۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
قیمت مس در چین کاهش می یابد
تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر بازار فلزات

قیمت مس در چین کاهش می یابد

جنگ روسیه و اوکراین نسبت به خرید مس در چین نگرانی ایجاد و به احتمال زیاد منجر به کاهش قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی خواهد شد.

بازار؛ گروه صنعت: قیمت فلزات صنعتی امروز کاهش یافت، زیرا تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه روسیه و اوکراین نگرانی های ناشی از اختلال در عرضه را آرام کرد. اما نگرانی ناشی از تقاضا همچنان در مصرف کنندگان چینی بر بازار مس تاثیر گذاشته است. با شروع افزایش عرضه، تقاضاها در بازار مس نزولی است، در این راستا دن اسمیت مدیرعامل موسسه تجزیه و تحلیل بازار کالا، گفت: این موضوع نگرانی یک تفکر منطقی است.

پس از آنکه اوکراین در اواخر هفته گذشته از پیشروی بمباران ها توسط روسیه خبر دادند، اوکراین به دنبال گفت و گو در مورد آتش بس حرکت کرد و خروج فوری نیروهای روسیه را با تضمین امنیتی خواستار شد. این مساله منجر به این شد که مس برای تحویل در ماه می میلادی در بازار کامکس نیویورک به ۹ هزار و ۹۸۹ دلار به ازای هر تن رسید که ۱.۸ درصد نسبت به بسته شدن روز جمعه کاهش داشته است. گزارش جدید کپیتال اکونومیکس استدلال می کند که در بحبوحه تقاضای فراوان به ویژه در بازار چین که مصرف کننده نیمی از مس جهان است، با ضعف مواجه شد.

این موسسه که در لندن مستقر است، پیش بینی کرده است، رشد قیمت مس در چین برای سال جاری کاهش یابد؛ زیرا این کشور با بالاترین مبتلا به کووید ۱۹ از زمان شروع همه‌ گیری مقابله می‌ کند و تا کنون نیز هیچ نشانه‌ ای مبنی بر اینکه چین سیاست‌ های مقابله با کووید ۱۹ را به صفر خواهد رساند، وجود ندارد. آمار واردات بالای مس در حین تجارت نفت که به بشکه ۱۰۰ دلار رسیده است، در اروپا و ژاپن تورم ناشی از کالاهای مرتبط با مس ایجاد خواهد کرد.

با توجه به اینکه پکن در سال جاری کف رشد تولید ناخالص داخلی را ۵.۳ درصد تعیین کرده است، کپیتال اکونومیک می گوید: به نظر می رسد در عمل رشد چین پایین تر از رقم مذکور باشد. هرچند که کنگره ملی خلق چین اعلام کرده در صورت افزایش بیکاری مقامات حمایت بیشتری خواهند کرد، اما به نظر می رسد چنین مساله ای رخ ندهد. افزایش قیمت مس صنایع ساخت و ساز، حمل و نقل، فلز و الکترونیک را تحت تاثیر جدی در بزرگترین اقتصاد جهان قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha