۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
ظرفیت صادرات میلیاردی پیش روی صنعت مبلمان| استرالیایی ها متقاضی مبلمان با کیفیت ایرانی
یک شرکت تولید کننده مبلمان در گفتگو بازار:

ظرفیت صادرات میلیاردی پیش روی صنعت مبلمان| استرالیایی ها متقاضی مبلمان با کیفیت ایرانی

عزیزی، یک شرکت تولید کننده مبلمان با اشاره به اینکه اگر از تولید داخل حمایت شود گفت: اگر شرایط فراهم باشد و حمایت شویم می توانیم ۸۶ میلیارد دلار صادرات سالانه داشته باشیم.

بازار؛ گروه صنعت: در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از جمعیت شاغل کشور به صنعت مبلمان اختصاص داده شده است، با این حال فعالان این صنعت در حوزه های مختلف تولید مبلمان کلاسیک، مبلمان راحتی و مبلمان ریلکسی ای با عدیده ای مشکلات از جمله کمبود نقدینگی، دسترسی سخت به مواد اولیه و بعضا گران تر از قیمت های جهانی آن، دشواری در تهیه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و به دنبال آن استفاده از تجهیزات اغلب فرسوده و غیره مواجه هستند.

معضلی که به جای اینکه صنعت مبلمان کشور را در مسیر صعودی قرار دهد یا اغلب تولید کنندگان را گرفتار درجا زدن می کند یا در نهایت اگر در مسیر ورشکستگی و تغییر شغل نروند شیب کندی را به سمت توسعه خواهند دید. در این راستا به سراغ مهرداد عزیزی، مدیرعامل یک شرکت تولید کننده مبلمان ریلکسی رفتیم تا در خصوص تجربه ای که از سال ۱۴۰۰ در صنعت مبلمان کشور کسب کرده گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه خواهید خواند.

* با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک شده ایم بفرمایید به عنوان تولید کننده بخش خصوصی سال ۱۴۰۰ برای شما چطور بوده است؟
در سال ۱۴۰۰ برخلاف این همه سالی که در صنعت مبلمان کشور فعالیت داریم با یک اتفاق تازه مواجه شدیم که مسئولان صنفی خیلی پیگیر فعالیت هایمان بودند و بارها بازدید هایی را هم از مجموعه ما به عمل آوردند.

هرچند در عمل شاهد اقدامات خاصی از آن ها نبودیم اما همین که رئیس اتحادیه، رئیس اصناف و خیلی از مجموعه ها نسبت به بازدید از کارخانه اظهار تمایل کردند خیلی برایمان امیدوار کننده و خوشحال کننده بود که بالاخره از سوی آن ها مورد توجه قرار گرفتیم.

طی بازدید هایی که اصناف و اتحادیه از مجموعه داشتند خیلی صحبت های امید بخش کردند و خیلی قول ها در خصوص بهبود شرایط صادرات و حتی واردات مواد اولیه دادند، هرچند تمامی صحبت هایی که کردند هنوز عملی نشده و در حد حرف باقی مانده

* در این بازدید هایی که از مجموعه شما به عمل آوردند وعده هایی هم در راستای بهبود کسب و کارتان دادند یا فقط در حد بازدید از وضعیت تولید بوده است؟
طی بازدید هایی که از مجموعه داشتند خیلی صحبت های امید بخش کردند و خیلی قول ها در خصوص بهبود شرایط صادرات و حتی واردات مواد اولیه دادند، هرچند تمامی صحبت هایی که کردند هنوز عملی نشده و در حد حرف باقی مانده اما همین موضوع برای ما دلگرمی ایجاد کرد؛ چرا که متوجه شدیم مقداری حواس شان به ما هست که این اتفاق خیلی خوب، ‌امیدوار کننده و غیر باور برای شخص بنده بود.

* امسال چند نمایشگاه درباره صنعت مبلمان برگزار شد، تمام این بازدید ها و توجه ها بعد از این رویدادهای نمایشگاهی و آشنایی هایی که در چنین محل هایی ایجاد شده بود انجام شد یا خیر؟
حضور در نمایشگاه بیشتر جنبه معرفی محصول به افرادی که با مبلمان ریلکسی آشنایی نداشتند داشت اما این بازدیدهای دلگرم کننده ای که از آن ها نام بدم از قبل از رویدادهای نمایشگاهی انجام شد و بیشتر از طرف صنف خودمان دنبال شده بود.

البته همانطور که اشاره کردم هنوز دستاوردی از بازدید هایی که به عمل آمده ندیده ام هرچند شاید اگر ما هم بیشتر پیگیر شویم و حمایت هایی فراتر حمایت روحی دریافت کنیم و شاید در روند تامین نقدینگی برای توسعه کسب و کارمان نیز اقداماتی انجام دهند. بنابراین نمی توان گفت بازدیدها بی نتیجه بوده چون خودمان به دلیل مشغله ای که داشتیم هیچ پیگیری ای انجام نداده ایم.

* اشاره کردید که اگر پیگیر می شدید شاید حمایت مالی هم دریافت می کردید، یعنی تاکنون حس نیاز به توسعه کسب و کارتان و افزایش نقدینگی نداشته اید؟
از لحاظ نقدینگی هر چقدر بیشتر تزریق شود بهتر است و محدودیتی ندارد چرا که صنف ما با سایر مبل ها متفاوت است و مواد اولیه تولیدات مان جز گران ترین ها است؛ به طوری که هر مبل ریلکسی تک نفره به تنهایی حدود ۱۰ میلیون تومان فقط هزینه تولید دارد.

یکی اساسی ترین مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم تامین به موقع ابزارها و مواد اولیه وارداتی است که توسط واسطه ها انجام می گیرد و قیمت مشخصی ندارند

* از بحث نقدینگی و حمایت های روحی که امسال از طرف اتحادیه و اصناف دریافت کردید بگذریم، بفرمایید امسال با چه چالش هایی در مسیر تولید رو به رو شده اید؟
یکی اساسی ترین مشکلاتی که با آن روبه رو شدیم همین تامین به موقع ابزارها و مواد اولیه وارداتی است که تاکنون توسط واسطه ها انجام گرفته است. واسطه ها هم گاهی اجناس را به موقع تامین نمی کنند گاهی هم بسته به شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها با قیمت های نجومی، ‌ چند برابر و بی منطق ما را اذیت می کنند.

* چقدر فکر می کنید مشکلاتی که در زمینه تامین ابزارها با آن ها مواجه بودید در نتیجه نوسانات ارزی بوده است؟
هرچند مشکلات ارزی را نمی توان نادیده گرفت و تاثیر به سزایی بر روی قیمت محصولاتی که به کشور وارد می شوند دارند اما مساله مهمتر این است که گاهی شاهد این هستیم که به دلیل نبود فضای رقابتی و نبود شرکت ها در کشور، واسطه ها از فرصت استفاده می کنند و بیشتر از آنچه که باید از واردات سود می برند.

امید داریم در سال ۱۴۰۱ وارد حوزه صادرات شویم که برنامه های جدیدی را در این زمینه در پیش رو داریم

* برای سال ۱۴۰۱ چه چشم اندازی برای مجموعه خود می بینید و در راستای رفع مشکلات تان چه خواسته ای از مسئولان دارید؟
طی این ۱۰ الی ۱۲ سالی که در صنعت مبلمان کشور فعالیت خودمان را آغاز کردیم بیشتر در این مدت برنامه پایه ریزی داشتیم و تمرکز مان بر روی تولید و عرضه محصولات با کیفیت بوده است. بنابراین امید داریم در سال آینده وارد حوزه صادرات شویم و برنامه های جدیدی را در این زمینه در پیش رو داریم.

* اگر توافقات انجام شود و تعامل مالی داشته باشیم، چه کشوری هایی مقاصد صادراتی شما خواهد بود همچنین ظرفیت ارزآوری خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
در صنف خودمان به لحاظ ارز آوری در جایگاه نخست قرار می گیریم؛ ‌ چرا که مبلمان ریلکسی که تولید می کنیم در خارج از کشور خیلی مورد استقبال قرار می گیرد. به طوری که در هر خانه یک مبل ریلکسی وجود دارد.

همین حالا هم متقاضیانی از استرالیا برای صادرات محصولات مان داریم. گروه هایی از آن ها به کشور آمده بودند و کیفیت محصولات مان را از نزدیک دیده بودند و گفته اند که استانداردهای شما از کارهایی که از مالزی و ترکیه می خرند بالاتر است؛ چرا که از اجناس مرغوبی استفاده می کنیم.

لذا در حوزه صادرات استقبالی که از این مبل ها می شود نسبت به مبل های راحتی، کلاسیک و استیل بالاتر است. با این حال صادرات نیازمند پشتیبانی و حمایت است و تنها حمایتی که نیاز داریم این است که ابزار آلاتی که از ترکیه می آوریم دولتی شود و ارگانی این ابزار آلات را وارد کند تا بتوانیم از آنها خرید کنیم یا حداقل نظارتی بر روی وارد کنندگان باشد تا قیمت ها را چند برابر ندهند.

اگر شرایط تولید فراهم باشد و در بحث مواد اولیه و نقدینگی حمایت شویم فقط کارخانه ما می تواند روزانه ۲۴۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشد

* با توجه به ظرفیتی که در تولید دارید بفرمایید تصور می کنید چه میزان می توانید در آمد ارزی از صادرات محصولات ریلکسی در سال داشته باشید؟
اگر شرایط فراهم باشد و حمایت شویم فقط کارخانه ما می تواند روزانه ۲۴۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشد و در ۳۶۰ روز سال به ۸۶ میلیارد دلار صادرات داشته باشد و اگر حمایت شویم بیشتر از این توان ارز آوری خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha