۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
وجود بیش از ۲۰ هزار نوع سبد دارایی سهام عدالت

وجود بیش از ۲۰ هزار نوع سبد دارایی سهام عدالت

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: بیش از ۲۰ هزار نوع سبد دارایی سهام عدالت برای مشمولان وجود دارد که همین تنوع زیاد سبب اختلاف در میزان پرداخت سود سهام شده است.

به گزارش بازار، سید محمدجواد فرهانیان مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: با توجه به داده‌ها در شرکت سپرده گذاری مرکزی بیش از ۲۰ هزار نوع سبد برای مشمولان سهام سهام عدالت وجود دارد که محاسبات بسیار سنگینی بابت ثبت، ضبط و نگهداری دارایی‌های مالی مردم صورت می‌گیرد.

وی گفت تاکنون سود سهام عدالت ۴۳ میلیون نفر واریز شده است، اما بخشی از این سود همچنان توزیع نشده که امید است با حمایت رسانه ملی، باقی مانده این سود نیز به حساب سهامداران واریز شود.

سید محمدجواد فرهانیان با اشاره به روند واگذاری سهام عدالت از سال ۸۵ تاکنون گفت: حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت شدند که دارای سبد دارایی متنوعی هستند
و متناسب با این سبد تعداد سهام شان متفاوت است و سود دریافتی شان هم متفاوت خواهد بود.

وی افزود: با توجه به مکانیزم نگهداری داده‌ای که در شرکت سپرده گذاری طراحی شده بیش از بیست هزار نوع سبد دارایی در موضوع سهام عدالت برای مشمولان سهام عدالت وجود دارد که محاسبات بسیار سنگینی بابت تمام امور مربوط به ثبت و ضبط و نگهداری دارایی‌های مالی مردم صورت می‌گیرد.

فرهانیان اضافه کرد: سهامدارانی که ارزش سبد آن‌ها ۵۳۲ هزار تومانی است، بیش از ۵۷۵ هزار تومان سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی مشمول سهام عدالت به حسابشان واریز شد و طبیعتا کسی سبد یک میلیون تومانی دارد، بیش از یک میلیون و صد هزار تومان باید دریافت کرده باشند.

وی درباره اختلاف مبالغ پرداختی به سهامداران (۲۸۰، ۴۴۵ هزار تومان) در یک خانواده هم گفت: براساس تخصیص سازمان خصوصی سازی، سبدهای متنوعی وجود دارد به طوری که ممکن است در یک خانواده سبدهای متفاوتی وجود داشته باشد در نتیجه بعضی‌ها کمتر و بعضی‌ها بیشتر سود به حسابشان واریز شده است.

وی ادامه داد: در برخی خانواده‌ها که تعدادشان بیشتر از ۵ نفر بوده، فقط به پنج نفر سهام تخصیص داده شده و یا کسانی که بعد از سال ۱۳۸۵ متولد شدن اند نیز خصوصی سازی سهامی تخصیص نداده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار درباره برگه‌های سهام عدالت افرادی که فوت کرده اند و در وراث شان هست هم گفت: ابتدا وجود دارایی سهام عدلات را در سامانه سازمان خصوصی سازی چک بکنند به خصوص کسانی که قبل از سال ۹۹ مشمول سهام عدالت بودند و عزیزانشان فوت کرده اند باید قطعیت پیدا شود که این عزیزان دارای سهام عدالت هستند.

فرهانیان افزود: در صددیم که تمام سهام عدالتی که مربوط به وراث قانونی است انتقال پیدا کند.

وی درباره فرایند انتقال سهام متوفی به وراث هم گفت: اول فرایند انحصار وراثت را باید انجام بدهند اگر دارایی به نام افراد متوفی بود می‌توانند از طریق سامانه ثنا قوه قضائیه نسبت به احراز هویت و دریافت گواهی‌های انحصار وراثت اقدام نمایند و سپس مراحل سجام را انجام دهند.

فرهانیان گفت: بیش از سه و نیم میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت کرده اند که با یک حساب سرانگشتی ذینفعان این تعداد بیش از ۱۶ میلیون نفر می‌شوند که می‌بایست فرآیند انتقال کاملا مکانیزه انجام شود چرا که انتقال دارایی برای این حجم از مشمولان متوفی به صورت رسمی یک فرایند طاقت فرسا و طولانی خواهد بود.

وی گفت: پیش بینی‌هایی که شده بین خدمات انفورماتیک قوه قضائیه و سپرده گذاری قرار هست طی شش ماه آینده این دو نهاد به یکدیگر متصل شوند که به راحتی بتوانند اطلاعات را طی پروتکل‌های امنیتی دریافت کنند.

فرهانیان افزود: بطور قطعی هنوز مشخص نیست دفاتر پیشخوان قضایی اطلاعات متوفی را داشته باشند، اما امیدواریم فرآیند انتقال اسناد متوفیان به درستی انجام و توزیع و تخصیص دارایی از جانب شرکت سپرده گذاری به درست اتفاق بیافتد.

وی درباره سودهایی که مربوط به دو سال گذشته بوده و شرکت سپرده گذاری موظف بوده پرداخت کند هم گفت: این سودها در حساب‌های سپرده گذاری ذخیره شده و به وراث قانونی منتقل خواهد شد و این سود برای وراث کاملا محفوظ است.

فرهانیان درباره متولدین سال ۸۵ به بعد هم که سهام دریافت نکرده اند گفت: این افراد بعد از سال ۸۵ که متولد شده اند مشمول تخصیص دارایی سهام عدالت نشدند، در نتیجه مجلس و سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد باید تصمیم بگیرند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار درباره ابهامات انتخاب روش مستقیم و اختلاف دارایی شان هم گفت: کسانی که روش مستقیم انتخاب کردند باید روی سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و پرتفوی بورسی خود را و تعداد دارایی خود را چک کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha