۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
بازار آهن قراضه هم متاثر از جنگ اوکراین است
بازار گزارش می دهد؛

بازار آهن قراضه هم متاثر از جنگ اوکراین است

در این روزها افزایش قیمت کالاهای اساسی یکی از مهمترین دغدغه های دنیا است. افزایش قیمت آهن قراضه هم در این ماه ها به یکی از چالشها تبدیل شده است.

بازار؛گروه بین الملل: با شروع درگیری های روسیه و اوکراین در روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت مواد معدنی و فلزات در دنیا افزایش یافت. یکی از کالاهایی که در این روزها افزایش سریع قیمت را تجربه کرده است، آهن قراضه است که برای تولید فولاد از آن استفاده می شود. طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز در هفته گذشته قیمت آهن قراضه در بازار جهانی رشد کرد و رکورد تازه ای را به ثبت رسانید

این رسانه با اشاره به تحولات اخیر در بازار آهن قراضه نوشت:«در هفته اول ماه مارس قیمت هر تن آهن قراضه در بازار ترکیه ۱۵.۵ دلار رشد کرد و به مرز ۵۲۵ دلار رسید. گزارشها نشان می دهد متوسط قیمت هر تن آهن قراضه در ماه فوریه امسال برابر با ۵۰۴.۱۵ دلار بود که نسبت به ماه ژانویه با افزایش ۳۴.۷۸ دلاری همراه بود.

مساله مهم این است که هیچ نشانه ای از کاهش نرخ رشد قیمت در این بازار دیده نمی شود و حتی آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت این کشور نشان می دهد قیمت هر تن آهن قراضه در این کشور در روز سوم مارس از مرز ۵۵۰ دلار هم گذشته است.

در بورش فلزات لندن هم خبرهای مشابهی وجود دارد. آمارها نشان می دهد قیمت هر تن آهن قراضه در بورس فلزات لندن برای تحویل در ماه های آوریل امسال بالغ بر ۵۷۰ دلار است و قیمتی که برای تحویل در ماه می در نظر گرفته می شود بیش از ۵۹۰ دلار است. این روند در هفته دوم این ماه هم ادامه داشت و حال خبرهایی در مورد عرضه آهن قراضه به بازار با قیمت بالغ بر ۶۰۰ دلار در ماه می منتشر می شود. نکته مهم این است که با توجه به سطح بالای تنش میان روسیه و اوکراین و نگرانی دنیا از بالاگرفتن این درگیری ها، احتمال تداوم روند افزایش قیمت مواد اولیه در جهان بسیار بالا است و این روند می تواند بازار آهن قراضه را نیز دچار تنش های بیشتر بکند.»

بر مبنای گزارشهای موجود نگرانی در مورد کاهش عرضه فولاد و سنگ آهن توسط روسیه به دلیل تحریم ها و جنگ عامل اصلی این بحران بود. اما علاوه بر آهن قراضه، قیمت سنگ آهن هم در این بازه زمانی با افزایش همراه بود و همین مساله سبب شد تا بازار با شرایط تازه ای روبرو شود.

رویترز در این مورد نوشت: «رشد قیمت سنگ آهن باعث می شود تا توازن در بازارهای مالی بر هم بخورد. ارزش پول کشورهایی که تولید کننده سنگ آهن و صادرکننده آن هستند افزایش می یابد و ارزش پول کشورهای واردکننده کمتر می شود. این مساله برای کشورهای دیگری که در تولید مواد اولیه و منابع انرژی دیگر فعال هستند هم ایجاد خواهد شد.این تغییر در معادلات مالی ریشه در تغییر درآمد صادراتی دارد و می تواند سمت و سوی تازه ای به اقتصاد دنیا بدهد.»

افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی و پیش بینی رشد تقاضا برای این فلز در ماه های آتی باعث شد تا بازار با وضعیت بی ثبات کنونی روبرو شود. از طرف دیگر تحریم های روسیه و درگیری های این کشور هم نگرانی های مضاعفی را ایجاد کرد و باعث شد تا بازار روزهای سخت و پر چالشی را تجربه کند.

انتظار می رود در ماه های آتی قیمت هر تن آهن قراضه تا مرز ۶۰۰ دلار هم بالابرود که سبب می شود تا قیمت فولاد هم افزایش یابد. از طرف دیگر گزارشها از گذشتن قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی از مرز ۱۵۱ دلار خبر می دهد و پیش بینی ها حکایت از تحقق قیمت ۲۰۰ دلاری در اواسط سال جاری میلادی دارد.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha