواجه نشود.

سنسور PH از مگا کنترل

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده و عملکرد سنسور PH

سنسور PH صنعتی پیچیدگی زیادی ندارد و اجزای تشکیل‌دهنده آن شامل دو الکترود، نمایشگر، مبدل، کنترل‌کننده و کابل می‌باشد. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که یکی از الکترودها پس از قرار گرفتن در محلول به هیدروژن اجازه می‌دهد که عبور کند و یکی‌دیگر از الکترودها موظف به ارزیابی تغییرات ایجاد شده در الکترود اول است. با وارد شدن هیدروژن به الکترود بار مثبت و اختلاف الکتریکی ایجاد خواهد شد. بعد از به‌وجود آمدن تفاوت الکتریکی در الکترود یک جریان بسیار خفیف ایجاد می‌شود که از طریق مبدل سنسور PH به اطلاعات بین صفر تا ۱۴ تبدیل می‌شود. در نهایت نتیجه واکنش شیمیایی بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده خواهد بود. عددی که به نمایش در می‌آید نشان‌دهنده میزان قلیایی و اسیدی بودن محیط محلول یا مایعات است. اعداد بین صفر تا ۷ اسیدی بودن و اعداد بین ۷ الی ۱۴ قلیایی بودن محیط را نشان خواهد داد. به این نکته توجه داشته باشید که هر بار پس از استفاده از این دستگاه باید الکترود آن را به خوبی و با دقت تمیز کنید. تمیز کردن الکترود سنسور PH صنعتی با استفاده از دستمال لطیف و بسیار نرم و آب مقطر انجام می‌شود.

کالیبره کردن سنسور PH چیست؟

همه دستگاه‌هایی که به منظور اندازه‌گیری پارامترهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کالیبره کردن نیازمند هستند. به عنوان مثال دستگاه‌های فشارسنج برای نشان دادن مقدار درست فشار کالیبره می‌شوند. قرار دادن نشانگر دستگاه‌های اندازه‌گیری بر روی عددی معین کالیبره کردن است. در اکثر دستگاه‌ها از عدد صفر برای کالیبره کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. اما دستگاه سنسور PH صنعتی یا آنالایزر PH را با قرار دادن نشانگر روی عدد ۷ کالیبره می‌کنند. برای انجام این کار در مرحله اول دستگاه سنسور باید روشن و سپس الکترود پی اچ سنج آن با استفاده از آب مقطر تمیز شود. الکترود پی اچ سنج پس از شستشو با آب مقطر به خوبی خشک می‌شود و در داخل بافر قرار می‌گیرد. PH بافر باید با ۷ مساوی باشد. پس از چند دقیقه انتظار عدد PH روی مانیتور دستگاه به نمایش در می‌آید. در پایان بار دیگر الکترود پی اچ سنج با آب مقطر شسته شده و خشک می‌شود و مجددا در داخل محلول با PH چهار قرار می‌گیرد تا در حالتی ثابت قرار گیرد و با قرار دادن در PH هفت صحت آن کنترل می‌شود.

قیمت سنسور یا ترانسمیتر PH به چه عواملی بستگی دارد؟

تعداد برندها و شرکت‌هایی که در زمینه تولید سنسور یا ترانسمیتر PH فعال هستند، زیاد است. این دستگاه‌ها قیمت مشخص و ثابتی ندارند و هر شرکت قیمت محصولات خود را با توجه به نوع و مدل آن تعیین می‌کند. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت سنسور PH اندازه، سایز و میزان دقت این دستگاه است. هر چه میزان دقت بیشتر و اندازه سنسور بزرگ‌تر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که برای آزمایشگاه‌ها و محیط‌های صنعتی کوچک لازم نیست که ترانسمیتر PH بسیار پیشرفته با دقت بالا با قیمت گران خریداری کنید، زیرا سنسورهای PH معمولی و کوچک نیز نیازتان را برطرف می‌کنند و با خرید آن‌ها از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود. قبل از انتخاب سنسور مورد نظر خود حتما به مساحت محیطی که قرار است از این دستگاه استفاده شود، توجه داشته باشید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن مجبور خواهید شد که برای خرید دستگاه مناسب بار دیگر هزینه کنید.

صفر تا صد مراحل کالیبراسیون سنسور PH

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم کالیبراسیون سنسورهای PH مراحل ساده‌ای دارد. در این بخش قصد داریم این مراحل را به طور کامل توضیح دهیم.

  • آماده کردن دستگاه

اولین مرحله از کالیبره کردن سنسور PH این است که ابتدا باید دستگاه را روشن کنید و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا به خوبی گرم شود. البته این مدت زمان ممکن است در مدل‌های مختلف این دستگاه متفاوت باشد. بنابراین بهترین کار این است که قبل از شروع مراحل کالیبراسیون دفترچه راهنمای دستگاه خود را به دقت مطالعه نمایید.

  • شستن الکترود

پس از اینکه دستگاه را روشن کرده و منتظر ماندید تا گرم شود، نوبت به شستشو و تمیزکردن الکترود می‌رسد. برای تمیز کردن الکترود پی اچ سنج ابتدا آن را از داخل محلول خارج کنید و سپس با استفاده از آب مقطر مورد شستشو قرار دهید. در ادامه با استفاده از یک دستمال نرم و کاملا تمیز الکترود را خشک کنید. تمیزی دستمال از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید از هر دستمالی برای این کار استفاده کرد. با خشک‌ کردن الکترود سنسور PH سنج نتیجه دقیقی را نشان خواهد داد. الکترود حتما باید در داخل ظرف جداگانه‌ای شسته شود. سعی کنید آن را زیاد لمس نکنید زیرا ممکن است غشای حساس آن دچار آسیب شود. برای تمیز کردن این بخش از دستگاه مطالعه دفترچه راهنما را فراموش نکنید.

سنسور PH از مگا کنترل

خرید سنسور PH از شرکت مگا کنترل

برای خرید بهترین سنسور PH با قیمت مناسب، کیفیت عالی و خدمات پس‌ازفروش می‌توانید به سایت شرکت مگا کنترل با آدرس اینترنتی https://megacontrol-co.com/ مراجعه کنید. شرکت مگا کنترل با بیش‌از ۱۹ سال سابقه درخشان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزارهای اندازه‌گیری مانند ترانسمیتر PH و فشار برای صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی، داروسازی، پزشکی و غیره است. یکی از ویژگی‌های مهم شرکت مگا کنترل این است که می‌تواند به صورت استوک و فوری محصولاتی که کارفرماها نیاز دارند، از برترین برندهای دنیا ارائه دهد. مگا کنترل با وجود تحریم‌هایی که برعلیه ایران وجود دارد، می‌تواند محصولات تولید شده در کشورهای آمریکایی، اروپایی و کانادا را به‌طور مستقیم تامین کند. در انبار این شرکت انواع و اقسام ابزارهای اندازه‌گیری وجود دارد و علاوه بر تولید و ارائه سنسورهای PH در زمینه نصب و راه‌اندازی این تجهیزات نیز فعال است.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha